Notifikace vládního deficitu a dluhu
Vládní deficit a vládní dluh
Statistický úřad Evropské unie (Eurostat) zveřejnil dne 23. října 2006 v rámci EURO – INDICATORS (News Release 139/2006) údaje o vládním deficitu a dluhu za jednotlivé členské země za období 2002 až 2005. Ukazatele za Českou republiku jsou shodné s údaji, které Český statistický úřad uveřejnil na svých webových stránkách dne 2. října t.r. Eurostat k výpočtu vládního deficitu a dluhu provedenému v ČSÚ neuplatnil žádnou výhradu. Nyní zveřejněné údaje za roky 2003 až 2005 je však třeba v souladu s praxí v EU stále považovat za předběžné, neboť mohou být dále zpřesňovány. Příští notifikační povinnost má Česká republika k 1. dubnu příštího roku.
Časová řada za období 2002 až 2005 byla doplněna údaji od roku 1995. Je založena na revidovaných národních účtech, které ČSÚ publikoval v červnu tohoto roku a je srovnatelná v celé časové řadě.
Jednotka | Rok | |||||||||||
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | ||
Čisté výpůjčky (deficit) sektoru vládních institucí v běžném roce | mil. Kč | 197 040 | 55 834 | 68 839 | 100 061 | 77 289 | 81 471 | 135 036 | 166 787 | 170 558 | 80 559 | 107 637 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí ke konci roku | mil. Kč | 214 355 | 209 897 | 236 743 | 299 843 | 340 537 | 405 412 | 591 456 | 702 324 | 774 989 | 855 102 | 903 494 |
Hrubý domácí produkt (HDP) | mil. Kč | 1 466 522 | 1 683 288 | 1 811 094 | 1 996 483 | 2 080 797 | 2 189 169 | 2 352 214 | 2 464 432 | 2 577 110 | 2 781 060 | 2 970 261 |
Deficit sektoru vládních institucí v procentech HDP | % | 13,44 | 3,32 | 3,80 | 5,01 | 3,71 | 3,72 | 5,74 | 6,77 | 6,62 | 2,90 | 3,62 |
Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP | % | 14,62 | 12,47 | 13,07 | 15,02 | 16,37 | 18,52 | 25,14 | 28,50 | 30,07 | 30,75 | 30,42 |
Výše a vývoj vládního deficitu jsou ovlivňovány na zdrojové straně zejména daňovými příjmy a příjmy vládních institucí ze sociálního a zdravotního pojištění, na výdajové straně jednak běžnými, jednak kapitálovými výdaji. K běžným patří zejména výdaje na sociální dávky, neinvestiční dotace a náklady na činnost institucí vládního sektoru, mezi kapitálové pak hlavně výdaje na pořízení fixního kapitálu, investiční dotace a také kapitálové transfery. Na vývoj této položky působila v uplynulých deseti letech řada vlivů - bezúplatné majetkové převody (například restituce), převody z titulu transformace ekonomiky (konkrétně v roce 1995 z titulu druhé vlny kupónové privatizace), dále náklady na stabilizaci a konsolidaci bankovního sektoru, transfery domácnostem v souvislosti s prodejem bytů za nižší než tržní cenu, realizované garance (převzetí dluhu) za nevládní jednotky a odpuštění zahraničních dluhů (například Sýrii v roce 2005). Vládní deficit je také ovlivňován vývojem a kolísáním deficitu vytvářeného územními samosprávnými celky a fondy sociálního zabezpečení (zdravotními pojišťovnami).
Vládní dluh se v předchozích deseti letech vyvíjel nejen absolutně, respektive z hlediska použitých dluhových nástrojů, ale také ve své struktuře podle jednotlivých sub-sektorů vládních institucí. V letech 2001 a 2002 byly ze sektoru finančních institucí do ústřední vlády převedeny transformační instituce, které měly a mají pravomoc vydávat dluhové cenné papíry a přijímat půjčky (Česká konsolidační agentura navíc stále spravuje určitou výši vkladů). Od roku 2003 je sem zařazena také Správa železniční dopravní cesty, která vznikla v roce 2003 rozdělením Českých drah na dva subjekty. Postupně se zvyšuje i zadluženost územních samosprávných celků.