Přejít k menu Přejít k obsahu

Maloobchod - leden 2006

Akční prodeje lákaly k utrácení

Datum vydání: 17. 03. 2006

Kód: r-9101-06




Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v lednu meziměsíčně vzrostly reálně o 1,0 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 6,4 %. K růstu přispěly především obchodní řetězce všech sortimentních typů prodejen.

* * *

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) vzrostly v lednu meziměsíčně reálně o 1,0 %. Trendová složka se zvýšila o 0,3 % a ačkoli její růst od srpna postupně zpomaluje, pohybuje se toto zpomalení v řádu setin procenta (tabulka č. 1).
Graf č. 1
Graf Vývoj maloobchodních tržeb (OKEČ 52)


Sezónně očištěné tržby meziročně reálně vzrostly o 4,5 % (v lednu 2006 bylo o jeden pracovní den více než v lednu 2005). Sezónně neočištěné tržby se zvýšily o 6,4 %, což bylo společně s loňským srpnem nejvíce od září 2003. Prodej nepotravinářského zboží vzrostl o 7,0 %, prodej potravin (zahrnující i prodej nepotravinářského zboží v obchodních řetězcích) o 5,8 %.

K celkovému růstu přispěly nejvíce oba typy nespecializovaných prodejen a dále specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím a prodejny textilu a obuvi. Nejrychleji rostly tržby za textil a obuv, v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (tabulka č. 3) a v objemově nevýznamném zásilkovém obchodě (o 14,3 %). Pokles zaznamenal prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.

V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě celkem zvýšily nejvíce tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci a 50 až 99 zaměstnanci (o 11,9 %, resp. o 11,8 %). Podniky s 20 až 49 zaměstnanci vykázaly růst o 5,1 %, zatímco s 0 až 19 zaměstnanci zaznamenaly pokles o 0,2 %.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku klesl celkově o 1,1 %. Nejvíce se ceny snížily ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi (o 5,8 %). Bez započtení vlivu cen rostly tržby (v běžných cenách) ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou drogerií, lékáren a kosmetiky, použitého zboží a opraven spotřebního zboží. Z výsledků je patrné, že akční prodeje nejen že nominální hodnotu tržeb nesnižují, ale naopak významně podporují její růst.

Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v lednu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,1 %, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 1,5 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 18,6 %, v Estonsku o 13,1 %, v Litvě o 9,9 %, ve Švédsku o 7,8 %, ve Finsku o 7,2 %, v Dánsku o 6,9 %, na Slovensku o 6,8 %, v Rakousku o 3,7 %, v Polsku o 3,6 %, v Lucembursku o 2,6 %, v Německu o 1,5 % a ve Spojeném království o 1,0 %. Snížily se ve Španělsku o 0,9 % a ve Francii o 0,3 %.

X X X

Růst sezónně neočištěných tržeb v motoristickém segmentu (OKEČ 50) meziročně reálně o 5,7 % byl ovlivněn zejména vyššími tržbami za prodej a opravy motorových vozidel (o 8,0 %), vzrostly ale i tržby za prodej pohonných hmot (o 2,5 %).

V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 1,6 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 6,2 %.




Metodická poznámka :
1) Každý měsíc se provádí sezónní očištění celé časové řady, indexy v grafu se zpětně mění.

Kontaktní osoba: Alena Hellerová, tel. 274052921, e-mail: alena.hellerova@csu.gov.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 7. 3. 2006
Termín ukončení zpracování: 14. 3. 2006
Data za měsíc leden 2006 jsou předběžná, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2006 budou známy v červnu 2007.
Údaje za jednotlivé měsíce od r. 1997 jsou k dispozici v časových řadách ( /produkty/slu_cr ).



Archiv

2025

2024

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010