Sociální zabezpečení - metodika
Sociální zabezpečení - metodika
Sociální zabezpečení zahrnuje důchodové pojištění, nemocenské pojištění, dávky státní sociální podpory a sociální péči. Důchodové pojištění zajišťuje občany pro případ stáří, invalidity nebo při ztrátě živitele. V rámci důchodového pojištění se poskytují s účinností od 1. 1. 1996 (zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění) důchody starobní, plné invalidní, částečné invalidní, vdovské a vdovecké, sirotčí. V tabulkách vztahujících se k důchodovému pojištění nejsou zahrnuty údaje týkající se Ministerstva obrany ČR, Ministerstva vnitra ČR a Ministerstva spravedlnosti ČR. V roce 1995 byl schválen zákon č. 118/1995 Sb., kterým se doplňují některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o státní sociální podpoře. Z nemocenského pojištění byly vyčleněny dávky, které nemají pojistný charakter (podpora při narození dítěte, přídavky na děti, porodné, rodičovský příspěvek a pohřebné), do dávek státní sociální podpory. Od 1. 7. 1997 byly vypláceny podle zákona č. 75/1997 Sb., o sociálním příspěvku, příspěvek na teplo (tj. příspěvek k vyrovnání zvýšení cen energie) a příspěvek na nájemné, které byly konstruovány obdobně jako dávky státní sociální podpory. Nárok na příspěvek byl upraven samostatným zákonem proto, že měl specifický charakter cenového vyrovnání a náležel jen po přechodnou dobu tří let. Dávkový systém nemocenského pojištění tvoří následující čtyři dávky: nemocenské, podpora při ošetřování člena rodiny, peněžitá pomoc v mateřství, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství. V plném rozsahu se tyto dávky poskytují zaměstnancům, členům výrobních družstev a družstevním rolníkům. Osoby samostatně výdělečně činné nejsou zabezpečeny podporou při ošetřování člena rodiny a vyrovnávacím příspěvkem v těhotenství a mateřství, uchazeči o zaměstnání kromě toho nedostávají ještě nemocenské. Sociální péčí zajišťuje stát pomoc občanům, kteří se ocitli v nepříznivých životních poměrech a nemohou je překonat bez pomoci společnosti. Služby a dávky sociální péče zahrnují péči o rodinu a dítě, péči o občany se změněnou pracovní schopností, péči o staré občany a občany těžce postižené na zdraví, péči o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc a o občany společensky nepřizpůsobené (např. poskytování pečovatelské služby, stravování důchodců a jinou věcnou pomoc, dále příspěvky nevidomým, invalidům na zakoupení motorových vozíků, nemocným tuberkulózou, cukrovkou, příspěvky v mimořádných situacích aj.). Do nákladů na péči o občany se změněnou pracovní schopností se zahrnují náklady na výcvik těchto občanů pro vhodná povolání, náklady na příspěvky před umístěním a příspěvky po dobu přípravy na povolání. Pro potřeby státní statistiky jsou využívány výstupy z informačních systémů České správy sociálního zabezpečení (dávky nemocenského pojištění, vyplácené důchody, dávky důchodového pojištění, průměrná měsíční výše nově přiznaných důchodů, průměrná výše důchodu - nejsou zahrnuty údaje týkající se Ministerstva obrany ČR, Ministerstva vnitra ČR a Ministerstva spravedlnosti ČR) a Ministerstva práce a sociálních věcí ČR (výdaje na služby sociální péče, ústavy sociální péče a místa v nich, domovy důchodců, pečovatelská služba, dávky státní sociální podpory). V roce 2003 nastaly změny v rozdělení zařízení sociální péče na státní a nestátní sektor. V souladu s reformou územní veřejné správy byla zařízení sociální péče dosud spravovaná okresními úřady převedena převážně do kompetence krajů. Výsledkem je výrazné posílení nestátního sektoru. Poznámky k tabulkám Ukazatel zahrnuje průměrný počet osob, které jsou nemocensky pojištěny podle zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů. Z pojištění podle tohoto zákona jsou vyňati:
