Maloobchod - prosinec 2006
Nejvyšší celoroční růst tržeb za posledních deset let
Datum vydání: 15. 02. 2007
Kód: r-9101-06
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v prosinci meziměsíčně reálně o 0,5 %. Sezónně neočištěné tržby se meziročně zvýšily o 4,7 %, po sezónním očištění o 7,5 %. Největší podíl na přírůstku celkových tržeb měly nespecializované prodejny s převahou potravin a specializované prodejny potřeb pro domácnost (cca 40, resp. 30 %). Celoročně vzrostly tržby nejvíce od r. 1997 (o 6,5 %), tj. od počátku zavedení výběrového statistického zjišťování v maloobchodě.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) se v prosinci meziměsíčně reálně zvýšily o 0,5 %, v tom za nepotravinářské zboží o 0,8 %, za potraviny o 0,1 %. Růst trendové složky vykazuje dlouhodobou stabilitu, 21 měsíců se meziměsíčně zvyšuje v rozmezí od 0,4 do 0,6 %. V prosinci tato složka vzrostla stejně jako v předchozích třech měsících o 0,5 % (tabulka č. 1).
Graf č. 1

Sezónně očištěné tržby se zvýšily meziročně reálně o 7,5 %. Sezónně neočištěné tržby při nižším počtu (-2) pracovních dní v prosinci 2006 vzrostly oproti stejnému období předcházejícího roku o 4,7 %, v tom za potraviny o 5,1 % a za nepotravinářské zboží o 4,6 %.
K celkovému růstu přispěly v prosinci nejvíce nespecializované prodejny s převahou potravin a specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, železářského zboží, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách textilu a obuvi a v prodejnách potřeb pro domácnost. Pokles zaznamenal prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží a také použitého zboží (tabulka č. 3).
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci, resp. s 50 až 99 zaměstnanci (o 8,2 %, resp. o 7,3 %). Podniky v ostatních velikostních skupinách vykázaly růst od 0,8 do 1,7 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 100,4 %. Vyšší ceny byly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 1,7 %, resp. o 1,2 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 1,8 %), ostatního nepotravinářského zboží (o 1,1 %) a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 0,5 %). Nejvíce se ceny snížily v prodejnách textilu a obuvi o 4,5 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v prosinci sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,7 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 3,3 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 27,2 %, v Estonsku o 19,1 %, v Polsku o 12,3 %, ve Švédsku o 11,0 %, v Litvě o 7,3 %, na Slovensku o 6,5 %, ve Finsku o 5,9 %, ve Španělsku o 4,5 %, ve Spojeném království o 4,4 %, v Dánsku o 4,3 %, v Rakousku o 3,7 %, v Lucembursku o 2,8 %, ve Francii o 2,4 %, v Německu o 1,8 % a v Portugalsku o 0,5 %. Snížily se v Belgii o 3,9 % a ve Slovinsku o 2,5 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 3,6 %, v tom za prodej pohonných hmot o 3,8 % a za prodej a opravy motorových vozidel o 3,6 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,5 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 4,4 %.
* * *
Za celý rok 2006 se tržby v maloobchodě (OKEČ 52) zvýšily meziročně reálně o 6,5 %, což byl nejvyšší růst od počátku výběrového statistického zjišťování v maloobchodě, tj. od r. 1997. Růst byl po celý rok stabilní, ani jednou nedošlo k meziměsíčnímu poklesu tržeb. Rychleji rostly tržby v 1. pololetí než ve druhém, přičemž ve všech měsících roku 2006 se zvyšovaly v rozmezí 4 – 8 %. Z jednotlivých velikostních skupin podniků měly nejvyšší dynamiku podniky s 50 více zaměstnanci. Růst tržeb za potraviny se v jednotlivých měsících roku 2006 pohyboval v rozmezí od 1,5 do 6,7 %, za nepotravinářské zboží od 4,6 do 10,5 %.
Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 6,9 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 11,2 %, v prodejnách s převahou potravin o 5,7 %;
- ve specializovaných prodejnách se zvýšily o 6,3 %, přičemž v prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly o 7,2 %, zatímco v prodejnách potravin klesly o 0,2 %;
- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly nejvýrazněji tržby za textil a obuv (o 17,9 %) a elektroniku, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (o 11,0 %). Tržby za tzv. ostatní nepotravinářské zboží se zvýšily o 6,8 %. Pokles zaznamenal prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 2,2 %);
v zásilkovém prodeji byly tržby vyšší o 8,9 %, v prodejnách s použitým zbožím o 1,8 % a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 0,2 %.
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se na růstu tržeb o 6,3 % podílel jak prodej a opravy motorových vozidel (o 7,1 %), tak i prodej pohonných hmot (o 4,8 %). Tržby za prodej motorových vozidel rostly ve všech měsících roku 2006, nejvíce v 1. čtvrtletí a nejméně ve druhém. Prodej pohonných hmot vzrostl nejvíce v dubnu a v listopadu, naopak pod loňskou srovnatelnou úroveň se dostal v březnu.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 50 + 52) byl meziroční reálný růst tržeb 6,4 %.
Analýza ČSÚ - Vývoj tržeb v maloobchodě ve 4. čtvrtletí 2006
Metodická poznámka :
1) Každý měsíc se provádí sezónní očištění celé časové řady, indexy v grafu se zpětně mění.
Kontaktní osoba: Alena Hellerová, tel. 274052921, e-mail: alena.hellerova@csu.gov.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 5. 2. 2007
Termín ukončení zpracování: 8. 2. 2007
Data za měsíc prosinec 2006 jsou předběžná, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2006 budou známy nejpozději v červnu 2007.
Údaje za jednotlivé měsíce od r. 1997 jsou k dispozici v časových řadách ( /produkty/slu_cr).