Prosíme Vás o vyplnění ankety spokojenosti uživatelů - záleží nám na vašem názoru!

Přejít k obsahu

Maloobchod - listopad 2010

Nejvyšší růst internetového prodeje za posledních 26 měsíců

Datum vydání: 11. 01. 2011

Kód: r-9101-10




Sezónně očištěné tržby klesly v listopadu v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně vzrostly o 3,4 %. Meziroční růst tržeb bez sezónního očištění o 5,0 % byl ovlivněn zejména vývojem v motoristickém segmentu a také vyšším počtem pracovních dní. V samotném maloobchodě vzrostly tržby o 1,2 %.

* * *

Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v listopadu snížily reálně meziměsíčně o 0,3 %, meziročně se zvýšily o 3,4 % (po očištění pouze o pracovní dny o 3,2 %). Meziroční růst tržeb bez sezónního očištění o 5,0 % byl ovlivněn zejména růstem tržeb v motoristickém segmentu, jehož příspěvek představoval 4,2 p.b. (viz. tabulka č. 2) a také vyšším počtem pracovních dní (+1).

* * *

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,2 % a meziročně o 12,0 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 15,2 %, z toho za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 16,3 %. Třetí nejvyšší růst v roce 2010 byl ovlivněn kromě vyššího počtu pracovních dní také zvýšeným prodejem nákladních automobilů a pokračujícím zvýšeným prodejem pneumatik. S tím souvisel i růst tržeb za opravy o 9,6 %, který byl nejvyšší od července 2008.

* * *

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,5 % a meziročně se zvýšily o 0,2 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,2 %, v tom za nepotravinářské zboží o 2,6 % a za potraviny o 1,3 %, za pohonné hmoty naopak klesly o 4,9 %.

V podrobnějším členění vykázaly růst zejména prodeje přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 24,0 %), textilu a obuvi (o 8,7 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 6,8 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 5,3 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 1,4 %) a potravin ve specializovaných prodejnách (o 0,6 %). Naopak klesly tržby za pohonné hmoty (o 4,9 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 4,3 %), za smíšený sortiment ve stáncích a na trzích (o 3,8 %), za sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy (o 2,6 %) a za výrobky pro domácnost (o 1,6 %).

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 100,3 %. Dále rostly ceny pohonných hmot (o 11,3 %), podstatně méně pak ceny za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 1,0 %) a ve stáncích a na trzích (o 0,9 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 7,3 %), použitého zboží (o 5,3 %), textilu a obuvi (o 4,3 %) a zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 4,2 %).

Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v listopadu 2010 sezónně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) v EU 27 snížily reálně meziměsíčně o 0,4 %, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 0,8 %. Nejrychleji rostly tržby v Polsku (o 11,8 %), v Lotyšsku (o 8,1 %) a Estonsku (o 7,5 %), naopak nejvíce se snížily v Rumunsku (o 8,9 %), v Bulharsku (o 5,2 %) a v Portugalsku (o 4,7 %).




Metodická poznámka :
Kontaktní osoba: Marie Boušková, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@csu.gov.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 3. 1. 2011
Termín ukončení zpracování: 6. 1. 2011
Data za měsíc listopad 2010 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2010 budou známy nejpozději v červnu 2011. Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady ).



Archiv

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010