25. 01. 2022 Výzkumníci u nás tvoří pestrou paletu národností
Specialisté ve vědě a technice
Jako specialista ve vědě a technice pracuje cca 167 tisíc osob a ženy v této skupině zaujímají 27%. V případě přírodních věd tvořily ženy 46 % a ve vědách technických 23%. Průměrná hrubá měsíční mzda specialistů ve VaT činila v roce 2023 65,9 tisíce korun a v porovnání s průměrnou hrubou měsíční mzdou zaměstnanců v ČR se jednalo o 143%. Specialisté ve VaT muži vydělávají v průměru o jedenáct tisíc korun více než ženy. Vysoké školy v oboru přírodních věd studovalo v roce 2023 24 tisíc osob a obory technické 37 tisíc osob.
Specialisté ve vědě a technice celkem
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2022
167,1 tis.
Podíl specialistů ve vědě a technice na zaměstnané populace
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2022
3,2 %
Podíl žen mezi specialisty v přírodních vědách
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2022
45,6 %
Podíl žen mezi specialisty v technických vědách
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2022
23,0 %
Průměrná hrubá měsíční mzda specialistů v přírodních vědách
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2023
59 129 Kč
Průměrná hrubá měsíční mzda specialistů v technických vědách
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2023
67 548 Kč
Studenti přírodovědných oborů vzdělání na vysokých školách v Česku
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2023
23 809
Studenti technických oborů vzdělání na vysokých školách v Česku
Datum zveřejnění: 22. 07. 2024
Rok 2023
36 669
Data a časové řady
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet* - tis. fyzických osob | |||||||||
Specialisté v oblasti přírodních věd celkem | 23,7 | 26,8 | 27,8 | 27,3 | 26,7 | 27,9 | 28,5 | 27,4 | : |
Specialisté v oblasti fyziky, chemie, matematiky, statistiky a v příbuzných oborech | 9,9 | 10,5 | 9,4 | 9,2 | 9,3 | 10,2 | 10,3 | 9,5 | : |
Specialisté v biologických a příbuzných oborech | 13,8 | 16,4 | 18,4 | 18,1 | 17,5 | 17,7 | 18,2 | 17,9 | : |
Specialisté v oblasti technických věd celkem | 94,8 | 104,1 | 111,9 | 115,7 | 117,0 | 120,3 | 128,8 | 138,4 | : |
Specialisté ve výrobě, stavebnictví a příbuzných oborech | 62,8 | 68,2 | 71,1 | 73,3 | 73,9 | 77,4 | 83,8 | 92,3 | : |
Specialisté v oblasti elektrotechniky, elektroniky a elektronických komunikací | 14,3 | 16,9 | 20,1 | 20,5 | 20,2 | 18,9 | 20,1 | 20,1 | : |
Architekti, specialisté v oblasti územního plánování, návrháři a příbuzní pracovníci | 17,7 | 19,0 | 20,7 | 21,9 | 22,9 | 24,1 | 25,0 | 26,0 | : |
Průměrná hrubá měsíční mzda - Kč | |||||||||
Specialisté v oblasti přírodních věd celkem | 39 312 | 40 136 | 43 351 | 46 587 | 49 156 | 52 532 | 55 081 | 58 032 | 59 129 |
Specialisté v oblasti fyziky, chemie a v příbuzných oborech | 40 091 | 39 837 | 43 457 | 45 886 | 49 189 | 50 195 | 54 009 | 57 534 | 59 781 |
Specialisté v oblasti matematiky, statistiky a pojistné matematiky | 45 074 | 45 311 | 49 398 | 55 175 | 56 383 | 60 402 | 61 599 | 64 969 | 69 837 |
Specialisté v biologických a příbuzných oborech | 38 327 | 39 785 | 42 645 | 46 224 | 48 434 | 53 224 | 55 016 | 57 650 | 57 728 |
Specialisté v oblasti technických věd celkem | 42 734 | 43 338 | 47 246 | 50 456 | 54 087 | 56 265 | 59 104 | 63 647 | 67 548 |
Specialisté ve výrobě, stavebnictví a příbuzných oborech | 42 095 | 42 660 | 46 848 | 50 128 | 53 753 | 55 997 | 58 825 | 63 505 | 67 064 |
