Obce Obce jsou uvedeny v územní struktuře platné
Obce
Obce jsou uvedeny v územní struktuře platné k 31. 12. 2006. Údaje o obcích vyjadřují stav roku 2006, pokud není uvedeno jinak.
Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí obce. Má jedno nebo více katastrálních území. Je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek. V právních vztazích vystupuje svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.
Katastrální výměra je plocha katastrálního území obce.
Pošta je uváděna včetně poštovních středisek, poštoven a podacích pošt. Pošta (je označena 1) zajišťuje komplexní poštovní služby (podání, přepravu a dodání poštovních zásilek a další služby pro občany, podniky, instituce a organizace). Má vlastní poštovní směrovací číslo. Poštovní středisko, poštovna a podací pošta jsou označeny *. Poštovní středisko zajišťuje vybrané poštovní služby, nemá vlastní poštovní směrovací číslo (PSČ). Poštovna zajišťuje podací služby většinou prostřednictvím soukromé osoby, která poskytuje poštovní služby v rámci své činnosti (např. obchod) na základě smluvního vztahu. PSČ poštovny je odvozeno od PSČ mateřské pošty. Podací pošta neprovádí dodací služby, má však vlastní PSČ.
Do základních škol jsou započítávána všechna zařízení základního školství (devítiletky i malotřídní školy). Malotřídní školy jsou označeny *, devítiletky jsou označeny 1. Pokud jsou v obci oba typy škol, je vyznačen vyšší typ (1). Data jsou převzata ze základní databáze Ústavu pro informace ve vzdělávání ČR (ÚIV), podle možností doplněná šetřením pracovníků Českého statistického úřadu.
Zdravotnickým zařízením se rozumí sdružená ambulantní zařízení, ambulantní zařízení, nemocnice, odborné léčebné ústavy včetně léčeben dlouhodobě nemocných, ostatní lůžková zařízení, samostatné ordinace lékařů a ostatní samostatná zařízení včetně detašovaných pracovišť. Data jsou převzata ze základní databáze Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS ČR), podle možností doplněná šetřením pracovníků Českého statistického úřadu.
Policií se rozumí obvodní oddělení Policie ČR včetně jeho detašovaných pracovišť a městské a obecní policie.
Kanalizací s připojením na čističku odpadních vod (ČOV) se rozumí svodné potrubí, které odvádí splaškové vody z jednotlivých nemovitostí a ústí do čistírny odpadních vod.
Vodovodem se rozumí vodovodní potrubí, kterým se přivádí voda z veřejného vodovodního řadu, a to bez ohledu, zda je ve vlastnictví organizace vodního hospodářství obce, zemědělského družstva či jiné právnické osoby.
Plynofikací obce se rozumí stav, kdy je obec napojena na plynové potrubí, kterým se přivádí plyn z centrálního zdroje.
Vybavenost obce vodovodem, kanalizací s připojením na čističku odpadních vod (ČOV) a její plynofikace jsou uváděny i v případě, že takto je vybavena pouze její část. Pokud se při vzniku nových obcí oddělila ta část obce, která jako jediná byla vybavena vodovodem, kanalizací nebo byla plynofikovaná, tato vybavenost v původní obci již není vykazována.
Obyvatelstvo
Základem pro údaje o počtu a struktuře obyvatelstva jsou výsledky sčítání lidu, domů a bytů, která jsou uskutečňována zhruba v desetiletých intervalech. Z výsledků cenzů jsou k dispozici data o obyvatelstvu v nejpodrobnějším územním členění (až do základních sídelních jednotek). Na tyto výsledky pak průběžně navazují bilance demografických událostí, vycházející ze statistických hlášení řady Obyv 1-4 o sňatcích, narozeních, úmrtích (příčiny smrti jsou stanoveny podle Mezinárodní statistické klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů - 10. revize) a rozvodech. Zdrojem dat o stěhování je od roku 2005 Cizinecký informační systém a Informační systém evidence obyvatel.
