Vítejte na novém webu Českého statistického úřadu! Děkujeme vám za zpětnou vazbu.

Přejít k obsahu

Maloobchod - březen 2013

Vyšší nákup potravin stimulován velikonočními svátky

Kód: r-9101-13




Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v březnu reálně meziměsíčně o 1,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,1 %, bez očištění o 3,3 %. Meziroční pokles tržeb byl ovlivněn nižším prodejem jak v motoristickém segmentu, tak i v samotném maloobchodě.

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel vzrostly v březnu reálně meziměsíčně o 1,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,1 %, bez očištění o 3,3 %. Meziroční pokles tržeb byl ovlivněn nižším prodejem jak v motoristickém segmentu, tak i v samotném maloobchodě, částečně i vlivem o jeden den nižšího počtu pracovních dní letos než loni.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,7 %. Meziročně zaznamenaly pokles jak tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní (o 3,5 %), tak neočištěné (o 8,9 %). Snížil se prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) i tržby za opravy (shodně o 8,9 %).

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 2,0 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 1,6 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 0,6 %, v tom za prodej pohonných hmot o 4,0 % a nepotravinářského zboží o 2,5 %, za prodej potravin vlivem blížících se Velikonoc naopak vzrostly o 2,8 %.

Pokles tržeb zaznamenal zejména prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 8,9 %) a výrobků pro domácnost (o 8,3 %), dále pak farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,2 %) a oděvů a obuvi (o 3,3 %). Již zmiňovaný celkový růst tržeb za potraviny připadl zcela na nespecializované prodejny (růst tržeb o 3,5 %), kde se spotřebitelé soustředili především na nabídku velkých obchodních řetězců (podnikům se 100 a více zaměstnanci v této skupině se tržby zvýšily o 4,9 %). Dařilo se i prodeji přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (růst o 26,5 %) a maloobchodu s počítačovým a komunikačním zařízením (růst o 17,7 %).

Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,5 %. Nejvyšší meziroční růst cen byl zaznamenán u potravin a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: ( http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).

Za celé 1. čtvrtletí 2013 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu snížily reálně meziročně o 2,9 % (v 1. čtvrtletí 2013 bylo ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 2 pracovní a zároveň o 1 kalendářní den méně), v tom v motoristickém segmentu o 6,8 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 1,2 %. Tržby za pohonné hmoty se snížily o 4,5 %, za potraviny a nepotravinářské zboží shodně o 0,7 %.


Poznámky:
Data za měsíc březen 2013 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2013 budou známy nejpozději v červnu 2014.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@csu.gov.cz
Kontaktní osoba: Ing. Marcela Mašátová, tel. 274052681, e-mail: marcela.masatova@csu.gov.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP1-12
Termín ukončení sběru dat: 29. 4. 2013
Termín ukončení zpracování: 3. 5. 2013
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady ).
Termín zveřejnění další RI: 5. 6. 2013



Archiv

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010