Maloobchod - říjen 2013
Větší zájem pouze o prodej aut a nákupy přes internet
Datum vydání: 05. 12. 2013
Kód: r-9101-13
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v říjnu reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 1,0 %. Na meziročním poklesu tržeb bez očištění o 0,6 % se podílel zejména prodej v samotném maloobchodě a částečně i nižší počet pracovních dní.
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se snížily v říjnu reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní se zvýšily o 1,0 %. Neočištěné tržby klesly ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 0,6 %, částečně z důvodu nižšího počtu pracovních dní v letošním roce (-1). Největší vliv na meziroční pokles měl prodej nepotravinářského zboží (-1,0 p.b.), ke zmírnění poklesu naopak přispěl vývoj v motoristickém segmentu (+0,7 p.b.), viz tabulka č. 2.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) klesly reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 5,2 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 2,2 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 3,9 % a za opravy klesly o 4,3 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 %. Bez očištění tržby klesly meziročně o 1,8 %, v tom za nepotravinářské zboží o 2,7 %, za potraviny o 0,9 % a za pohonné hmoty o 0,7 %.
Z hlavních sortimentních typů prodejen vykázaly nejvyšší meziroční pokles tržeb specializované prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 8,1 %) a s oděvy a obuví (o 5,3 %). Prodej výrobků pro domácnost se snížil o 3,2 % a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 1,4 %. Po dvanácti měsících nepřetržitého růstu klesl prodej počítačového a komunikačního zařízení o 1,0 %. Pokles zaznamenal také prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 1,9 %, resp. o 0,9 %). Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 17,8 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,2 %. Nejvíce rostly ceny v prodejnách potravin a oděvů a obuvi, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: ( http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Poznámky
Data za měsíce červenec až září 2013 byla v souladu s politikou revizí ČSÚ revidována, za říjen 2013 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2013 budou známy nejpozději v červnu 2014.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@csu.gov.cz
Kontaktní osoba: Ing. Marcela Mašátová, tel. 274052681, e-mail: marcela.masatova@csu.gov.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP1-12
Termín ukončení sběru dat: 27. 11. 2013
Termín ukončení zpracování: 2. 12. 2013
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady ).
Termín zveřejnění další RI: 10. 1. 2014