Věkem obyvatele se v demografické statistice rozumí dokončený věk, jehož obyvatel dosáhl v okamžiku zjišťování, tedy věk při posledních narozeninách.
Index stáří je poměr počtu osob ve věku 65 a více let na 100 osob ve věku 0 až 14 roků.
Za živě narozené dítě je považován plod, který projevil po narození aspoň jednu známku života a má porodní hmotnost 500 g a vyšší, případně nižší než 500 g, pokud přežije 24 hodin po porodu. Za mrtvě narozené dítě se považuje plod, který neprojevuje ani jednu známku života a má porodní hmotnost 1 000 gramů a vyšší.
Celkový přírůstek obyvatelstva vyjadřuje rozdíl mezi počátečním stavem obyvatelstva a koncovým stavem obyvatelstva daného území a je tvořen součtem přirozeného přírůstku a přírůstku stěhováním.
Stěhováním se rozumí změna trvalého bydliště osoby přes hranice uvedeného území.
Sňatky jsou započítávány do příslušného území podle místa trvalého bydliště ženicha. V případě ženicha, který nemá trvalé bydliště v ČR, je sňatek započítán podle místa trvalého bydliště nevěsty.
Rozvody jsou sledovány na základě údajů poskytovaných statistickým orgánům příslušnými soudy.
Nezaměstnanost
Údaje o nezaměstnanosti jsou převzaty z informačního systému Ministerstva práce a sociálních věcí (podle evidence úřadů práce). Neumístění uchazeči o práci jsou občané trvale bydlící na příslušném území, kteří nejsou v pracovním nebo obdobném vztahu k zaměstnavateli, ani nevykonávají samostatnou výdělečnou činnost a požádali úřad práce o zprostředkování vhodného zaměstnání.
Míra registrované nezaměstnanosti se vypočte jako podíl vyjádřený v procentech, kde v čitateli je počet dosažitelných, neumístěných uchazečů o zaměstnání, občanů ČR a občanů EU (EHP), vedených úřady práce podle bydliště uchazeče ke konci sledovaného měsíce. Jedná se o evidované nezaměstnané, kteří nemají žádnou objektivní překážku pro přijetí do zaměstnání a při nabídce vhodného pracovního místa mohou do něj bezprostředně nastoupit (nejsou ve vazbě, ve výkonu trestu, nepobírají peněžitou pomoc v mateřství, hmotné zabezpečení po dobu mateřské dovolené, nejsou v pracovní neschopnosti, nejsou zařazeni do rekvalifikačních kurzů a nevykonávají krátkodobé zaměstnání). Jmenovatel tvoří pracovní síla tj. počet zaměstnaných v národním hospodářství s jediným nebo hlavním zaměstnáním podle výsledků výběrového šetření pracovních sil (VŠPS- klouzavý průměr posledních čtyř čtvrtletí) + počet pracujících cizinců ze třetích zemí s platným povolením k zaměstnávání, zaměstnaných občanů EU registrovaných ÚP (klouzavý průměr posledních 12-ti měsíců) a cizinců s platným živnostenským oprávněním (klouzavý průměr za poslední 2 pololetí) + přesná evidence registrovaných – dosažitelných, neumístěných uchazečů o zaměstnání, občanů ČR a občanů EU (EHP), vedená úřady práce podle bydliště uchazeče.
Organizační statistika
Organizační struktura národního hospodářství je sestavena z údajů statistického Registru ekonomických subjektů (dále jen RES), který vytváří a spravuje ČSÚ a jehož obsah je zákonem č. 89/1995 Sb. ve znění pozdějších předpisů přesně vymezen. Obsahuje atributy ekonomických subjektů, členěné do jednotlivých evidenčních záznamů, které jsou významné pro statistické sledování jednotky.
