Maloobchod - leden 2011
Růst prodeje motorových vozidel druhý nejvyšší za poslední tři roky
Datum vydání: 16. 03. 2011
Kód: r-9101-11
Tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny vzrostly v lednu reálně meziměsíčně o 4,8 % a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních dní o 5,1 %. Meziroční růst tržeb bez očištění o 6,8 % byl ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Částečný vliv měl i o jeden den vyšší počet pracovních dní letos oproti lednu 2010.
* * *
Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v lednu zvýšily reálně meziměsíčně o 4,8 % a meziročně očištěné pouze o pracovní dny o 5,1 %. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 6,8 % přispěl zejména prodej motorových vozidel (+ 4,2 p.b.), nepotravinářského zboží (+2,6 p.b.) a mírně i prodej potravin (+0,4 p.b.), vliv měl i vyšší počet pracovních dní (+1). Naopak negativně byl vývoj tržeb ovlivněn prodejem pohonných hmot (-0,9 p.b.) (viz. tabulka č. 2).
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 8,9 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 15,4 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 19,2 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 20,3 % a za opravy o 13,1 %. Vysoký meziroční růst prodeje byl ovlivněn z velké míry nízkou srovnávací základnou (lednové prodeje roku 2010 byly pod úrovní roku 2006, hodnot roku 2008 nebylo dosaženo ani v lednu 2011) a také pokračujícími akčními slevami.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 3,1 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,5 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 2,7 %, v tom za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 7,1 %, za prodej potravin o 1,3 %, za prodej pohonných hmot naopak klesly o 7,7 %.
Nejrychleji rostl prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 21,0 %). Výrazné zvýšení tržeb zaznamenaly specializované prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 14,2 %) a textilem a obuví (o 12,1 %). Růst prodeje výrobků pro domácnost o 6,3 % byl nejvyšší za posledních 28 měsíců. Lépe než v lednu 2010 si vedli také prodejci výrobků pro kulturu a rekreaci (o 5,4 %) a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,2 %). Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,5 %. Z toho podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří zejména obchodní řetězce, tržby vzrostly o 3,0 %. Kromě již zmiňovaného prodeje pohonných hmot klesly také tržby za smíšený sortiment ve stáncích a na trzích (o 13,6 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 3,6 %), za potraviny ve specializovaných prodejnách (o 1,4 %), použité zboží a sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy (shodně o 1,0 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,1 %. Pokračoval výrazný růst cen pohonných hmot (o 11,8 %), podstatně méně pak cen za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 2,2 %) a za léky a zdravotnické potřeby (o 0,3 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 7,6 %) a textilu a obuvi (o 3,7 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v lednu 2011 sezónně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) v EU 27 zvýšily reálně meziměsíčně o 0,6 %, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 1,9 %. Nejrychleji rostly tržby v Polsku (o 13,1 %), ve Spojeném království (o 5,6 %) a ve Francii (o 4,3 %), nejvíce se snížily na Maltě (o 9,7 %), v Rumunsku (o 5,8 %) a v Portugalsku (o 5,4 %).
Metodická poznámka :
Zodpovědný vedoucí pracovník: Ing. Marie Boušková, tel. 2740529 35, e-mail: marie.bouskova@csu.gov.cz
Kontaktní osoba: Ing. Marcela Mašátová, tel 274052681, e-mail: marcela.masatova@csu.gov.cz
Metoda získání dat: přímá zjišťování ČSÚ SP1-12
Termín ukončení sběru dat: 8. 3. 2011
Termín ukončení zpracování: 11. 3. 2011
Data za měsíc leden 2011 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2011 budou známy nejpozději v červnu 2012.
Od r. 2011 je nově zařazen graf č.2 – mezinárodní srovnání vývoje tržeb v maloobchodě.
Navazující publikace: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady ).
Termín zveřejnění další RI: 4. 4. 2011