Vývoj tržeb v maloobchodě, ubytování a stravování - 4. čtvrtletí 2007
Datum vydání: 15. 02. 2008
Kód: e-9109-07
Maloobchod včetně motoristického segmentu
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu se ve 4. čtvrtletí zvýšily mezičtvrtletně reálně o 0,8 %, v tom v maloobchodě o 0,3 % a v motoristickém segmentu o 1,8 %. Konec roku byl v maloobchodě ve znamení zpomalování růstu. Meziročně se tržby zvýšily celkově o 6,2 %, v motoristickém segmentu o 9,0 % a v maloobchodě o 4,9 %.

Bez sezónního očištění při fondu pracovní doby o 1 den vyšším než ve 4. čtvrtletí 2006 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily meziročně reálně o 6,8 %, přičemž v maloobchodě vzrostly o 5,2 % a v motoristickém segmentu o 10,4 %.

● Motoristický segment (OKEČ 50)
Růst tržeb v motoristickém segmentu si udržel vysoké tempo i v posledním čtvrtletí roku 2007. Dynamiku určoval prodej motorových vozidel, který ve 4. čtvrtletí meziročně vzrostl o 14,2 %, pomalejší tempo vykázal prodej pohonných hmot, jenž se ve srovnání se stejným obdobím r. 2006 zvýšil jen o 4,6 %. Podle statistik uveřejňovaných Svazem automobilového průmyslu se ve 4. čtvrtletí 2007 růst počtu prvních registrací automobilů zpomalil a dosáhl 5,7 %. Zpomalení růstu bylo ovlivněno především snížením počtu registrací ojetých vozidel (o 4,4 %), naopak nových vozidel se ve 4. čtvrtletí zaregistrovalo o 17,2 % více než ve stejném období předchozího roku. Nejvíce registrací nových vozidel bylo zaznamenáno v prosinci, kdy došlo k navýšení dokonce o 22,7 %.
● Maloobchod (OKEČ 52)
Meziroční vývoj sezónně neočištěných tržeb v maloobchodě bez motoristického segmentu se proti všem předchozím čtvrtletím roku zpomalil, přírůstek klesl na 5,2 %, přičemž v prosinci dosáhl nejnižší hodnoty z celého roku (3,4 %). Nejvíce rostly ve 4. čtvrtletí tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 10,1 %), nejpomaleji pak ve velkých podnicích nad 100 zaměstnanců (o 4,0 %), přesto právě tato skupina podniků měla na celkových tržbách největší podíl (44,4 %).
V členění podle sortimentu měly největší podíl na přírůstku tržeb v maloobchodě specializované prodejny. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím se tento podíl zvýšil o 13,4 p.b. Z jednotlivých sortimentů mají dlouhodobě vysoký podíl na přírůstku tržeb prodejny s nábytkem, elektrospotřebiči a dalšími předměty pro domácnost a dále prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím. Ve 4. čtvrtletí se zvýšil vliv prodejen s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím. Naproti tomu prodejny s potravinářským zbožím zaznamenaly pokles zájmu spotřebitelů a jejich tržby se poprvé v roce 2007 snížily.

Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin mírně rostly pouze ve velikostních skupinách podniků s 0 až 19 zaměstnanci a ve velkých obchodních řetězcích se 100 a více zaměstnanci (shodně o 1,1 %); ve skupinách s 20 až 49 a 50 až 99 zaměstnanci klesly (o 3,0 %, resp. o 4,0 %).

Ubytování a stravování (OKEČ 55)
Sezónně očištěné tržby v ubytování a stravování se zvýšily ve 4. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 0,5 %, shodný vývoj měla i trendová složka.
Bez sezónního očištění vzrostly tržby v ubytovacích a stravovacích zařízeních o 1,3 %. Ve 4.čtvrtletí byl nejslabším měsícem listopad, kdy došlo dokonce k propadu tržeb o 1,1 %. Naopak v prosinci byl zaznamenán druhý nejvyšší růst roku 2007 (o 3,3 %). Příznivější vývoj zaznamenaly tržby v ubytovacích zařízeních, kde činil meziroční nárůst 4,4 %, ve stravovacích zařízeních se tržby meziročně zvýšily pouze o 0,3 %.

Růst tržeb v odvětví ubytování a stravování brzdily ve 4. čtvrtletí 2007 malé podniky s 0 až 19 zaměstnanci, které realizovaly 54 % celkových tržeb při jejich meziročním poklesu o 1,8 %. Naopak podniky se 100 a více zaměstnanci s podílem 24 % a přírůstkem 5,5 % růst tržeb urychlovaly.

Rok 2007
Maloobchod bez motoristického segmentu si již druhým rokem udržel vysoké tempo růstu. Ačkoli celoroční růst o 6,8 % v roce 2007 byl nejvyšší od r. 1997, v závěru roku tempo začalo ochabovat. Nejvíce se tržby zvýšily v 1.čtvrtletí (o 8,7 %), nejméně ve 4. čtvrtletí (o 5,2 %). Největší podíl na přírůstku tržeb měly specializované prodejny s nábytkem, elektrospotřebiči, elektronikou a železářským zbožím a prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím (27,5 %, resp. 25,1%). Naopak nejméně se na přírůstku tržeb podílely prodejny s potravinami (1,7 %), jejichž tržby začaly od září dokonce klesat.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel a prodej pohonných hmot vzrostly v roce 2007 meziročně o 9,6 %, přičemž dynamiku určoval zejména prodej motorových vozidel, který v říjnu dosáhl rekordního růstu o 20,3 %, za celý rok pak o 13,7 %. Poměrně rychle rostly i tržby za opravy motorových vozidel (o 8,7 %), naopak prodej pohonných hmot se zvýšil jen o 4,9 %.
V ubytovacích a stravovacích zařízeních pokračoval v roce 2007 růstový trend, který byl po dva roky trvajícím poklesu nastartován v polovině roku 2006. V průběhu roku 2007 byl růst tržeb mírně nerovnoměrný, nejvyšší byl v 1. čtvrtletí roku 2007 (o 2,6 %), kdy v únoru byl zaznamenán vůbec nejvyšší růst o 3,5 %, v následujícím období se přírůstek snížil. Ačkoli oba segmenty měly celoročně zhruba stejný vývoj, v první a druhé polovině roku se vyvíjely odlišně. Pro stravovací zařízení bylo příznivější první pololetí, kdy jejich tržby vzrostly o 2,6 %, naopak tržby za ubytovací služby rostly rychleji ve druhém pololetí (o 2,5 %).