Vývoj tržeb v maloobchodě, ubytování a stravování - 2. čtvrtletí 2007
Datum vydání: 17. 08. 2007
Kód: e-9109-07
2. čtvrtletí 2007
Maloobchod včetně motoristického segmentu
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu vzrostly ve 2. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 1,3 %, v tom v motoristickém segmentu také o 1,3 % a v maloobchodě o 1,2 %. Dlouhodobý růst trendu se ve 2. čtvrtletí 2007 mírně zpomalil. Meziročně se tržby zvýšily celkově o 7,4 %, v motoristickém segmentu o 8,3 % a v maloobchodě o 7,0 %.

Bez sezónního očištění se při stejném fondu pracovní doby jako ve 2. čtvrtletí 2006 tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily meziročně reálně o 7,4 %. Za první pololetí byl dosažen vyšší růst než za celý rok 2006, nicméně ve druhém čtvrtletí se tempo růstu zpomalilo.

- Motoristický segment (OKEČ 50)
V motoristickém segmentu vzrostly tržby meziročně o 8,6 %, a to zhruba stejně ve všech třech měsících. Ve srovnání s růstem za rok 2006 se i ve druhém čtvrtletí jednalo o vyšší tempo růstu, nicméně oproti letošnímu prvnímu čtvrtletí bylo dosaženo nižšího meziročního růstu. Zpomalení ovlivnil prodej pohonných hmot, když ve 2. čtvrtletí 2007 odezněl pozitivní efekt příznivého počasí pro některá odvětví spotřebovávající pohonné hmoty. Naproti tomu v obchodu s motorovými vozidly byly i ve druhém čtvrtletí vykázány vysoké tržby ve všech měsících, přičemž v průměru za čtvrtletí se zvýšily proti stejnému období minulého roku o 13,3 %.
Vývoj vykázaných tržeb potvrdila i statistika počtu prvních registrací automobilů (osobních, malých užitkových, nákladních a autobusů), prováděná a zveřejňovaná Svazem automobilového průmyslu. Ve 2. čtvrtletí jejich počet vzrostl o 18,4 %, v tom počet registrací nových vozidel o 7,6 % a ojetých o 29,9 %. Růst se týkal všech kategorií vozů a pohyboval se v rozmezí od 16,6 % u nákladních aut, po 20,1 % u malých užitkových automobilů.
- Maloobchod (OKEČ 52)
Také v maloobchodě bez motoristického segmentu se vysoký růst tržeb dosažený v předchozím čtvrtletí mírně zpomalil, a to na 6,9 %. Přesto lze i ve 2. čtvrtletí hovořit ve všech sledovaných velikostních skupinách o dynamickém růstu tržeb, nejvíce v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci. Na celkovém přírůstku se významně podílely podniky s počtem 100 a více zaměstnanců, jejichž podíl na celkových tržbách již dosáhl 45 %.
Z pohledu sortimentních skupin se na celkovém přírůstku tržeb podílely nejvíce specializované prodejny. Také ve 2. čtvrtletí měly největší podíl prodejny s nábytkem, elektrospotřebiči a dalšími předměty pro domácnost, které celkový přírůstek ovlivnily téměř z 28 %.

Pokračoval dynamičtější růst tržeb za nepotra-vinářské zboží než za potraviny započatý ve 2. čtvrtletí roku 2005. Nejrychleji rostly tržby v obchodech s nábytkem, elektro a železářským zbožím, dále v maloobchodě s textilem, oděvy a obuví a také s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím.
V obchodech zařazovaných do sortimentu potravin se zvýšily tržby zejména ve velikostní skupině se 100 a více zaměstnanci (o 4,0 %), zatímco ve skupinách s 20 až 49 a 50 až 99 pokračoval pokles (o 1,7 %, resp. o 2,9 %).

Příčiny dlouhodobě se zvyšujících tržeb v maloobchodě, zejména v nepotravinářském segmentu, souvisely mimo jiné se stále rostoucí kupní sílou obyvatel podpořenou relativně nízkými úroky u hypoték a dostupnými spotřebitelskými úvěry. Dalším vlivem, podporujícím chuť obyvatel k nakupování, byl pokračující pokles cen oděvů a obuvi či potřeb pro vybavení a obnovu domácností. Proti předchozímu čtvrtletí však pominul vliv výjimečně příznivého počasí pro stavební výrobu a s ní související dokončování a zařizování bytů, což mohl být jeden z důvodů zpomalení růstu.
Ubytování a stravování (OKEČ 55)
Sezónně očištěné tržby v ubytování a stravování klesly ve 2. čtvrt-letí mezičtvrtletně reálně o 0,6 %, což se stalo poprvé od 2. čtvrtletí 2006. Obdobný vývoj měla i trendová složka, která zaznamenala pokles o 0,4 %.
Bez sezónního očištění tržby v ubytovacích a stravovacích zařízeních vzrostly meziročně reálně jen o 0,8 %. Růst byl sice vykázán ve všech měsících 2. čtvrtletí 2007, avšak pouze v důsledku růstu tržeb za stravovací služby. V ubytovacích službách vzrostly tržby nepatrně pouze v dubnu, v květnu a zejména v červnu již klesaly. Z dlouhodobějšího pohledu se vyvíjejí tržby za stravovací služby odlišně od tržeb za ubytování. Zatímco prvně jmenované po zvýšení DPH v květnu 2004 začaly klesat a k obratu ve vývoji, který se udržel dosud, došlo až za dva roky, tržby za ubytování, pro které zůstala po vstupu do EU DPH beze změny, dosáhly v roce 2004 vysokého růstu a klesat, resp. v některých měsících stagnovat začaly až od dubna 2005. Pouze letos v únoru a březnu vykázaly mimořádně růst přes tři procenta.

Ve 2. čtvrtletí 2007 rostly tržby podniků poskytujících ubytování a stravování zejména ve velikostních skupinách s 20 až 49 a 50 až 99 zaměstnanci (o 4,6 %, resp. 5,8 %), zatímco v malých podnicích s 0 až 19 zaměstnanci byl vykázán pokles o 1,4 %.
