Přejít k obsahu

Notifikace vládního deficitu a dluhu


Notifikace vládního deficitu a dluhu

Notifikaci vládního deficitu a dluhu provádí a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i pro běžný rok, a to  nyní nově ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je založen na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 1995). Podle maastrichtských kriterií by výše deficitu neměla překročit 3 % HDP, výše kumulovaného dluhu pak 60 % HDP.

 
Jednotka
Rok
2002
2003
2004
2005
Čisté výpůjčky (deficit) sektoru vládních institucí v běžném roce
mil. Kč
-166 787
-170 558
-80 559
-107 637
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku
mil. Kč
702 324
774 989
855 102
903 494
Hrubý domácí produkt (HDP)
mil. Kč
2 464 432
2 577 110
2 781 060
2 970 261
Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP
%
6,77
6,62
2,90
3,62
Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP
%
28,50
30,07
30,75
30,42

Ve vládním deficitu (přebytku) a vládním dluhu se odráží hospodaření všech institucionálních jednotek zatříděných v sektoru vládních institucí, což jsou organizační složky státu, územní samosprávné celky, některé příspěvkové organizace, státní a jiné mimorozpočtové fondy (např. Fond národního majetku, Pozemkový fond, Podpůrný a garanční lesnický a rolnický fond a Vinařský fond), Správa železniční dopravní cesty, transformační instituce, veřejné vysoké školy a zdravotní pojišťovny.
 
Vládní deficit (přebytek)- EDP B.9 - je výše čistých výpůjček (-) nebo čistých půjček (+) včetně úroků ze swapových operací. Vyjadřuje schopnost sektoru vládních institucí v daném roce financovat (+) jiné subjekty nebo potřebu sektoru vládních institucí být financován (-).
 
Vládní dluh zahrnuje dle definice závazky sektoru vládních institucí vyplývající z emise oběživa (v ČR nepřichází v úvahu), přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti (s výjimkou finančních derivátů) a přijatých půjček.
 
Český statistický úřad sestavuje požadované ukazatele za uplynulé roky (v nynější notifikační tabulce je to období 2002 až 2005). Tyto údaje se postupně zpřesňují v závislosti na sestavování a komplexních revizích ročních národních účtů a na metodických změnách vyplývajících z úprav příslušných Nařízení EU. Mimo to se zde promítají změny provedené na základě doporučení Eurostatu (zakotvené v Manuálu k vládnímu deficitu               a dluhu), doporučení uvedená v závěrech zahraniční mise nebo provedené v průběhu procesu sestavování notifikací.
 
V tabulce uvedené údaje  byly zaslány 29. září 2006 Eurostatu v rámci podzimního termínu notifikace vládního deficitu a dluhu. Ve srovnání s ukazateli jarní notifikace roku 2006 jsou založeny na podrobnějších údajích o transakcích vládních institucí. Údaje o příjmech jsou zpřesněny např. v oblasti daňových příjmů nebo příjmů z kapitálových transferů; údaje o výdajích jsou zpřesněny v oblasti pořízení hrubého fixního kapitálu, prominutí zahraničního dluhu nebo úroků, jak ukazuje následující tabulka:
 
Vysvětlení nejpodstatnějších změn v ukazatelích zahrnutých v EDP notifikacích (v mil. Kč)

EDP (B.9)
Čisté půjčky(+)/výpůjčky(-)
Rozdíl proti notifikacím z 1.dubna
S.13Vládní instituce celkem
-30 942
S.1311Ústřední vládní instituce
-22 264
S.1313Místní vládní instituce
-9 311
S.1314Fondy sociálního zabezpečení
633

Nejpodstatnější změny v položkách NÚ za S.13
Vliv úpravy
na EDP (B.9)
Poznámka
EDP B.9Vládní instituce celkem
-30 942
 
D.2 (Z)Daně z výroby a z dovozu
-10 338
zpřesněná data MFČR o DPH
D.413 (U)Úroky - od jiných sektorů
-1 152
překlasifikace položky výsledovky ČKA (dříve na účtě přecenění bez vlivu na deficit)
D.5 (Z)Daně z důchodů
-4 252
zpřesněná data MFČR o daních z příjmů
D.51 (U)Daně z důchodů
-767
nově předložené auditované účetní výkazy  se zaúčtovanou daní z příjmů
P.51Tvorba hrubého fixního kapitálu ( - )
-13 872
zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů
P.52Změny zásob ( - )
-602
zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů
P.53Čisté pořízení cenností ( - )
-100
zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů
K.2Čisté pořízení nevyráběných nefinančních aktiv ( - )
1 594
zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů
D.9Příjmové kapitálové transfery ( + )
1 673
 dotace z EU a odhad bezúplatných transferů
D.993Ostatní kapitálové transfery - jiným sektorům (-)
-2 934
především vliv odpuštění dluhu Ruské Federaci na základě nové infomace (-2254)
D.631Naturální sociální dávky
410
zpřesněný odhad na základě zpracování ročních statistických výkazů a upřesnění z MFČR o nákladech na zdravotní péči hrazených pojišťovnami
D.72 (Z)Náhrady z neživotního pojištění
-414
metodická úprava a doplnění zdrojových dat z ročních statistických zjišťování
D.71 (U)Čisté pojistné na neživotní pojištění
185
metodická úprava a doplnění zdrojových dat z ročních statistických zjišťování
D.39 (-Z), D.51 (U), D.73, D.75…Ostatní
-373
nová data o čerpání kapitálových fondů na podporu pojištění zemědělců  a zaúčtování daní z příjmů do nákladů jednotek

 
Údaje o výši vládního deficitu a dluhu v jarních notifikacích za právě uplynulý rok jsou vždy zčásti založeny na předběžných informacích v kombinaci s extrapolačními metodami a kvalifikovanými odhady.
 
Za projekci vládního deficitu a dluhu pro běžný rok (2006) je zodpovědné Ministerstvo financí, které ji také zveřejňuje.
 
Vyjádření Komise EU lze očekávat v druhé polovině října  2006 .
 
Praha, 2.10.2006