Notifikace vládního deficitu a dluhu
Notifikace vládního deficitu a dluhu
Notifikaci vládního deficitu a dluhu provádí a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce i pro běžný rok, a to nyní nově ke konci března a září. Propočet požadovaných souhrnných ukazatelů je založen na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 1995). Podle maastrichtských kriterií by výše deficitu neměla překročit 3 % HDP, výše kumulovaného dluhu pak 60 % HDP.
Jednotka | Rok | ||||
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | ||
Čisté výpůjčky (deficit) sektoru vládních institucí v běžném roce | mil. Kč | -166 787 | -170 558 | -79 869 | -76 695 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku | mil. Kč | 702 324 | 774 989 | 855 102 | 901 330 |
Hrubý domácí produkt (HDP) | mil. Kč | 2 442 172 | 2 581 258 | 2 790 326 | 2 956 125 |
Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP | % | 6,83 | 6,61 | 2,86 | 2,59 |
Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP | % | 28,76 | 30,02 | 30,65 | 30,49 |
Ve vládním deficitu (přebytku) a vládním dluhu se odráží hospodaření všech institucionálních jednotek zatříděných v sektoru vládních institucí, což jsou organizační složky státu, územní samosprávné celky, některé příspěvkové organizace, státní a jiné mimorozpočtové fondy (např. Fond národního majetku, Pozemkový fond, Podpůrný a garanční lesnický a rolnický fond a Vinařský fond), Správa železniční dopravní cesty, transformační instituce, veřejné vysoké školy a zdravotní pojišťovny.
Vládní deficit (přebytek) je výše čistých výpůjček (-) nebo čistých půjček (+) včetně úroků ze swapových operací. Vyjadřuje schopnost sektoru vládních institucí v daném roce financovat (+) jiné subjekty nebo potřebu sektoru vládních institucí být financován (-).
Vládní dluh zahrnuje dle definice závazky sektoru vládních institucí vyplývající z emise oběživa (v ČR nepřichází v úvahu), přijatých vkladů, vydaných úvěrových cenných papírů jiných než účasti (s výjimkou finančních derivátů) a přijatých půjček.
Český statistický úřad sestavuje požadované ukazatele za uplynulé roky (v nynější notifikační tabulce je to období 2002 až 2005). Tyto údaje se postupně zpřesňují v závislosti na sestavování a komplexních revizích ročních národních účtů a na metodických změnách vyplývajících z úprav příslušných Nařízení EU. Mimo to se zde promítají změny provedené na základě doporučení Eurostatu (zakotvené v Manuálu k vládnímu deficitu a dluhu), doporučení uvedená v závěrech zahraniční mise nebo provedená v průběhu procesu sestavování notifikací (Eurostatu , Sekce C3).
V tabulce uvedené údaje byly zaslány 31. března 2006 Eurostatu v rámci jarní notifikace. Ve srovnání s ukazateli podzimní notifikace roku 2005 jsou založeny na podrobnějších údajích o transakcích vládních institucí a respektují nová doporučení Eurostatu, zejména o způsobu zachycení vládních garancí a o alokaci FISIMu (finančních zprostředkovatelských služeb nepřímo měřených).
Při notifikaci vládního deficitu a dluhu v roce 2003 postupoval ČSÚ přesně v souladu s tehdejším doporučením mise zástupců Eurostatu, Evropské centrální banky a Ecofinu a do vládního deficitu a dluhu zahrnul garanci poskytnutou ČSOB z titulu převzetí Investiční a Poštovní banky ve výši 160 mld. Kč. Ještě před odesláním zářijové notifikace v roce 2005 proběhlo v Praze jednání stejné mise, které závěry a doporučení z roku 2003 nezměnilo. Mise pouze konstatovala, že garanci za IPB i způsob jejího zaznamenání do vládního deficitu a dluhu je nutné dále zkoumat. Přesto Eurostat vyjádřil v září České republice výhradu vůči kvalitě statistických dat souvisejících s touto státní garancí. Teprve v lednu 2006 obdržel ČSÚ vyjádření Eurostatu, že tato státní garance se má vyloučit z vlivu na vládní deficit za rok 2003 a z vládního dluhu let 2003 až 2005 (a jako podmíněný závazek i z rozvahy vládních institucí).
Významnou úpravou v časové řadě od roku 2002 je alokace FISIMu do transakcí vládních institucí a současně i do výpočtu HDP. HDP, navazující na publikované údaje z 9. března 2006 při zveřejnění odhadu, je upraven o vliv této alokace FISIMu za celé národní hospodářství. V úplné časové řadě od roku 1995 bude publikován 31.5.2006.
Údaje o výši vládního deficitu a dluhu v jarních notifikacích za právě uplynulý rok jsou vždy zčásti založeny na předběžných informacích v kombinaci s extrapolačními metodami a kvalifikovanými odhady.
Za projekci vládního deficitu a dluhu pro běžný rok (2006) je zodpovědné Ministerstvo financí, které ji také zveřejňuje.
Vyjádření Komise EU lze očekávat ve druhé polovině dubna 2006 .
Praha, 3.4.2006