3. Elektronické obchodování
3. Elektronické obchodování

V roce 2003 nakoupilo prostřednictvím internetu přibližně 12,5 tisíce ekonomických subjektů, tedy necelých 30 %. Došlo zde k meziročnímu nárůstu přibližně o 50 %. Tento nárůst se jeví jako velmi vysoký a spolu s vysokým procentem ekonomických subjektů vede k podezření, že výsledek je zatížen systematickou chybou, která se již projevila u prodeje prostřednictvím internetu. Prostřednictvím internetu prodalo své zboží, výrobky či služby přes 8,2 tisíce ekonomických subjektů a jejich počet se meziročně snížil o více než 20 %. Ekonomické subjekty, u kterých z dotazníků vyplynulo, že ukončily prodej přes internet, na telefonický dotaz vždy odpověděly, že předchozí odpověď byla nesprávná, neboť neodpovídala definici elektronického obchodování.

Objem nákupů prostřednictvím internetu dosáhl 2,8 % celkových nákupů. Objem prodejů prostřednictvím internetu dosáhl 2,1 % celkových prodejů a meziročně zde došlo ke snížení o 0,2 procentní body (důsledek nižšího počtu ekonomických subjektů prodávajících přes internet).
Problematické je z důvodu odlišné struktury účetní osnovy a povahy ekonomické aktivity rovněž vyhodnocení objemu nákupů a prodejů sekce finančního zprostředkování. Proto se v současné době na úrovni Eurostatu připravuje modifikovaný dotazník pro ekonomické subjekty sekce finančního zprostředkování a ČSÚ se na jeho přípravě aktivně podílí. Dotazník řádného šetření obsahoval i dobrovolnou část týkající se bankovního sektoru. Výsledky dobrovolné části nejsou publikovány a poslouží při přípravě dotazníku na úrovni Eurostatu.
V roce 2003 obchodovala prostřednictvím počítačových sítí nevyužívajících internetový protokol necelá 3 % ekonomických subjektů, což je přibližně 1 140 ekonomických subjektů s 10 a více zaměstnanými osobami ve sledovaných odvětvích ekonomické činnosti. Počet těchto subjektů vzrostl proti roku 2002 o více než třetinu. Obchodování prostřednictvím sítí nevyužívajících internetový protokol je nejrozšířenější u velkých ekonomických subjektů zpracovatelského průmyslu a obchodu.

Hodnota nákupů uskutečněných prostřednictvím sítí nevyužívajících internetový protokol dosáhla 3,6 % celkových nákupů a meziročně se více než zdvojnásobila. Hodnota prodejů uskutečněných prostřednictvím těchto sítí dosáhla 4 % celkových prodejů a meziročně vzrostla o třetinu.
Obchodování prostřednictvím sítí nevyužívajících internetový protokol je charakteristické pro ekonomické subjekty obchodu, které tímto způsobem nejvíce nakupují, a ekonomické subjekty zpracovatelského průmyslu, které nejvíce prodávají.
Vzhledem k významnému rozdílu v objemu prodejů a nákupů a skutečnosti, že obchodování prostřednictvím sítí nevyužívajících internetový protokol je určeno zejména pro obchod ve velkém objemu, je možno se domnívat, že české ekonomické subjekty využívají obchodování prostřednictvím sítí nevyužívajících internetový protokol i k prodeji do zahraničí.