Přejít k menu Přejít k obsahu

Vývoj tržeb v maloobchodě - 1. čtvrtletí 2006

Datum vydání: 22. 05. 2006

Kód: e-9109-06



Vývoj tržeb v maloobchodě

1. čtvrtletí 2006


Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu vzrostly v 1. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 2,0 %, v tom v motoristickém segmentu o 1,8 % a v maloobchodě o 2,0 %. Meziročně se tržby zvýšily celkově o 6,0 %, v tom v motoristickém segmentu o 5,1 % a v maloobchodě o 6,4 %.

Graf Trend tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu


Fond pracovní doby byl v loňském 1. čtvrtletí o 2 dny nižší než letos, bez sezónního očištění se tak tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily meziročně reálně o 7,1 %, což byl nejvyšší růst od 3. čtvrtletí roku 2003. V maloobchodě vzrostly čtvrtletně sledované tržby nejvíc v dosavadní historii statistického šetření (tj. od roku 1997), a to o 7,0 %.

Tab. 1 Indexy tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu


Od července loňského roku dosahují cenové indexy pohonných hmot dvouciferných hodnot, což se s určitým časovým posunem odrazilo i ve spotřebě resp. jejich prodeji. Od poloviny roku 2004 do 3. čtvrtletí 2005 vykazoval prodej pohonných hmot dynamický růst, ve 4. čtvrtletí tržby klesly o 3,4 % a v letošním 1. čtvrtletí rostly pouze o 0,8 %. Mimořádný růst tržeb motoristického segmentu o 7,3 % byl tudíž v letošním 1. čtvrtletí významně spojen především s růstem prodeje, ale i oprav motorových vozidel, který byl v rámci čtvrtletí poměrně vyrovnaný (pohyboval se od 10,1 % do 12,7%).

Podle statistiky SAP se zvýšil počet prvních registrací automobilů o 11,7 %, z toho počet nových automobilů vzrostl o 9,6 % a ojetých o 14,2 %. Pokles byl zaznamenán pouze v registracích ojetých nákladních automobilů.
Graf Vývoj tržeb v maloobchodě

Na již zmiňovaném rekordním růstu tržeb maloobchodu se podílely téměř všechny sortimentní skupiny prodejen. Tržby za nepotravinářské zboží rostly rychleji (8,4 %) než za potraviny (5,3 %). Stejně jako v případě prodeje a oprav motorových vozidel se i v maloobchodě jednalo o vyrovnaný růst v rámci čtvrtletí (od 6,8 % do 7,3 %). Nejvyšší růst zaznamenaly podniky se 100 a více zaměstnanci a 50 až 99 zaměstnanci, byť mírně, zvýšily se i tržby v ostatních velikostních skupinách podniků.

Tab. 2 Vývoj sezónně neočištěných  tržeb ve stálých cenách v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen  v 1. čtvrtletí 2006


Výše růstu tržeb za potraviny byla od roku 1997 překonána ve čtvrtletně sledované periodicitě pouze devětkrát, naposledy ve 2. čtvrtletí 2003. Nejvíce vzrostly tržby v únoru, nejméně v březnu, což bylo ovlivněno posunem velikonočních svátků a s nimi spojenými nákupy. K celkovému růstu maloobchodu přispěly nespecializované prodejny s převahou potravinářského zboží téměř třetinou, nerychleji se zvyšovaly tržby podnikům se 100 a více zaměstnanci, které můžeme ztotožnit s většinou obchodních řetězců.

Tržby za nepotravinářské zboží se na mimořádném růstu maloobchodu podílely z více než dvou třetin a stejně jako za maloobchod celkem se i u nich v 1. čtvrtletí 2006 jednalo o historicky nejvyšší růst hodnocený ve čtvrtletní periodicitě. K celkovému růstu maloobchodu nejvíce přispěly specializované prodejny nepotravinářského zboží, a z nich nejvýznamněji prodejny s tak různorodým sortimentem jako jsou knihy, kancelářské potřeby, optické přístroje, obkladový materiál, hodiny a klenoty, květiny, osobní počítače, hračky, sportovní potřeby, ale také plynná a pevná paliva. Vzhledem k tomu, že není znám prodej jednotlivých sortimentů, pouze odhadujeme, že tři posledně zmiňované sortimenty mohly vzhledem k letošní mimořádně dlouhé a tuhé zimě mít na růst prodeje této skupiny poměrně významný vliv. Nejrychleji rostl prodej textilu, přičemž vyšší tržby než ve stejném období roku 2005 byly vykázány ve všech sledovaných velikostních skupinách prodejen.

Graf Vývoj tržeb ve maloobchodě - potravinářský a nepotravinářský segment