Specialisté v oblasti elektrotechniky, elektroniky a elektronických komunikací | 48 805 | 48 756 | 53 299 | 56 743 | 60 814 | 61 676 | 65 059 | 69 221 | 74 428 |
Architekti, specialisté v oblasti územního plánování, návrháři a příbuzní pracovníci | 29 427 | 30 631 | 31 057 | 33 890 | 35 246 | 39 443 | 43 379 | 48 545 | 52 824 |
*tříleté klouzavé průměry, viz metodika
(:) není k dispozici
Zdroj: ČSÚ, Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS), Strukturální mzdová statistika
(v tis. fyzických osob)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Specialisté ve vědě a technice celkem | 118,5 | 130,9 | 139,7 | 143,1 | 143,7 | 148,3 | 158,4 | 167,1 |
muži | 91,6 | 100,0 | 105,3 | 106,3 | 104,2 | 106,7 | 115,1 | 122,6 |
ženy | 26,9 | 30,9 | 34,4 | 36,8 | 39,5 | 41,5 | 43,3 | 44,4 |
Věková skupina | ||||||||
méně než 35 let | 40,1 | 44,5 | 46,7 | 46,3 | 43,5 | 42,7 | 42,6 | 44,2 |
35–44 let | 32,2 | 38,1 | 41,2 | 42,2 | 43,3 | 44,4 | 49,2 | 52,3 |
45–54 let | 24,5 | 25,5 | 26,4 | 27,3 | 28,6 | 32,1 | 36,0 | 38,3 |
55 a více let | 21,7 | 22,8 | 25,4 | 27,2 | 28,4 | 29,1 | 30,6 | 32,3 |
Nejvyšší dokončené vzdělání | ||||||||
terciární | 111,4 | 124,3 | 132,7 | 136,1 | 136,2 | 141,7 | 151,2 | 158,3 |
doktorské a magisterské | 103,1 | 115,0 | 123,2 | 126,2 | 125,1 | 129,6 | 138,9 | 144,9 |
bakalářské a vyšší odborné | 8,3 | 9,3 | 9,4 | 9,9 | 11,1 | 12,1 | 12,2 | 13,4 |
střední s maturitou a nižší | 7,1 | 6,7 | 7,0 | 7,0 | 7,5 | 6,6 | 7,3 | 8,8 |
*tříleté klouzavé průměry, viz metodika
Zdroj: ČSÚ, Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
(Kč)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Specialisté ve vědě a technice celkem | 41 412 | 43 207 | 45 674 | 48 568 | 53 081 | 55 205 | 57 992 | 62 498 | 65 885 |
muži | 43 242 | 44 982 | 47 623 | 50 516 | 55 461 | 57 357 | 60 293 | 65 119 | 68 942 |
ženy | 36 014 | 37 794 | 39 767 | 42 869 | 46 257 | 49 157 | 51 793 | 55 613 | 57 979 |
Sféra působení | |||||||||
soukromá (mzdová) sféra | 42 249 | 44 030 | 46 497 | 49 348 | 54 116 | 56 192 | 59 147 | 63 993 | 67 456 |
veřejná (platová) sféra | 33 189 | 34 605 | 37 029 | 40 334 | 42 630 | 45 495 | 46 904 | 48 280 | 51 181 |
Nejvyšší dokončené vzdělání | |||||||||
doktorské nebo magisterské | 42 925 | 44 783 | 47 205 | 50 220 | 55 727 | 57 594 | 60 825 | 65 057 | 68 483 |
bakalářské nebo vyšší odborné | 37 504 | 39 885 | 43 387 | 46 358 | 49 082 | 51 469 | 54 684 | 59 291 | 63 478 |
střední s maturitou | 38 894 | 40 310 | 43 226 | 45 887 | 49 341 | 51 469 | 53 944 | 58 692 | 62 045 |
Zdroj: ČSÚ podle údajů ze Strukturální mzdové statistiky
(stav k 31.12.)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přírodní vědy, matematika a statistika celkem | 20 449 | 19 362 | 18 919 | 18 572 | 19 637 | 21 728 | 22 994 | 23 334 | 23 809 |
muži | 8 495 | 7 998 | 7 829 | 7 657 | 8 147 | 9 170 | 9 803 | 10 130 | 10 507 |
ženy | 11 954 | 11 364 | 11 090 | 10 916 | 11 491 | 12 559 | 13 191 | 13 207 | 13 302 |
Občanství | |||||||||
občané ČR | 17 420 | 16 251 | 15 728 | 15 133 | 15 881 | 17 193 | 17 944 | 18 078 | 18 414 |
cizinci | 3 029 | 3 111 | 3 192 | 3 441 | 3 757 | 4 536 | 5 050 | 5 259 | 5 396 |
Věková skupina | |||||||||
méně než 20 let | 2 008 | 1 833 | 1 708 | 1 762 | 2 068 | 2 454 | 2 455 | 2 261 | 2 456 |
20-24 let | 12 047 | 11 257 | 11 091 | 10 802 | 11 473 | 12 443 | 13 168 | 13 576 | 13 861 |
25-29 let | 4 538 | 4 375 | 4 187 | 4 128 | 4 154 | 4 405 | 4 683 | 4 759 | 4 727 |