V tabulce je uplatněno třídění podle institucionálních sektorů. Jednotlivé sektory jsou vymezeny takto:
Tab. 24-3. Výdaje na dávky nemocenského pojištění V návaznosti na způsob placení pojistného se od roku 1991 sledují tyto skupiny sociálně zabezpečených občanů: 1. Zaměstnanci u právnických osob
2. Zaměstnanci u fyzických osob
3. Členové družstev
4. Osoby samostatně výdělečně činné
5. Uchazeči o zaměstnání
6. Ostatní
Tab. 24-5. Dávky nemocenského pojištění Dávky se poskytují za kalendářní dny po stanovenou dobu. Obsah dávek:
Tab. 24-6. a 24-7. Vyplacené důchody a dávky důchodového pojištění V tabulkách jsou uváděny důchody, které se poskytují podle odpovídajících paragrafů zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění (s výjimkou důchodu starobního poměrného) nebo příslušných ustanovení předcházejících předpisů:
Tab. 24-8. Průměrná měsíční výše důchodu V tabulce jsou uvedeny údaje za důchodce, kteří pobírají jen samostatný důchod (sólo-důchody starobní, invalidní, vdovské a vdovecké). Průměrná výše sólo-důchodů je vypočítávána ze samostatně vyplácených důchodů. Dále jsou uváděny důchody vdovské a vdovecké kombinované (souběh důchodů), kdy je výše obou vyplácených důchodů sečtena (§ 59 zákona č. 155/1995 Sb.). Do výše důchodu není zahrnováno zvýšení důchodu pro bezmocnost a výchovné. Od 1. 12. 1994 je k důchodům připočítáván státní vyrovnávací příspěvek, který se stal pevnou částkou důchodů. Průměrná měsíční výše vyplacených důchodů představuje průměrnou výši důchodů, která připadne ve sledovaném měsíci na jednoho důchodce. Postup výpočtu ukazatele:
Průměrná měsíční výše důchodu k 31. 12. sledovaného roku tedy představuje průměrnou výši důchodu vypláceného v prosinci na jednoho důchodce. Důchodce se zahrnuje do toho druhu zabezpečení, ve kterém splnil podmínky pro nárok na důchod.
Nově přiznané důchody se od roku 2002 zatřiďují podle skutečného data jejich přiznání.
Údaje obsahují i výdaje orgánů místní správy. Výdaje na péči o občany se změněnou pracovní schopností (ZPS) a občany těžce postižené na zdraví jsou uváděny včetně výdajů na chráněné dílny pro pracovníky se ZPS a podpory před jejich nástupem do zaměstnání. Do výdajů na ústavní sociální péči jsou zahrnuty pouze provozní výdaje, nikoli výdaje investiční.
Ve vyplacených dávkách státní sociální podpory jsou vykazovány dávky poskytované v závislosti na výši příjmu rodiny - testované, tj. přídavek na dítě, sociální příplatek, příspěvek na bydlení a příspěvek na dopravu a netestované (nárok na dávky není limitován výší příjmu rodiny), tj. rodičovský příspěvek, zaopatřovací příspěvek, dávky pěstounské péče, porodné a pohřebné. Od 1. 7. 1997 začaly být vypláceny příspěvek na teplo (vyplácení bylo ukončeno 30. 6. 2000) a příspěvek na nájemné (vyplácení bylo ukončeno 31. 12. 2000), které byly konstruovány obdobně jako testované dávky státní sociální podpory. Obsah některých dávek: přídavek na dítě - výše přídavku závisí od 1. 1. 