Přejít k menu Přejít k obsahu

Vývoj české ekonomiky

Státní rozpočet


Státní rozpočet
Větší než předpokládaný růst ekonomiky přispívá ke snížení schodku SR a míry vnitřní nerovnováhyVysoký ekonomický výkon výrobních odvětví, větší nominální objem hrubé přidané hodnoty i HDP a jejich rychlejší růst než předpokládal státní rozpočet na rok 2004 představují základní faktory, které přispěly ke značnému meziročnímu růstu rozpočtových příjmů, jakož i jejich dobrému celoročnímu rozpočtovému plnění. Ve státním rozpočtu se předpokládalo, že v roce 2004 bude meziroční růst příjmů jen nepatrně rychlejší než růst výdajů (107,8 % proti 107,6 %), zatím co za deset měsíců roku 2004 se zvýšily meziročně příjmy o 9,8 % a výdaje pouze o 5,0 %. Schodek 59,5 mld. Kč byl tedy nižší meziročně o 23,4 mld. Kč a jen nepatrně větší (o 1,7 mld. Kč) než představuje polovina celoročního rozpočtového schodku. Schodek státního rozpočtu 40,5 mld. Kč za tři čtvrtletí 2004 v poměru k nominálnímu objemu HDP činil ve srovnání se třemi čtvrtletími 2003 podstatně méně (o 2,2 p. b.).
Na snížení schodku má větší vliv neplnění výdajů než plnění příjmůPodle pokladního plnění státního rozpočtu ke konci října 2004 dosáhly celkové příjmy výše 624,8 mld. Kč, což představuje 82,9 % upraveného rozpočtu a celkové výdaje výše 684,3 mld. Kč, což představuje 78,7 % upraveného rozpočtu. Rozdíl 4,2 p. b. je výrazně větší než za deset měsíců 2003 (2,9 p. b.). K meziročnímu snížení rozpočtového schodku přispěl rychlejší než předpokládaný růst příjmů dvěma pětinami a pomalejší než předpokládaný růst výdajů třemi pětinami.
Podíl daňových příjmů na celkových příjmech nižší než záměr SRDaňové příjmy celkem ve výši 582,8 mld. Kč byly meziročně větší o 7,5 % a dosáhly 81,6 % celoročního rozpočtu. Vývoj inkasa daní a poplatků (bez pojistného SZ) odpovídal záměrům státního rozpočtu z hlediska plnění i meziročního růstu. Z větších položek nadprůměrně rostly příjmy z DPH (o 10,1 %, spotřební daň (o 14,8 %) a daně z příjmů fyzických osob (o 8,4 %), což s výjimkou spotřebních daní převyšovalo předpoklady rozpočtů, naproti čemuž podprůměrně se zvýšily daně z příjmů právnických osob (o 2,4 %). Inkaso pojistného na sociální zabezpečení bylo meziročně vyšší o 7,5 % a dosáhlo 81,5 % celoročního rozpočtu. Rozhodující část celkového pojistného tvoří pojistné na důchody (více než čtyři pětiny), jehož inkaso bylo meziročně vyšší o 15,7 % a představovalo 81,0 % rozpočtu. Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace tvořící necelou patnáctinu celkových příjmů se zvýšily 1,6násobně a již překročily předpoklady rozpočtu. Vysoké plnění i značný růst byl dosažen především kompenzačními platbami z rozpočtu EU a s úhradou od ČSOB za realizovanou záruku státu při prodeji IPB.
Podíl běžných výdajů na celkových výdajích vyšší než záměr SRBěžné výdaje celkem ve výši 650,6 mld. Kč byly meziročně větší o 5,0 % a dosáhly 81,0 % celoročního rozpočtu. Pomalý růst i nízké plnění měly výdaje na platy zaměstnanců a ostatní platby za provedené práce. Vysoko již překročily alikvótní částku rozpočtu neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně (100,7 mld. Kč představuje přímé náklady na vzdělá í z kap. MŠMT do rozpočtů obcí a krajů). Největší výdajovou položku představují sociální dávky j(262,8 mld. Kč), jejichž objem se meziročně zvýšil o 3,0 % a již překročil alikvótu. Vyplacené důchody 192,7 mld. Kč byly o 1,9 % větší a dosáhly 83,0 % rozpočtu. Výdaje kap. Státní dluh jsou vyšší o čtvrtinu než před rokem a do celoročního plnění SR již zbylo pouze 7,1 %. Čerpání kapitálových výdajů představuje nepatrně více než polovinu rozpočtu a meziroční růst 5,1 %.
Přebytek na tzv. důchodovém účtuZatímco saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů na sociální dávky je záporné ve výši 24,6 mld. Kč, tak rozdíl příjmů z pojistného na důchody a výdajů na důchody včetně správních výdajů je kladný ve výši 3,5 mld. Kč, což je výsledek lepší o 23,1 mld. Kč než před rokem, avšak nižší než celoroční záměr SR o 6,7 mld. Kč.

Zdroje dat: ČSÚ, MF ČR, ČNB, MPSV: propočty ČSÚ.
Poslední informace této zprávy pocházejí ze dne 10. prosince 2004. Analýza vycházela z měsíčních statistických údajů.