30 a více let | 1 856 | 1 897 | 1 933 | 1 881 | 1 943 | 2 427 | 2 688 | 2 741 | 2 765 |
Studijní program | |||||||||
bakalářský | 12 088 | 11 081 | 10 910 | 10 685 | 11 811 | 13 068 | 13 539 | 13 680 | 13 928 |
magisterský | 3 937 | 3 880 | 3 706 | 3 655 | 3 738 | 4 179 | 4 805 | 4 964 | 5 153 |
doktorský | 4 448 | 4 415 | 4 320 | 4 253 | 4 102 | 4 503 | 4 672 | 4 724 | 4 748 |
Obor vzdělávání | |||||||||
Biologické a příbuzné vědy | 8 023 | 8 047 | 7 977 | 7 887 | 7 663 | 7 860 | 7 746 | 7 788 | 7 802 |
Životní prostředí | 1 383 | 1 228 | 1 239 | 1 208 | 2 089 | 2 740 | 3 060 | 3 010 | 2 986 |
Vědy o neživé přírodě | 6 051 | 5 661 | 5 547 | 5 417 | 5 732 | 7 212 | 8 229 | 8 898 | 9 456 |
Matematika a statistika | 1 754 | 1 543 | 1 433 | 1 392 | 1 375 | 1 719 | 1 821 | 1 990 | 2 129 |
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující přírodní vědy, matematiku a statistiku | 3 293 | 2 932 | 2 761 | 2 710 | 2 819 | 2 258 | 2 185 | 1 699 | 1 487 |
* Počet studentů jednotlivých programů a oborů je uváděn ve fyzických osobách, tj. každý student je zde uveden pouze jednou, včetně studentů, kteří současně studují ve více studijních oborech a programech. Celkové počty studentů tak nemusejí souhlasit se součty za jednotlivé obory a studijní programy.
Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (databáze SIMS)
(stav k 31.12.)
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Technika, výroba a stavebnictví celkem | 54 131 | 51 091 | 48 071 | 45 646 | 42 914 | 40 705 | 38 542 | 36 973 | 36 669 |
muži | 36 860 | 34 629 | 32 326 | 30 767 | 29 456 | 28 623 | 27 494 | 26 467 | 26 440 |
ženy | 17 271 | 16 462 | 15 745 | 14 878 | 13 458 | 12 083 | 11 049 | 10 526 | 10 229 |
Občanství | |||||||||
občané ČR | 47 946 | 44 651 | 41 711 | 39 273 | 36 750 | 34 771 | 32 813 | 31 194 | 30 922 |
cizinci | 6 185 | 6 440 | 6 361 | 6 372 | 6 165 | 5 936 | 5 731 | 5 802 | 5 748 |
Věková skupina | |||||||||
méně než 20 let | 3 999 | 3 999 | 3 697 | 3 606 | 3 670 | 3 686 | 3 709 | 3 835 | 4 000 |
20-24 let | 33 213 | 30 776 | 28 903 | 27 271 | 25 827 | 24 620 | 23 741 | 23 128 | 23 310 |
25-29 let | 10 737 | 10 349 | 9 863 | 9 494 | 8 657 | 7 902 | 7 050 | 6 374 | 5 863 |
30 a více let | 6 182 | 5 967 | 5 608 | 5 274 | 4 760 | 4 498 | 4 043 | 3 656 | 3 496 |
Studijní program | |||||||||
bakalářský | 33 246 | 30 630 | 28 582 | 27 087 | 25 696 | 24 744 | 23 916 | 23 368 | 23 667 |
magisterský | 14 928 | 14 880 | 14 256 | 13 510 | 12 328 | 11 094 | 10 040 | 9 376 | 9 120 |
doktorský | 6 005 | 5 629 | 5 270 | 5 092 | 4 939 | 4 924 | 4 622 | 4 290 | 3 916 |
Obor vzdělávání | |||||||||
Inženýrství a strojírenství | 23 830 | 22 503 | 21 477 | 21 267 | 21 557 | 21 726 | 20 789 | 20 237 | 19 864 |
Výroba a zpracování | 4 843 | 4 510 | 4 173 | 3 971 | 3 523 | 3 145 | 3 021 | 2 873 | 2 694 |
Architektura a stavebnictví | 13 982 | 13 493 | 12 905 | 11 945 | 11 334 | 11 260 | 11 285 | 11 344 | 11 926 |
Interdisciplinární programy a kvalifikace zahrnující techniku, výrobu a stavebnictví | 11 594 | 10 695 | 9 606 | 8 541 | 6 575 | 4 674 | 3 509 | 2 601 | 2 233 |
* Počet studentů jednotlivých programů a oborů je uváděn ve fyzických osobách, tj. každý student je zde uveden pouze jednou, včetně studentů, kteří současně studují ve více studijních oborech a programech. Celkové počty studentů tak nemusejí souhlasit se součty za jednotlivé obory a studijní programy.
Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (databáze SIMS)