1996 na věku dítěte a výši příjmu rodiny. Přídavek je poskytován na děti, které žijí v rodinách s příjmem menším než je trojnásobek životního minima rodiny, sociální příplatek - je proplácen rodinám s nízkými příjmy jako příspěvek na náklady spojené se zabezpečením potřeb jejich dětí. Výše příspěvku závisí na věku dítěte a příjmu rodiny. Na sociální příplatek má rodič nárok, jestliže pečuje o dítě a příjem rodiny nepřesahuje 1,6 násobek životního minima rodiny, rodičovský příspěvek - pobírá ten z rodičů, který osobně, celodenně pečuje o dítě do 4 let věku nebo do 7 let, jde-li o dítě dlouhodobě zdravotně postižené. Výše rodičovského příspěvku je určena jako 1,1 násobek životního minima pro osobní potřeby pečujícího rodiče, zaopatřovací příspěvek - na tuto dávku má nárok dítě vojáka, jeho manželka, popřípadě jiná osoba, vůči které má voják po dobu výkonu jeho základní (náhradní) vojenské služby, civilní služby nebo vojenského cvičení povinnost platit výživné, bez ohledu na jejich příjem. U manželky je podmínkou nároku její péče o dítě ve věku do 4 let (nebo do 7 let, je-li dítě dlouhodobě zdravotně postižené), nebo invalidita manželky, popř. jiný vážný důvod, pro který nemůže pracovat, pěstounská péče - příspěvek na úhradu potřeb dítěte, odměna pěstouna, příspěvek při převzetí dítěte a příspěvek na zakoupení motorového vozidla, porodné - je poskytováno rodičům na každé dítě jako příspěvek na krytí mimořádných výdajů spojených s narozením dítěte (příjem rodiny se nezkoumá). Porodné činí čtyřnásobek životního minima na osobní potřeby dítěte, sociální dávka rodičům s nezaopatřenými dětmi - se vyplácí ve výši životního minima v případě, že se svými příjmy ocitnou na hranici životního minima a není nárok na podporu v nezaměstnanosti, příspěvek na výživu dítěte - je poskytován pouze dětem, u nichž je vyživovací povinnost stanovena soudem (jedná se o tzv. zálohování výživného) a to v rozsahu odpovídajícím obecným principům sociální potřebnosti. Výše částek životního minima (za životní minimum se podle zákona č. 463/1991 Sb., o životním minimu považuje úhrn částek na základní osobní potřeby jednotlivých členů domácnosti a částky na domácnost): |
Ukazatel | Datum účinnosti od | ||||||
1. 1. 1996 | 1. 10. 1996 | 1. 7. 1997 | 1. 4. 1998 | 1. 4. 2000 | 1. 10. 2001 | 1. 1. 2005 | |
| Částky životního minima k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb občana činí měsíčně Kč: | |||||||
| pro nezaopatřené děti ve věku | |||||||
| do 6 let | 1 320 | 1 410 | 1 480 | 1 560 | 1 600 | 1 690 | 1 720 |
| 6 – 10 let | 1 460 | 1 560 | 1 640 | 1 730 | 1 780 | 1 890 | 1 920 |
| 10 – 15 let | 1 730 | 1 850 | 1 940 | 2 050 | 2 110 | 2 230 | 2 270 |
| 15 – 26 let | 1 900 | 2 030 | 2 130 | 2 250 | 2 310 | 2 450 | 2 490 |
| pro ostatní osoby | 1 800 | 1 920 | 2 020 | 2 130 | 2 190 | 2 320 | 2 360 |
| Částky životního minima k zajištění nezbytných nákladů na domácnost činí měsíčně Kč: | |||||||
| jednotlivec | 860 | 970 | 1 020 | 1 300 | 1 580 | 1 780 | 1 940 |
| dvoučlenná domácnost | 1 130 | 1 270 | 1 330 | 1 700 | 2 060 | 2 320 | 2 530 |
| tří až čtyřčlenná domácnost | 1 400 | 1 570 | 1 650 | 2 110 | 2 560 | 2 880 | 3 140 |
| pěti a vícečlenná domácnost | 1 580 | 1 770 | 1 860 | 2 370 | 2 870 | 3 230 | 3 520 |
| Údaje v tabulkách 24-3. až 24-20. jsou přebírány z Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Uváděné údaje jsou srovnatelné s údaji publikovanými ve statistických ročenkách minulých let. * * * Podrobnější údaje získávané z informačních zdrojů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR publikuje odbor služeb ČSÚ v samostatných publikacích vycházejících podle Edičního plánu roku 2005 v tematické skupině 3 - PRÁCE, SOCIÁLNÍ STATISTIKY, podskupině 32 - Sociální zabezpečení:
|