Do RES se zapisují všechny právnické osoby nezávisle na tom, jakou činnost vyvíjejí, a fyzické osoby, které provozují podnikatelskou nebo jinou výdělečnou činnost, k níž podle zvláštních předpisů potřebují povolení, osvědčení, registraci nebo zápis.
Fyzické osoby zahrnují soukromé podnikatele podnikající dle živnostenského zákona, samostatně hospodařící rolníky, zemědělské podnikatele a dále fyzické osoby provozující jinou podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů.
Právnické osoby zahrnují sdružení fyzických nebo právnických osob. Nejčastějšími případy takových sdružení jsou sdružení vytvářená podle obchodního zákoníku: obchodní společnosti, komanditní společnosti, společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti. Dalšími sdruženími jsou občanská sdružení, politická hnutí a strany, odbory, zájmová a církevní sdružení, komory (notářů, architektů, lékárníků atd.). Další skupinu tvoří účelová sdružení majetku, která představují různé nadace (fondy) zřízené k obecně prospěšným cílům. Jednotky územní samosprávy jsou jednotky zřízené zákonem upravujícím samosprávu obce, týká se i vyšších či nižších jednotek samosprávních. Jiné subjekty, o kterých to stanoví zákon, patří sem všechny ostatní právnické osoby: banky, spořitelny, příspěvkové, státní a družstevní podniky a řada subjektů zřízených přímo zákonem (rozhlas, TV).
RES je průběžně aktualizován daty z obchodního rejstříku, živnostenských úřadů, z administrativních zdrojů a ze statistických zjišťování.
Registr se využívá zejména ve státní statistické službě ke stanovení okruhu zpravodajských jednotek pro jednotlivá statistická zjišťování.
RES v členění podle jednotlivých právních forem obsahuje zejména:
o Fyzické osoby (zapsané či nezapsané do obchodního rejstříku – dále jen OR), podnikající podle Živnostenského zákona č. 455/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů
o Samostatně hospodařící rolníky a zemědělské podnikatele (zapsané či nezapsané v OR)
o Fyzické osoby podnikající podle jiných zákonů než živnostenského (zapsané či nezapsané v OR)
o Obchodní společnosti (veřejně obchodní společnosti, společnosti s ručením omezeným, komanditní společnosti, akciové společnosti)
o Družstevní organizace (družstva a družstevní podniky)
o Sdružení fyzických a právnických osob včetně jejich organizačních složek (občanská sdružení, politické strany a hnutí, církve, komory aj.)
o Organizační složky státu
Volby
Ve dnech 2. a 3. června 2006, po uplynutí čtyřletého volebního období, na které byli ve dnech 14. a 15. června 2002 zvoleni poslanci Poslanecké sněmovny, se konaly řádné volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které vyhlásil prezident republiky svým rozhodnutím č. 31/2006 Sb., ze dne 30. ledna 2006. Celý průběh voleb až po rozdělení mandátů byl stanoven zákonem č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR se konaly na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva tajným hlasováním, podle zásady poměrného zastoupení ve volebních krajích, kterými byly vyšší územní samosprávné celky vymezené zvláštním právním předpisem a které se shodovaly s krajským členěním České republiky. Pro hlasování do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR mimo území České republiky byly vytvořeny zvláštní volební okrsky při zastupitelských a konzulárních úřadech, s výjimkou konzulárních úřadů vedených honorárními konzulárními úředníky. Výsledky ze zahraničí byly na základě vylosování Státní volební komisí sčítány do Jihočeského volebního kraje. Podle Ústavy ČR bylo voleno 200 poslanců na dobu čtyř let.
Voliči byli státní občané České republiky, kteří alespoň druhý den voleb dosáhli věku 18 let a nenastala u nich zákonem stanovená překážka ve výkonu volebního práva. Své právo volit mohl volič uplatnit v některém z volebních okrsků na území České republiky nebo v zahraničí, kde byl zapsán do seznamu voličů.
