Přejít k menu Přejít k obsahu

Vývoj tržeb v maloobchodě - 4. čtvrtletí 2006

Datum vydání: 15. 02. 2007

Kód: e-9109-06



Vývoj tržeb v maloobchodě

4. čtvrtletí 2006


Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu vzrostly ve 4. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 1,3 %, v tom v motoristickém segmentu o 0,3 % a v maloobchodě o 1,7 %. Meziročně se tržby zvýšily celkově o 7,0 %, v tom v motoristickém segmentu o 7,3 % a v maloobchodě o 6,8 %.

Graf 1 Trend tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu

Fond pracovní doby byl ve 4. čtvrtletí 2006 stejný jako v roce 2005. Bez sezónního očištění se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily meziročně reálně o 6,5 %. V maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly tržby o 6,1 %, oproti předchozím dvěma čtvrtletím růst mírně zrychlil.

Tab. 1 Indexy tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu


V motoristického segmentu vzrostly tržby ve 4. čtvrtletí o 7,4 %, ve srovnání s průměrem od počátku roku rostly tržby rychleji o 1,1 procentního bodu. Vývoj ovlivnil zejména prodej pohonných hmot, který ve srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenal zvýšení tempa reálně o 3,5 procentního bodu (meziroční růst o 7,0 %). Prodej a opravy motorových vozidel se meziročně zvýšily o 7,7 %, čímž o 0,6 p.b. převýšily úroveň celoročního průměru .

Podle statistiky SAP počet prvních registrací automobilů ve 4. čtvrtletí výrazně vzrostl (o 27,2 %), z toho počet registrací nových vozidel o 5,7 % a ojetých o 54,7 %. První registrace rostly ve všech kategoriích automobilů.

Graf 2 Vývoj tržeb v maloobchodě

V průběhu 4. čtvrtletí tempo růstu tržeb v maloobchodě postupně zpomalovalo (od 7,9 % v říjnu po 4,7 % v prosinci), což souviselo zejména v prosinci i s nižším počtem pracovních dnů v roce 2006 ve srovnání s prosincem 2005 (o dva dny méně). Po sezónním očištění zde však vzrostly tržby o 7,5 %.

Za celé čtvrtletí byl růst vykázán ve všech sledovaných velikostních skupinách, nejvyšší byl v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci, nejnižší v podnicích s 0 až 49 zaměstnanci. Téměř třetinou se na celkovém přírůstku podílely nespecializované prodejny s převahou potravin, prodejny s převahou nepotravinářského zboží pouze 6,0 %. Specializovaným prodejnám s nepotravinářským zbožím se tržby zvýšily o 7,6 %, přičemž prodej textilu a obuvi vzrostl nejvíce (o 16,2 %), naopak prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží zaznamenal pokles o 2,5 %. Stejně jako v šesti předchozích čtvrtletích rostly tržby za nepotravinářské zboží rychleji než za potraviny.

Tab. 2 Vývoj sezónně neočištěných  tržeb ve stálých cenách v jednotllivých sortimentních skupinách prodejen ve 4. čtvrtletí 2006


Tržby v maloobchodě s potravinami ve 4. čtvrtletí vzrostly o 4,7 %, což se přibližně rovná průměrnému růstu od počátku roku. Nejvyšší nárůst byl dosažen v prosinci, nejnižší v říjnu. Zvýšily se tržby jak v nespecializovaných prodejnách (o 5,5 %), tak ve specializovaných (o 0,4 %). V členění podle velikostních skupin se v potravinářském segmentu zvýšily tržby pouze v podnicích se 100 a více zaměstnanci (o 6,9 %), stagnovaly v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci a klesly ve skupinách s 0 až 19 a 20 až 49 zaměstnanci.

Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,0 %. Nejvíce přispěly k uvedenému vývoji prodejny s nábytkem, elektrospotřebiči, elektronikou a železářským zbožím a prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím. Nejrychleji rostl prodej textilu, oděvů a obuvi, přičemž nejvyšší nárůst zaznamenaly prodejny se 100 a více zaměstnanci.

Graf 3 Vývoj tržeb v maloobchodě - potravinářský a nepotravinářský segment

* * *

Rok 2006

Rok 2006 byl v odvětví obchodu charakteristický organizačními změnami velkých firem podnikajících na území ČR. Proces formování trhu, který svým odchodem v roce 2005 odstartoval JULIUS MEINL, pokračoval např. převzetím společností EDECA a CARREFOUR společností TESCO. Koncem roku ohlásila odchod z trhu DELVITA, jejíž prodejny převezme REWE GROUP provozující supermarkety PENNY MARET a BILLA. Zmiňované odchody významných společností však nebyly reakcí na propad tržeb, naopak rok 2006 byl pro maloobchod rekordním rokem, tržby vzrostly nevíce za posledních deset let, a to o 6,5 %.

V maloobchodě bez motoristického segmentu se tržby zvýšily meziročně ve všech čtvrtletích, nejvíce ve druhém čtvrtletí a nejméně ve třetím. Největší podíl na přírůstku tržeb ( 31,3 %) měly nespecializované prodejny s převahou potravinářského zboží s růstem tržeb o 5,7 %. Nespecializovaným prodejnám s převahou nepotravinářského zboží vzrostly tržby o 11,2 % a jejich podíl na celkovém růstu představoval 15,8 %. Pokles tržeb zaznamenaly pouze prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 2,2 %) a specializované prodejny potravin (o 0,2 %). Z pohledu velikostních skupin podniků byl rok 2006 úspěšný pro všechny struktury, nejvíce pro podniky se 100 a více zaměstnanci (růst o 9,8 %). V podnicích s 0 až 19 a 20 až 49 zaměstnanci vzrostly tržby shodně o 3,0 %. ( Podrobnější hodnocení je uvedeno v Rychlých informacích – Maloobchod (měsíční)- prosinec 2006).

Tab. 3 Vývoj sezónně neočištěných tržeb ve stálých cenách v jednotllivých sortimentních skupinách prodejen v roce 2006

Graf 4 Podíl jednotlivých odvětví na celkových tržbách maloobchodu ve stálých cenách s DPH v roce 2006