Vývoj tržeb v maloobchodě, ubytování a stravování - 1. čtvrtletí 2007
Datum vydání: 21. 05. 2007
Kód: e-9109-07
Vývoj tržeb v maloobchodě, ubytování a stravování
1. čtvrtletí 2007
Maloobchod včetně motoristického segmentu
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu vzrostly v 1. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 2,9 %, v tom v motoristickém segmentu o 4,3 % a v maloobchodě o 2,2 %. Dlouhodobý růst trendu se v 1. čtvrtletí 2007 ještě mírně zrychlil. Meziročně se tržby zvýšily celkově o 8,9 %, v motoristickém segmentu o 10,9 % a v maloobchodě o 7,9 %.

Bez sezónního očištění se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily meziročně reálně o 9,4 %. Tento růst byl o 0,5 procentního bodu vyšší než sezónně očištěný růst, přestože fond pracovní doby byl v 1. čtvrtletí 2007 proti stejnému období roku 2006 nižší o 1 den. Příčinou byla změna sezónnosti, která nastala již v předchozím období (vliv sezóny na vývoj tržeb se snižuje).
Vysoký růst tržeb byl zazna-menán ve všech třech měsících hodnoceného čtvrtletí.

- Motoristický segment (OKEČ 50)
Uvedenému vývoji odpovídala i statistika počtu prvních registrací automobilů (osobních, malých užitkových, nákladních a autobusů), prováděná a zveřejňovaná Svazem automobilového průmyslu. V 1. čtvrtletí jejich počet vzrostl o 32,5 %, v tom počet registrací nových vozidel o 12,6 % a ojetých o 55,7 %. Růst se týkal všech kategorií vozů (od 10,5 % u autobusů po 35,0 % u osobních automobilů).
Růst prodeje pohonných hmot se v průběhu 1. čtvrtletí postupně zrychloval z 3,1 % v lednu na 12,7 v březnu, za čtvrtletí činil 8,1 %.
- Maloobchod (OKEČ 52)
Tržby rostly dynamicky ve všech sledovaných velikostních skupinách, nejvíce v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci, nejméně ve skupině s 0 až 19 zaměstnanci. Na celkovém přírůstku se významně podílely podniky s počtem 100 a více zaměstnanců, jejichž podíl na celkových tržbách již dosáhl více než 45 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (kam patří všechny obchodní řetězce) dokonce více než 80 %.
Z pohledu sortimentních skupin se na celkovém přírůstku tržeb podílely nejvíce nespecializované prodejny, ze specializovaných měly největší podíl prodejny s nábytkem a dalšími předměty pro domácnost, které celkový přírůstek ovlivnily téměř z 27 %.

Stejně jako v sedmi předchozích čtvrtletích rostly tržby za nepotra-vinářské zboží rychleji než za potraviny a jejich vývoj se v 1. čtvrtletí 2007 ještě dynamicky zrychlil na rekordních 11,8 %. Oproti tomu růst tržeb za potraviny o 4,7 % byl obdobný jako v předchozích čtvrtletích. Výrazně se zvýšily tržby v maloobchodě s textilem, oděvy a obuví a dále s nábytkem, elektro a železářským zbožím, a to o více než 20 %. Po poklesu trvajícím téměř celý minulý rok se od ledna 2007 zvýšil také prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (zde mohlo působit více vlivů, od mimořádně sezónně posunuté chřipkové epidemie po změny související s úpravami v vyhlášce ministerstva zdravotnictví).
V maloobchodě s potravinářským zbožím se zvýšily tržby zejména ve velikostní skupině se 100 a více zaměstnanci (o 5,8 %), zatímco ve skupinách s 20 až 49 a 50 až 99 zaměstnanci byl vykázán pokles (o 1,1 %, resp. o 4,8 %).

Dlouhodobě se zvyšující tržby v maloobchodě, zejména v nepotravinářském segmentu, souvisely mimo jiné s rostoucí kupní sílou obyvatel podpořenou relativně levnými a dostupnými úvěry. Dalším vlivem, podporujícím chuť obyvatel k nakupování, byl trvalý pokles cen oděvů, textilu a také potřeb pro vybavení a obnovu domácností. Zrychlení růstu tržeb bylo pravděpodobně ovlivněno i příznivým počasím umožňujícím i v zimních měsících výstavbu a rekonstrukce bytového fondu, které jsou spojené s nákupy stavebního materiálu a po dokončení i s nákupy nového zařízení do bytů. V neposlední řadě byl růst tržeb v 1. čtvrtletí ovlivněn již zmíněným vývojem nemocnosti a zvýšenými nákupy léků.
Ubytování a stravování (OKEČ 55)
Sezónně očištěné tržby v ubytování a stravování vzrostly v 1. čtvrt-letí mezičtvrtletně reálně o 1,0 %. V tomto odvětví se od zvýšení DPH v květnu 2004 vyvíjely tržby odlišně od zbytku české ekonomiky, protože po promítnutí zvýšené DPH do cen se zpočátku snížila poptávka a trendová složka tržeb klesala. V roce 2005 vystřídala její pokles stagnace a teprve v loňském roce začala trendová složka opět růst. V prvním čtvrtletí se mezičtvrtletně zvýšila o 1,0 %.
Bez sezónního očištění tržby v ubytovacích a stravovacích zařízeních vzrostly meziročně reálně o 3,0 %, růst byl zaznamenán ve všech měsících 1. čtvrtletí 2007. Z více než 80 % se na přírůstku podílely stravovací služby.

Růst tržeb v 1. čtvrtletí 2007 vykázaly podniky poskytující ubytování a stravování ve všech velikostních skupinách, přičemž nejvíce se dařilo podnikům s 50 až 99 zaměstnanci, kde se tržby zvýšily o 8,8 %, zatímco v malých podnicích s 0 až 19 zaměstnanci byl růst tržeb minimální (o 0,8 %).
