Maloobchod - listopad 2005
Nadprůměrný růst listopadových tržeb
Datum vydání: 17. 01. 2006
Kód: r-9101-05
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v listopadu meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 4,8 %, nejvíce k růstu přispěly nespecializované prodejny s převahou potravinářského zboží a prodejny elektroniky, nábytku, železářského a dalšího zboží pro domácnost.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) v listopadu meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 %, trendová složka se zvýšila o 0,4 %, její růst zůstal zhruba na říjnové úrovni (tabulka č. 1).
Graf č. 1

Nejrychleji rostly tržby v prodejnách textilu a obuvi, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží a v prodejnách elektroniky, nábytku, železářského a dalšího zboží pro domácnost. Pokles zaznamenal pouze stánkový a ostatní prodej provozovaný mimo prodejny (o 1,8 %). K celkovému růstu přispěly nejvíce nespecializované prodejny s převahou potravinářského zboží a prodejny elektroniky, nábytku, železářského a dalšího zboží pro domácnost (tabulka č. 3).
V členění podle velikostních skupin se nejvíc zvýšily tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci (o 8,1 %) a 50 až 99 zaměstnanci (o 6,2 %). V ostatních velikostních skupinách tržby rostly v rozmezí od 1,1 % do 3,5 %.
Cenový deflátor za maloobchod celkem se snížil o 0,9 %, když nejvíce vzrostl v prodejnách s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím (o 1,3 %) a naopak největší pokles nastal ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi (o 6,1%).
Tab. č.3: Vývoj sezónně neočištěných reálných tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen:

Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v listopadu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 1,4 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 20,6 %, v Litvě o 17,7 %, na Slovensku o 10,2 %, v Polsku o 9,9 %, ve Švédsku o 8,9 %, ve Slovinsku o 8,5 %, v Dánsku o 5,8 %, ve Finsku o 5,1 %, ve Spojeném království o 1,9 %, v Portugalsku o 1,4 %, ve Francii o 0,5 % a ve Španělsku o 0,1 %. Snížily se v Belgii o 4,1 %, v Lucembursku o 2,9 % a v Německu o 0,6 %.
X X X
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 0,2 %. Stejně jako v předchozím měsíci se snížil prodej pohonných hmot (o 2,3 %), prodej a opravy motorových vozidel rostly o 1,6 %. Nízký růst tržeb za prodej motorových vozidel byl ovlivněn mimo jiné vysokou základnou srovnatelného období roku 2004.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,1 % a sezónně neočištěné tržby meziročně reálně o 3,3 %.
Metodická poznámka :
1) Každý měsíc se provádí sezónní očištění celé časové řady, indexy v grafu se zpětně mění.
Kontaktní osoba: Hellerová Alena, tel. 274052921, e-mail: alena.hellerova@csu.gov.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 6. 1. 2006
Termín ukončení zpracování: 11. 1. 2006
Data za měsíc listopad 2005 jsou předběžná, další zpřesnění údajů je plánováno při zpracování dat za prosinec 2005. Definitivní údaje za všechny měsíce roku 2005 budou známy v červnu 2006.
Údaje za jednotlivé měsíce od r. 1997 jsou k dispozici v časových řadách ( /produkty/slu_cr ).