Přejít k obsahu

Maloobchod - březen 2014

Posun velikonočních nákupů ovlivnil vývoj tržeb za potraviny

Datum vydání: 07. 05. 2014

Kód: 120019-14




Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v březnu reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 5,2 %, stejně jako bez očištění. Meziroční růst tržeb byl ovlivněn zejména prodejem v motoristickém segmentu a nepotravinářského zboží.

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se snížily v březnu reálně meziměsíčně o 0,4 %. Shodný růst o 5,2 % zaznamenaly (při stejném počtu pracovních dní v březnu 2014 i 2013) meziročně očištěné i neočištěné tržby. K meziročnímu růstu tržeb přispěl více motoristický segment než samotný maloobchod (viz tabulka č. 2). Vývoj tržeb byl částečně ovlivněn i nižší loňskou srovnávací základnou v některých sortimentních skupinách prodejen.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily reálně meziměsíčně o 1,1 %. Meziročně očištěné tržby o vliv počtu pracovních dní i neočištěné vzrostly o 14,0 %, přičemž v loňském březnu byl zaznamenán pokles o necelých 10 %. Neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se meziročně zvýšily o 14,7 % a za opravy o 11,1 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 0,1 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 1,3 %, shodně jako bez očištění. Meziročně neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží se zvýšily o 7,6 %, za pohonné hmoty stagnovaly a za potraviny klesly o 5,5 %. Tržby za potraviny v březnu byly částečně ovlivněny i posunem velikonočních nákupů, které se loni realizovaly v březnu, letos až v dubnu.

Pokračoval vyšší růst tržeb internetových a zásilkových obchodů (o 18,2 %). Zvýšení tržeb zaznamenala většina hlavních sortimentních skupin prodejen nepotravinářského zboží - zboží pro domácnost (o 14,1 %), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 13,3 %), oděvů a obuvi (o 11,7 %) a počítačového a komunikačního zařízení (o 10,2 %). Naopak klesly tržby za prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 8,8 %, resp. o 5,3 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 7,1 %).

Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,3 %. Ke zvýšení cen došlo zejména v prodejnách oděvů a obuvi, potravin a farmaceutického a zdravotnického zboží, naopak ceny se nejvýrazněji snížily v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení a výrobků pro domácnost.

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: ( http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).

Za celé 1. čtvrtletí 2014 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o 6,5 % (při stejném počtu pracovních dní v 1. čtvrtletí 2014 i 2013), v tom v motoristickém segmentu o 17,3 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 2,0 %. Tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily o 5,2 % a za pohonné hmoty o 0,4 %, za potraviny se naopak snížily o 1,2 %.


Poznámky
Data za měsíc březen 2014 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2014 budou známy nejpozději v červnu 2015 .
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@csu.gov.cz
Kontaktní osoba: Ing. Marcela Mašátová, tel. 274052681, e-mail: marcela.masatova@csu.gov.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP1-12
Termín ukončení sběru dat: 28. 4 . 2014
Termín ukončení zpracování: 2. 5. 2014
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady ).
Termín zveřejnění další RI: 5 . 6. 2014



Archiv

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010