Ve dnech 20. a 21. října 2006 se na základě rozhodnutí prezidenta republiky ze dne 13. července 2006 (č. 369/2006 Sb.) konaly na další čtyřleté období na celém území České republiky volby do zastupitelstev obcí, městských obvodů a městských částí ve statutárních městech a do Zastupitelstva hlavního města Prahy a zastupitelstev jeho městských částí. Volby se konaly v řádném termínu po uplynutí volebního období, na které byla zvolena zastupitelstva obcí v předchozích řádných volbách ve dnech 1. a 2. listopadu 2002 a ve všech dodatečných, opakovaných a nových volbách v období leden 2003 až březen 2006.
Volební právo a způsob jeho uplatnění, otázky přípravy voleb, jejich provedení a zjišťování výsledků hlasování byly stanoveny zákonem č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně a doplnění některých dalších zákonů. Právo volit do zastupitelstev obcí měl každý občan České republiky, který alespoň v druhý den voleb dosáhl věku 18 let, měl v obci trvalý pobyt a nenastala u něj některá z překážek výkonu volebního práva. Voleb se mohl zúčastnit také státní občan jiného státu, který alespoň druhý den voleb dosáhl věku nejméně 18 let, byl v den voleb v obci přihlášen k trvalému pobytu a jemuž právo volit přiznávala mezinárodní úmluva, kterou je Česká republika vázána a která byla vyhlášena ve Sbírce mezinárodních smluv. Zákon nepřipouštěl hlasování na voličský průkaz.
Sčítání lidu, domů a bytů
Sčítání lidu, domů a bytů k 1. březnu 2001 se uskutečnilo na celém území České republiky podle zákona č. 158/1999 Sb., o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2001. Údaje byly zjišťovány podle stavu o půlnoci z 28. února na 1. března (rozhodný okamžik). Sčítání organizoval, řídil a koordinoval Český statistický úřad, který zabezpečoval přípravu a provedení sčítání ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, Ministerstvem obrany, Ministerstvem spravedlnosti, Ministerstvem vnitra, Ministerstvem zahraničních věcí, Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním, okresními úřady a obcemi. Sčítání v jednotlivých sčítacích obvodech zajišťovali sčítací komisaři a sčítací revizoři. Jako sčítací obvod bylo vymezeno území základní sídelní jednotky nebo jeho část, ve které sběr údajů zajišťoval jeden sčítací komisař. Samostatné sčítací obvody tvořila zařízení hromadně ubytovaných příslušníků ozbrojených sil, Policie České republiky, zařízení Vězeňské služby, uprchlické tábory a zastupitelské úřady v zahraničí.
Sčítání se vztahovalo na každou fyzickou osobu, která měla v rozhodný okamžik na území České republiky trvalý nebo dlouhodobý pobyt i na každou další fyzickou osobu, která byla na území České republiky v rozhodný okamžik přítomna (i když zde neměla trvalý nebo dlouhodobý pobyt), na každý dům určený pro bydlení i neobydlený, na každý byt, i neobydlený. Domem se rozuměla stavba, která byla podle rozhodnutí stavebního úřadu určena pro bydlení a dále jiná stavba, ve které se nacházel alespoň jeden byt. Byt byl definován jako soubor místností (popřípadě jednotlivá místnost), který podle rozhodnutí stavebního úřadu svým stavebně technickým uspořádáním a vybavením splňoval požadavky na trvalé bydlení.
Sčítání nepodléhali cizí státní příslušníci požívající diplomatických imunit a výsad, jakož i domy a byty ve vlastnictví jiných států, které sloužily k diplomatickým účelům.
ZNAČKY V TABULKÁCH
- nulový údaj
0 nenulový údaj, jehož velikost je menší než polovina jednotky v tabulce
x číselný údaj není logicky možný
. údaj není znám
i údaj nelze zveřejnit (individuální údaj)
Výpočty v tabulkách jsou prováděny z nezaokrouhlených údajů (včetně součtů)