Notifikace vládního deficitu a dluhu
Notifikace vládního deficitu a dluhu
Notifikaci vládního deficitu a dluhu provádí a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i pro běžný rok, a to nyní nově ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je založen na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 1995). Podle maastrichtských kriterií by výše deficitu neměla překročit 3 % HDP, výše kumulovaného dluhu pak 60 % HDP.
Jednotka | Rok | ||||
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | ||
Čisté výpůjčky (deficit) sektoru vládních institucí v běžném roce | mil. Kč | -166 787 | -170 558 | -80 559 | -107 637 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku | mil. Kč | 702 324 | 774 989 | 855 102 | 903 494 |
Hrubý domácí produkt (HDP) | mil. Kč | 2 464 432 | 2 577 110 | 2 781 060 | 2 970 261 |
Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP | % | 6,77 | 6,62 | 2,90 | 3,62 |
Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP | % | 28,50 | 30,07 | 30,75 | 30,42 |
Ve vládním deficitu (přebytku) a vládním dluhu se odráží hospodaření všech institucionálních jednotek zatříděných v sektoru vládních institucí, což jsou organizační složky státu, územní samosprávné celky, některé příspěvkové organizace, státní a jiné mimorozpočtové fondy (např. Fond národního majetku, Pozemkový fond, Podpůrný a garanční lesnický a rolnický fond a Vinařský fond), Správa železniční dopravní cesty, transformační instituce, veřejné vysoké školy a zdravotní pojišťovny.
Vládní deficit (přebytek)- EDP B.9 - je výše čistých výpůjček (-) nebo čistých půjček (+) včetně úroků ze swapových operací. Vyjadřuje schopnost sektoru vládních institucí v daném roce financovat (+) jiné subjekty nebo potřebu sektoru vládních institucí být financován (-).
Vládní dluh zahrnuje dle definice závazky sektoru vládních institucí vyplývající z emise oběživa (v ČR nepřichází v úvahu), přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti (s výjimkou finančních derivátů) a přijatých půjček.
Český statistický úřad sestavuje požadované ukazatele za uplynulé roky (v nynější notifikační tabulce je to období 2002 až 2005). Tyto údaje se postupně zpřesňují v závislosti na sestavování a komplexních revizích ročních národních účtů a na metodických změnách vyplývajících z úprav příslušných Nařízení EU. Mimo to se zde promítají změny provedené na základě doporučení Eurostatu (zakotvené v Manuálu k vládnímu deficitu a dluhu), doporučení uvedená v závěrech zahraniční mise nebo provedené v průběhu procesu sestavování notifikací.
V tabulce uvedené údaje byly zaslány 29. září 2006 Eurostatu v rámci podzimního termínu notifikace vládního deficitu a dluhu. Ve srovnání s ukazateli jarní notifikace roku 2006 jsou založeny na podrobnějších údajích o transakcích vládních institucí. Údaje o příjmech jsou zpřesněny např. v oblasti daňových příjmů nebo příjmů z kapitálových transferů; údaje o výdajích jsou zpřesněny v oblasti pořízení hrubého fixního kapitálu, prominutí zahraničního dluhu nebo úroků, jak ukazuje následující tabulka:
Vysvětlení nejpodstatnějších změn v ukazatelích zahrnutých v EDP notifikacích (v mil. Kč)
EDP (B.9) | Čisté půjčky(+)/výpůjčky(-) | Rozdíl proti notifikacím z 1.dubna |
S.13 | Vládní instituce celkem | -30 942 |
S.1311 | Ústřední vládní instituce | -22 264 |
S.1313 | Místní vládní instituce | -9 311 |
S.1314 | Fondy sociálního zabezpečení | 633 |
Nejpodstatnější změny v položkách NÚ za S.13 | Vliv úpravy na EDP (B.9) | Poznámka | |
EDP B.9 | Vládní instituce celkem | -30 942 | |
D.2 (Z) | Daně z výroby a z dovozu | -10 338 | zpřesněná data MFČR o DPH |
D.413 (U) | Úroky - od jiných sektorů | -1 152 | překlasifikace položky výsledovky ČKA (dříve na účtě přecenění bez vlivu na deficit) |
D.5 (Z) | Daně z důchodů | -4 252 | zpřesněná data MFČR o daních z příjmů |
D.51 (U) | Daně z důchodů | -767 | nově předložené auditované účetní výkazy se zaúčtovanou daní z příjmů |
P.51 | Tvorba hrubého fixního kapitálu ( - ) | -13 872 | zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů |
P.52 | Změny zásob ( - ) | -602 | zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů |
P.53 | Čisté pořízení cenností ( - ) | -100 | zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů |
K.2 | Čisté pořízení nevyráběných nefinančních aktiv ( - ) | 1 594 | zpřesněný odhad ČSÚ na základě zpracování ročních statistických výkazů |
D.9 | Příjmové kapitálové transfery ( + ) | 1 673 | dotace z EU a odhad bezúplatných transferů |
D.993 | Ostatní kapitálové transfery - jiným sektorům (-) | -2 934 | především vliv odpuštění dluhu Ruské Federaci na základě nové infomace (-2254) |
D.631 | Naturální sociální dávky | 410 | zpřesněný odhad na základě zpracování ročních statistických výkazů a upřesnění z MFČR o nákladech na zdravotní péči hrazených pojišťovnami |
D.72 (Z) | Náhrady z neživotního pojištění | -414 | metodická úprava a doplnění zdrojových dat z ročních statistických zjišťování |
D.71 (U) | Čisté pojistné na neživotní pojištění | 185 | metodická úprava a doplnění zdrojových dat z ročních statistických zjišťování |
D.39 (-Z), D.51 (U), D.73, D.75… | Ostatní | -373 | nová data o čerpání kapitálových fondů na podporu pojištění zemědělců a zaúčtování daní z příjmů do nákladů jednotek |
Údaje o výši vládního deficitu a dluhu v jarních notifikacích za právě uplynulý rok jsou vždy zčásti založeny na předběžných informacích v kombinaci s extrapolačními metodami a kvalifikovanými odhady.
Za projekci vládního deficitu a dluhu pro běžný rok (2006) je zodpovědné Ministerstvo financí, které ji také zveřejňuje.
Vyjádření Komise EU lze očekávat v druhé polovině října 2006 .
Praha, 2.10.2006