Přejít k menu Přejít k obsahu

Maloobchod - únor 2004

Lednový propad tržeb se v únoru neopakoval

Datum vydání: 15. 04. 2004

Kód: r-9101-04



Meziměsíční srovnání:

V únoru ve srovnání s lednem vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,2 %. Růst byl ovlivněn především vyššími tržbami v motoristickém segmentu (o 2,9 %) a za nepotravinářské zboží (o 1,0 %). Tržby za potraviny se snížily o 0,4 %.

Meziroční srovnání :

Po očištění o sezónní vlivy se v únoru tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně o 2,2 %, v tom v motoristickém segmentu o 0,4 %, ve zbývajícím maloobchodě o 3,1 %.

Bez očištění o sezónní vlivy tržby vzrostly o 2,3 %. Vyšší tržby realizovaly všechny hlavní sortimentní typy prodejen s výjimkou prodeje a oprav motorových vozidel a specializovaných prodejen s ostatním nepotravinářským zbožím.

Tržby v motoristickém segmentu se v únoru snížily o 0,5 %, v tom za prodej pohonných hmot vzrostly o 6,1 %, za prodej automobilů stejně jako za jejich opravy nedosáhly loňské srovnatelné úrovně (o 3,5 %, resp. o 6,3 %).

V maloobchodě (bez motoristického segmentu) vzrostly tržby o 3,7 %, a to v prodejnách zařazovaných do sortimentní skupiny potraviny o 3,9 % a v prodejnách s nepotravinářským zbožím o 3,2 %. Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:

- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 3,3 %, přičemž v prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 4,1 %, v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží stagnovaly na úrovni loňského února;

- ve specializovaných prodejnách rostl jak prodej nepotravinářského zboží (o 3,8 %), tak prodej potravin (o 2,8 %);

- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se zájem spotřebitelů podporovaný akčními slevami soustředil především na nákup textilu a obuvi (růst o 13,1 %) a zařízení pro domácnost (o 10,0 %). Tržby za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží vzrostly pouze o 2,6 %. Prodej tzv. ostatního zboží zůstal o 0,2 % pod úrovní loňského února;

- z méně významných typů prodeje zaznamenal zvýšení tržeb o 14,3 % stánkový a podomní prodej a o 3,5 % zásilkový prodej. Naopak zájem o použité zboží nadále klesal (o 4,0 %);

- v nespecializovaných prodejnách rostly tržby pouze podnikům s 50 a více zaměstnanci, v tom podnikům se 100 a více zaměstnanci o 7,1 %, s 50 až 99 zaměstnanci pouze o 0,6 %. Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím celkem sice podnikatelům bez zaměstnanců a podnikům s 20 až 49 zaměstnanci tržby klesly, ale v textilu a obuvi tentokrát rostly tržby ve všech velikostních skupinách prodejen.




Metodická poznámka :
Kontaktní osoba: Hellerová Alena, tel. 274052921, e-mail: ahellerova@gw.czso.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 2. 4.2004
Termín ukončení zpracování: 9. 4.2004
Navazující publikace: 9106 – 04 Měsíční šetření v maloobchodě, pohostinství a ubytování (též https://csu.gov.cz )
Data jsou předběžná, revidované údaje za únor budou zveřejněny v následujících dvou měsíčních Rychlých informacích, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2003 budou známy v červnu 2004



Archiv

2025

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010