Maloobchod - duben 2006
Velikonoce tržby příliš neovlivnily
Datum vydání: 16. 06. 2006
Kód: r-9101-06
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v dubnu meziměsíčně reálně o 0,1 %. Sezónně neočištěné tržby se meziročně zvýšily o 6,3 %. K růstu přispěly nejvíce nespecializované prodejny (zejména obchodní řetězce).
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) vzrostly v dubnu meziměsíčně reálně o 0,1 %, v tom za nepotravinářské zboží o 0,5 %, za potraviny naopak klesly o 0,4 %. Trendová složka se zvýšila zhruba stejně jako v předchozích měsících o 0,5 % (tabulka č. 1).
Graf č. 1

Sezónně očištěné tržby vzrostly meziročně reálně o 6,6 %, sezónně neočištěné tržby o 6,3 % (použitý model pro sezónní očištění časové řady bral v úvahu nižší počet pracovních dní v neprospěch a naopak posunuté velikonoční svátky ve prospěch letošního dubna). Meziroční růst neočištěných tržeb byl nižší než v předchozích měsících, předpokládané zvýšení tržeb vlivem přesunu velikonočních svátků se nedostavilo. Do ČR například přicestovalo letecky méně turistů než v loňském dubnu, naopak rezidentů odletělo do zahraničí více. Prodej nepotravinářského zboží vzrostl o 7,0 %, prodej potravin byl vyšší o 5,4 %.
K celkovému růstu přispěly nejvíce oba typy nespecializovaných prodejen a specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím, textilem a obuví a s elektronikou, elektrickými přístroji, železářským zbožím, nábytkem a dalším zbožím pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží a v prodejnách s textilem a obuví (tabulka č. 3). Pokles tržeb zaznamenaly specializované prodejny potravin a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě celkem zvýšily nejvíce tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci a s 50 až 99 zaměstnanci (o 12,9 %, resp. o 6,0 %). Podniky s 20 až 49 zaměstnanci vykázaly růst o 1,9 %, zatímco s 0 až 19 zaměstnanci zaznamenaly pokles o 0,5 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku dosáhl hodnoty 99,0. Nejvíce se ceny snížily ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi (o 6,0 %), vyšší než ve stejném období předcházejícího roku byly v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v dubnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 3,8 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Estonsku o 17,0 %, v Lotyšsku o 16,6 %, ve Švédsku o 12,5 %, v Lucembursku o 9,7 %, na Slovensku o 9,1 %, v Polsku o 7,8 %, ve Finsku o 7,6 %, ve Slovinsku o 5,5 %, v Litvě o 5,0 %, ve Spojeném království o 4,8 %, v Rakousku o 4,3 %, v Dánsku o 4,0 %, v Portugalsku o 3,1 %, v Německu o 2,8 %, ve Francii o 2,4 % a v Belgii o 1,9 %, zatímco nezměněny zůstaly ve Španělsku.
X X X
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 2,9 %, v tom za prodej pohonných hmot o 4,7 % a za prodej a opravy motorových vozidel o 2,1 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 1,7 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 5,1 %.
Metodická poznámka :
1) Každý měsíc se provádí sezónní očištění celé časové řady, indexy v grafu se zpětně mění.
Kontaktní osoba: Alena Hellerová, tel. 274052921, e-mail: alena.hellerova@csu.gov.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 7. 6. 2006
Termín ukončení zpracování: 13. 6. 2006
Data za měsíc duben 2006 jsou předběžná, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2006 budou známy nejpozději v červnu 2007.
Údaje za jednotlivé měsíce od r. 1997 jsou k dispozici v časových řadách ( /produkty/slu_cr ), na základě definitivního zpracování byly aktualizovány údaje za všechny měsíce roku 2005.