Vítejte na novém webu Českého statistického úřadu! Děkujeme vám za zpětnou vazbu.

Přejít k obsahu

Územní jednotky - metodika

Administrativní jednotky vymezuje zákon č. 51/2020 Sb., o územně správním členění státu, který nově stanovuje, že území České republiky se člení na správní obvody krajů, které se skládají ze správních obvodů obcí s rozšířenou působností a správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem (s výjimkou hlavního města Prahy, které se člení na správní obvody a městské části). Správní obvody jsou vymezeny výčtem obcí, které do jejich území náleží. Tento zákon vymezuje také území okresů, které jsou vymezeny výčtem správních obvodů obcí s rozšířenou působností, které na území okresu leží. Jsou možné výjimky z tohoto pravidla, které na žádost obcí povoluje Ministerstvo vnitra a zveřejňuje speciální vyhláškou. V současné době se jedná o několik obcí v Libereckém kraji.

Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce (dle znění zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších změn). Za obce se považují také hlavní město Praha, statutární města, města, městyse.

Vojenský újezd je vymezená část území státu určená k zajišťování obrany státu a k výcviku ozbrojených sil dle zákona č. 222/1999 Sb. o zajišťování obrany České republiky, část šestá, § 30,  odstavec 1. Újezd tvoří územní správní jednotku.

Kraje byly v současné podobě zřízeny zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích (krajském zřízení) jako vyšší územně samosprávné celky. Kraj je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu. Kraj vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Je samostatně spravován zastupitelstvem kraje, dalšími orgány kraje jsou rada kraje, hejtman kraje a krajský úřad. Pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů.

Obecní úřad obce s rozšířenou působností je pro účel výkonu přenesené působnosti označován v zákonech a jiných právních předpisech jako úřad obce stanovené zvláštním zákonem (příloha č. 2 k zákonu č. 314/2002 Sb.). Blíže zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších změn. Správní obvody obcí s rozšířenou působností (dále ORP) byly stanoveny vyhláškou Ministerstva vnitra č. 388/2002 Sb. a naposledy vyhláškou č. 346/2020 Sb. Obvody, respektují hranice krajů, nemusejí respektovat území okresů.

Pověřený obecní úřad je pro účel výkonu přenesené působnosti označován v zákonech a jiných právních předpisech jako úřad obce stanovené zákonem (příloha č. 1 k zákonu č. 314/2002 Sb.). Blíže zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších změn. Správní obvody pověřených obecních úřadů (POU) byly stanoveny vyhláškou Ministerstva vnitra č. 388/2002 Sb. a naposledy vyhláškou č. 388/2020 Sb. Obvody respektují hranice krajů, nemusejí respektovat území okresů.

Město je obec se statutem města. Je samostatně spravováno zastupitelstvem města, dalšími orgány jsou rada města, starosta města a městský úřad. Obec, která má alespoň 3 000 obyvatel, je městem, pokud tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády. Obec, která byla městem přede dnem 17. května 1954, je městem, pokud o to požádá předsedu Poslanecké sněmovny. Předseda Poslanecké sněmovny tak na žádost obce stanoví a zároveň určí den, kdy se obec stává městem.

Statutární město je město stanovené zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, Je samostatně spravováno zastupitelstvem města, dalšími orgány jsou rada města, primátor a magistrát města. Území statutárního města se může členit na městské obvody nebo městské části s vlastními orgány samosprávy. Statutárními městy jsou Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Jablonec nad Nisou, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná, Mladá Boleslav, Prostějov a Třinec. Mezi tato města zahrnujeme i Prahu.

Městys je obec se statutem městysu. Je samostatně spravován zastupitelstvem městysu, dalšími orgány jsou rada městysu, starosta městysu a úřad městysu. Obec je městysem, pokud tak na návrh obce stanoví předseda Poslanecké sněmovny po vyjádření vlády. Obec, která byla městysem přede dnem 17. května 1954, je městysem, pokud o to požádá předsedu Poslanecké sněmovny. Předseda Poslanecké sněmovny tak na žádost obce stanoví a zároveň určí den, kdy se obec stává městysem.