Vítejte na novém webu Českého statistického úřadu! Děkujeme vám za zpětnou vazbu.

Přejít k obsahu

Maloobchod - březen 2011

V březnu nejslabší prodej od počátku roku

Kód: r-9101-11




Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny klesly v březnu reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních a kalendářních dní vzrostly o 2,0 %. Meziroční růst tržeb bez očištění o 2,1 % byl ovlivněn zejména prodejem v motoristickém segmentu a nepotravinářského zboží.

* * *

Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v březnu snížily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné pouze o pracovní a kalendářní dny se zvýšily o 2,0 %. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 2,1 % přispěl (při stejném počtu pracovních dní letos i loni) prodej a opravy motorových vozidel (+2,4 p.b.) a nepotravinářského zboží (+0,6 p.b), opačně působil prodej pohonných hmot (-0,8 p.b.) a potravin (-0,1 p.b.), viz tabulka č. 2.

* * *

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily reálně meziměsíčně o 1,6 %; meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné se zvýšily o 7,3 %. Stejný růst zaznamenaly tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů), tržby za opravy se zvýšily o 7,5 %.

* * *

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 0,4 % shodně jako bez očištění. Tržby se snížily za pohonné hmoty (o 7,8 %) a za potraviny (o 0,5 %), za nepotravinářské zboží se naopak zvýšily (o 1,9 %).

Maloobchodní tržby bez prodeje pohonných hmot vzrostly o 0,9 %. Zvýšil se prodej všech hlavních sortimentních skupin nepotravinářského zboží - výrobky pro sport, kulturu a rekreaci (o 5,2 %), textil a obuv (o 2,9 %), počítačové a komunikační zařízení (o 2,5 %), výrobky pro domácnost a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (shodně o 1,9 %). Naopak prodej potravin klesl, a to jak ve specializovaných prodejnách (o 5,6 %), tak i v nespecializovaných prodejnách (o 0,1 %). Pokračoval výrazný růst tržeb za prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 11,6 %). Klesající tendenci vykázal prodej ve stáncích a na trzích a ostatní maloobchod mimo prodejny (pokles o 16,8 %; resp. o 4,4 %).

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku činil 101,8 % a byl ovlivněn pokračujícím výrazným růstem cen pohonných hmot (o 12,6 %). Méně pak rostly ceny za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 2,8 %) a za léky a zdravotnické potřeby (o 0,2 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 9,1 %) a textilu a obuvi (o 3,0 %).

Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v březnu 2011 sezónně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) v EU 27 snížily reálně meziměsíčně o 0,8 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 1,0 %. Nejvíce se tržby snížily ve Španělsku (o 9,6 %), v Dánsku (o 8,7 %) a v Portugalsku (o 6,8 %), nejrychleji rostly v Polsku (o 6,9 %), v Lucembursku (o 5,7 %) a v Litvě (o 5,2 %).

* * *

Za celé 1. čtvrtletí 2011 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o 4,9 % (v 1. čtvrtletí 2011 bylo o jeden pracovní den více), v tom v motoristickém segmentu o 13,1 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 1,5 %. Tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily o 4,2 %, za potraviny o 0,8 % a za pohonné hmoty se naopak snížily o 5,5 %. Nejvyšší meziroční růst tržeb byl zaznamenán v lednu, nejnižší v březnu.




Metodická poznámka :
Zodpovědný vedoucí pracovník: Ing. Marie Boušk ová, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@csu.gov.cz
Kontaktní osoba: Ing. Marcela Mašátová, tel 274052681, e-mail: marcela.masatova@csu.gov.cz
Metoda získání dat: přímá zjišťování ČSÚ SP1-12
Termín ukončení sběru dat: 28. 4. 2011
Termín ukončení zpracování: 3. 5. 2011
Data za měsíc březen 2011 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2011 budou známy nejpozději v červnu 2012.
Navazující publikace: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách ( /mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady ).
Termín zveřejnění další RI: 3. 6. 2011



Archiv

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010