Maloobchod - březen 2006
Vyšší zájem o nepotravinářské zboží
Datum vydání: 22. 05. 2006
Kód: r-9101-06
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v březnu meziměsíčně reálně o 0,5 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 6,8 %. Nejvíce k růstu přispěly specializované prodejny s potřebami pro domácnost a ostatním nepotravinářským zbožím a nespecializované prodejny s převahou potravin. Prodej nepotravinářského zboží zaznamenal nejvyšší nárůst od srpna 2005.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) vzrostly v březnu meziměsíčně reálně o 0,5 %. Trendová složka se zvýšila o 0,5 %, což je růst, který s výjimkou ledna trvá již od loňského dubna (tabulka č. 1).
Graf č. 1

Po očištění o sezónní a kalendářní vlivy se tržby zvýšily meziročně reálně o 7,0 % a sezónně neočištěné tržby vzrostly o 6,8 %. Tržby za potraviny se zvýšily o 3,9 % a za nepotravinářské zboží o 9,1 %, což byl nejvyšší růst od srpna 2005. Při vyšším počtu pracovních dní letos (+1) byl meziroční vývoj sezónně očištěných a neočištěných tržeb ovlivněn částečně i tím, že v loňském roce se nákupy na velikonoce realizovaly koncem března, letos až v dubnu. Vliv nákupů souvisejících s velikonočními svátky hraje při očištění časové řady zřejmě větší roli než vliv jednoho pracovního dne navíc.
K celkovému růstu přispěly nejvíce specializované prodejny s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost, prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím a nespecializované prodejny s převahou potravin. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách s textilem a obuví a ve specializovaných prodejnách s potřebami pro domácnost (tabulka č. 3). Pokles tržeb zaznamenaly opět prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě celkem zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci a 100 a více zaměstnanci (o 10,2 %, resp. o 9,4 %). Podniky v ostatních velikostních skupinách vykázaly růst od 3,6 % do 4,1 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku dosáhl hodnoty 98,7. Nejvíce se ceny snížily ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi (o 5,7 %), vyšší než ve stejném období předcházejícího roku byly v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v březnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,3 % a vzrostly meziročně po očištění o pracovní dny o 0,7 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 16,8 %, v Estonsku o 12,6 %, v Litvě o 10,6 %, na Slovensku o 10,4 %, v Polsku o 8,2 %, v Lucembursku o 7,6 %, ve Finsku o 5,9 %, ve Švédsku o 5,2 %, v Dánsku o 4,2 %, na Kypru o 2,6 %, ve Francii o 1,6 %, ve Španělsku a Spojeném království o 1,2 %. Snížily se v Belgii o 2,7 %, v Portugalsku o 2,4 %, v Německu o 2,2 % a v Rakousku o 1,2 %.
X X X
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 6,4 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 10,9 %, zatímco prodej pohonných hmot klesl o 1,9 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,4 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 6,7 %.
Analýza ČSÚ - Vývoj tržeb v maloobchodě v 1. čtvrtletí 2006
Metodická poznámka :
1) Každý měsíc se provádí sezónní očištění celé časové řady, indexy v grafu se zpětně mění.
Kontaktní osoba: Alena Hellerová, tel. 274052921, e-mail: alena.hellerova@csu.gov.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 11. 5. 2006
Termín ukončení zpracování: 16. 5. 2006
Data za měsíc březen 2006 jsou předběžná, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2006 budou známy nejpozději v červnu 2007.
Údaje za jednotlivé měsíce od r. 1997 jsou k dispozici v časových řadách ( /produkty/slu_cr ), na základě definitivního zpracování byly aktualizovány údaje za všechny měsíce roku 2005.