Maloobchod - duben 2004
Stabilní růst tržeb v maloobchodě
Datum vydání: 16. 06. 2004
Kód: r-9101-04
Meziměsíční srovnání:
V dubnu ve srovnání s březnem se zvýšily sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu reálně o 1,7 %. Na uvedený vývoj měl vliv především růst tržeb v motoristickém segmentu (o 4,1 %), zejména za prodej motorových vozidel (o 9,1 %). Rostly i tržby za potraviny a nepotravinářské zboží (o 0,8 %, resp. o 0,4 %).
Meziroční srovnání :
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se v dubnu po očištění o sezónní vlivy zvýšily reálně o 2,9 %, což bylo o 1,6 procentního bodu více než průměr za předchozí tři měsíce, ale o 0,9 bodu méně než průměr za posledních 12 měsíců.
Bez očištění o sezónní vlivy dosáhl růst tržeb 2,6 %, nejvyšší byl v podnicích se 100 a více zaměstnanci (7,6 %), naopak podnikatelé bez zaměstnanců utržili o 9,3 % méně než ve stejném období roku 2003.
V motoristickém segmentu se tržby zvýšily o 0,9 %. Tržby za prodej motorových vozidel vzrostly o 4,3 %, a to i přes pokles počtu prodaných nových automobilů. Naopak klesly tržby za opravy automobilů (o 2,5 %) a prodej pohonných hmot (o 1,6 %), přičemž u pohonných hmot se jednalo o první meziroční pokles tržeb od února 2001.
V maloobchodě (bez motoristického segmentu) se tržby zvýšily o 3,4 %, vyšší růst měly tržby za nepotravinářské zboží (4,3 %) než za potraviny (2,4 %). Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách byl diferencovaný. Zatímco v prodejnách s převahou potravin vzrostly tržby o 2,4 %, v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží klesly o 4,6 %, především vlivem poklesu u podnikatelů bez zaměstnanců a podniků se 100 a více zaměstnanci;
- ve specializovaných prodejnách se dařilo prodejcům nepotravinářského zboží, kterým rostly tržby ve všech velikostních skupinách a celkově se zvýšily o 6,5 %. Za potraviny vydali spotřebitelé o 2,6 % více než loni;
- výrazný růst pokračoval v prodejnách s textilem a obuví (o 14,8 %) a se zařízením a potřebami pro domácnost (o 12,3 %). Tržby se zvýšily i ve zbývajících specializovaných prodejnách – s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím o 5,0 % a s ostatním nepotravinářským zbožím o 2,2 %;
- ve stánkovém a podomním prodeji vzrostly tržby o 1,5 %, za použité zboží o 0,4 % a v zásilkovém prodeji klesly o 7,7 %;
Mezinárodní srovnání :
Dle prvních odhadů Eurostatu vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu v EU25 meziměsíčně o 0,7 % a meziročně bez sezónního očištění o 2,2 %.
Metodická poznámka :
Kontaktní osoba: Hellerová Alena, tel. 274052921, e-mail: ahellerova@gw.czso.cz
Zdroj dat: přímé zjišťování ČSÚ v podnicích
Termín ukončení sběru dat: 7. 6. 2004
Termín ukončení zpracování: 11. 6. 2004
Navazující publikace: 9106 – 04 Měsíční šetření v maloobchodě, pohostinství a ubytování (též https://csu.gov.cz )
Data jsou předběžná, revidované údaje za duben budou zveřejněny v následujících dvou měsíčních Rychlých informacích, definitivní údaje za všechny měsíce roku 2004 budou známy v červnu 2005