Přejít k menu Přejít k obsahu

Maloobchod - únor 2006

Chuť k nákupům roste

Datum vydání: 14. 04. 2006

Kód: r-9101-06




Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v únoru meziměsíčně reálně o 0,6 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 7,8 %, což bylo nejvíce od května 2000. Nejvíce k němu přispěly prodejny se smíšeným zbožím (zejména obchodní řetězce) a specializované prodejny s potřebami pro domácnost.

* * *

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) vzrostly v únoru meziměsíčně reálně o 0,6 %. Růst trendové složky přibližně ve výši 0,4 % trvá již jedenáct měsíců (tabulka č. 1).

Graf č. 1

Graf Vývoj maloobchodních tržeb (OKEČ 52)


Sezónně očištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 6,6 % při stejném počtu pracovních dní letos i loni. Sezónně neočištěné tržby vzrostly o 7,8 %, což bylo nejvíce od května 2000, z toho za nepotravinářské zboží o 8,1 % a za potraviny o 7,5 %.

K celkovému růstu přispěly nejvíce oba typy nespecializovaných prodejen a dále specializované prodejny s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost, prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím a prodejny textilu a obuvi. Nejrychleji rostly tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, za textil a obuv (tabulka č. 3) a v objemově nevýznamném zásilkovém obchodě (o 15,0 %). Prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží zaznamenal pokles, což mohlo být ovlivněno i tím, že letos neproběhla chřipková epidemie. Snížil se i prodej potravin ve specializovaných prodejnách.

V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě celkem zvýšily nejvíce tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci a 50 až 99 zaměstnanci (o 12,3 %, resp. o 9,3 %). Podniky v ostatních velikostních skupinách vykázaly růst od 3,1 % do 4,3 %.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku klesl kromě drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží ve všech hlavních sortimentních skupinách, celkově o 1,2 %. Nejvíce se ceny snížily ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi (o 5,8 %).

Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v únoru sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,1 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 1,8 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 15,1 %, v Estonsku o 12,0 %, v Lucembursku o 9,1 %, v Litvě o 7,9 %, ve Švédsku o 7,8 %, na Slovensku o 6,8 %, v Polsku o 6,7 %, v Dánsku o 5,6 %, ve Finsku o 4,1 %, v Portugalsku o 2,9 %, v Rakousku o 2,5 %, ve Spojeném království o 1,9 %, ve Francii o 1,7 %, v Německu o 1,2 % a ve Španělsku o 0,1 %. Snížily se v Belgii o 5,1 %.

X X X

V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 8,5 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly o 13,5 %, resp. o 7,9 %, za prodej pohonných hmot o 2,9 %.

V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně nezměnily, sezónně neočištěné tržby meziročně vzrostly o 8,0 %.




Metodická poznámka :
1) Každý měsíc se provádí sezónní očištění celé časové řady, indexy v grafu se zpětně mění.

Kontaktní osoba: Alena Hellerová, tel. 274052921, e-mail: alena.hellerova@csu.gov.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 5. 4. 2006
Termín ukončení zpracování: 11. 4. 2006
Data za měsíc únor 2006 jsou předběžná, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2006 budou známy v červnu 2007.
Údaje za jednotlivé měsíce od r. 1997 jsou k dispozici v časových řadách ( /produkty/slu_cr ).



Archiv

2025

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010