Maloobchod - leden 2004
Propad prodeje automobilů
Datum vydání: 17. 03. 2004
Kód: r-9101-04
Meziměsíční srovnání:
V lednu 2004 oproti prosinci 2003 klesly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 2,3 %, v tom v motoristickém segmentu o 6,8 %, v maloobchodě bez motoristického segmentu o 0,1 %. Protichůdně se vyvíjel prodej potravin a nepotravinářského zboží, když tržby za potraviny vzrostly o 0,8 %, za nepotravinářské zboží klesly o 0,8 %.
Meziroční srovnání :
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v lednu po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 1,1 %, v tom v motoristickém segmentu se snížily o 1,3 % a ve zbývajícím maloobchodě se naopak zvýšily o 2,3 %.
Bez očištění o sezónní vlivy se tržby snížily o 1,4 %. Naposledy došlo k poklesu tržeb v srpnu 2002. Vývoj souvisel mimo jiné i s nižším počtem pracovních dní v letošním lednu oproti lednu 2003 (-1). Různými počty pracovních dní jsou při meziročním srovnání nejvíce ovlivněny tržby v motoristickém segmentu. Tržby v maloobchodě bez tohoto segmentu, zejména v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, se vyznačují sníženou citlivostí na tuto skutečnost.
Nejvýraznější meziroční pokles (o 6,2 %) se projevil v motoristickém segmentu. V lednu klesly tržby v obchodě s motorovými vozidly o 12,7 % a za opravy a údržbu o 14,5 %, prodej pohonných hmot naopak o 5,0 % vzrostl. V prodeji a opravách motorových vozidel se poklesu nevyhnula žádná velikostní skupina podniků, prodej pohonných hmot zvýšily pouze podniky s 50 a více zaměstnanci. Podle statistiky SAP a podle Svazu dovozců automobilů prodej nových osobních automobilů v lednu meziročně klesl o 11,7 %, což je nejhorší lednový výsledek za posledních pět let.
Mírný růst tržeb o 0,7 % zaznamenal maloobchod (bez motoristického segmentu) , přičemž v prodejnách zařazovaných do sortimentní skupiny potraviny se tržby zvýšily o 2,1 %, v prodejnách s nepotravinářským zbožím o 0,1 % klesly. Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 2,1 %, v tom v prodejnách s převahou potravin, kam patří většina obchodních řetězců, o 3,1 %, v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží naopak klesly o 1,6 %;
- ve specializovaných prodejnách se prodej nepotravinářského zboží zvýšil o 0,4 %, prodej potravin klesl o 3,4 %;
- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím byly pouze v sortimentu tzv. ostatního zboží tržby nižší než ve stejném období loňského roku (o 3,6 %), v ostatních specializovaných prodejnách tržby rostly. Prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se zvýšil o 6,4 %. Výprodejové akce podpořily růst prodeje textilu a obuvi (o 5,0 %), méně ovlivnily prodej nábytku, potřeb a zařízení pro domácnost, kde vzrostly tržby pouze o 1,1 %;
- stejně jako v obchodě s pohonnými hmotami i v maloobchodě bez motoristického segmentu rostly tržby pouze podnikům s 50 a více zaměstnanci, v tom ve skupině do 100 zaměstnanců o 3,7 %, ve skupině se 100 a více zaměstnanci o 6,8 %. Nejvyšší pokles tržeb měli podnikatelé bez zaměstnanců (o 8,4 %).
Metodická poznámka :
Kontaktní osoba: Hellerová Alena, tel. 274052921, e-mail: ahellerova@gw.czso.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 9. 3. 2004
Termín ukončení zpracování: 11. 3. 2004
Navazující publikace: 9106 – 04 Měsíční šetření v maloobchodě, pohostinství a ubytování (též https://csu.gov.cz )
Data jsou předběžná, revidované údaje za leden budou zveřejněny v následujících dvou měsíčních Rychlých informacích, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2003 budou známy v červnu 2004