Přejít k obsahu

Notifikace vládního deficitu a dluhu

Notifikace deficitu a dluhu vládních institucí podle maastrichtských kriterií
říjen 2014

Notifikaci deficitu a dluhu vládních institucí sestavuje a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i běžný rok, a to vždy ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je od září 2014 založen na revidované metodice Evropského systému národních účtů (ESA 2010). Podle maastrichtských kriterií by výše deficitu neměla překročit 3 % a úroveň kumulovaného dluhu 60 % hrubého domácího produktu.

Tab.

Přebytek/deficit vládních institucí je výše čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) v systému národního účetnictví. Ukazatel vyjadřuje schopnost sektoru v daném roce financovat (+) jiné sektory ekonomiky nebo potřebu tohoto sektoru být ostatními sektory financován (-).

Dluh vládních institucí zahrnuje závazky sektoru vládních institucí vyplývající z přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti a přijatých půjček. U cizoměnových dluhových nástrojů zajištěných proti měnovému riziku je ocenění provedeno na bázi smluvního kurzu.

Ukazatele uvedené v tabulce byly zaslány koncem září Eurostatu. Údaje o relativní a absolutní výši deficitu a dluhu vládních institucí zahrnují metodické změny požadované revidovanou metodikou národních účtů (ESA 2010), v níž jsou členské státy povinny poskytovat data od 1. září 2014.

Oproti notifikacím z dubna 2014 došlo ke změně výše deficitu vlivem metodických změn v ESA 2010, zejména revidované pojetí úrokových swapů a vymezení sektoru vládních institucí. Změna ve výši deficitu vládních institucí za rok 2013 je současně ovlivněna zapracováním výsledků ročních statistických zjišťování a zpřesněných údajů o výši vybraných daní.

Do relativní výše deficitu vládních institucí se promítla revize nominální hladiny hrubého domácího produktu (o 5,2 % v roce 2013) související s implementací nové metodiky ESA 2010. Aplikací revidovaných pravidel pro zachycení ekonomických jevů tak celkově došlo k poklesu relativní výše deficitu za rok 2013 o 0,15 procentního bodu na 1,30 % HDP. Deficit vládních institucí za rok 2011 byl revizí snížen z původní úrovně 3,20 % HDP pod „maastrichtskou“ referenční hodnotu na 2,86 % HDP.

Revidovaná úroveň nominálního HDP současně působí na pokles relativního dluhu vládních institucí, jenž je však zmírněn revidovaným vymezením subjektů tvořících sektor vládních institucí. Výsledkem působení uvedených faktorů je pokles úrovně dluhu k HDP za rok 2013 o 0,3 procentního bodu oproti dubnovým notifikacím na současných 45,74 % HDP. Současně dochází ke změně směru vývoje dluhu v roce 2013, meziroční pokles o 0,11 procentního bodu v dubnových notifikacích byl metodikou ESA 2010 revidován směrem nahoru k růstu dluhu o 0,24 procentního bodu.

K notifikacím deficitu a dluhu vládních institucí za ČR nebyly ze strany Komise EU vysloveny výhrady.

Projekci vládního deficitu a dluhu na rok 2014 sestavuje Ministerstvo financí, které ji také samostatně zveřejňuje.


V Praze, dne 21. října 2014