Vývoj české ekonomiky
Státní rozpočet
Státní rozpočet
Větší než předpokládaný růst ekonomiky přispívá ke snížení schodku SR a míry vnitřní nerovnováhy | Vysoký ekonomický výkon výrobních odvětví, větší nominální objem hrubé přidané hodnoty i HDP a jejich rychlejší růst než předpokládal státní rozpočet na rok 2004 představují základní faktory, které přispěly ke značnému meziročnímu růstu rozpočtových příjmů, jakož i jejich dobrému celoročnímu rozpočtovému plnění. Ve státním rozpočtu se předpokládalo, že v roce 2004 bude meziroční růst příjmů jen nepatrně rychlejší než růst výdajů (107,8 % proti 107,6 %), zatím co za deset měsíců roku 2004 se zvýšily meziročně příjmy o 9,8 % a výdaje pouze o 5,0 %. Schodek 59,5 mld. Kč byl tedy nižší meziročně o 23,4 mld. Kč a jen nepatrně větší (o 1,7 mld. Kč) než představuje polovina celoročního rozpočtového schodku. Schodek státního rozpočtu 40,5 mld. Kč za tři čtvrtletí 2004 v poměru k nominálnímu objemu HDP činil ve srovnání se třemi čtvrtletími 2003 podstatně méně (o 2,2 p. b.). |
Na snížení schodku má větší vliv neplnění výdajů než plnění příjmů | Podle pokladního plnění státního rozpočtu ke konci října 2004 dosáhly celkové příjmy výše 624,8 mld. Kč, což představuje 82,9 % upraveného rozpočtu a celkové výdaje výše 684,3 mld. Kč, což představuje 78,7 % upraveného rozpočtu. Rozdíl 4,2 p. b. je výrazně větší než za deset měsíců 2003 (2,9 p. b.). K meziročnímu snížení rozpočtového schodku přispěl rychlejší než předpokládaný růst příjmů dvěma pětinami a pomalejší než předpokládaný růst výdajů třemi pětinami. |
Podíl daňových příjmů na celkových příjmech nižší než záměr SR | Daňové příjmy celkem ve výši 582,8 mld. Kč byly meziročně větší o 7,5 % a dosáhly 81,6 % celoročního rozpočtu. Vývoj inkasa daní a poplatků (bez pojistného SZ) odpovídal záměrům státního rozpočtu z hlediska plnění i meziročního růstu. Z větších položek nadprůměrně rostly příjmy z DPH (o 10,1 %, spotřební daň (o 14,8 %) a daně z příjmů fyzických osob (o 8,4 %), což s výjimkou spotřebních daní převyšovalo předpoklady rozpočtů, naproti čemuž podprůměrně se zvýšily daně z příjmů právnických osob (o 2,4 %). Inkaso pojistného na sociální zabezpečení bylo meziročně vyšší o 7,5 % a dosáhlo 81,5 % celoročního rozpočtu. Rozhodující část celkového pojistného tvoří pojistné na důchody (více než čtyři pětiny), jehož inkaso bylo meziročně vyšší o 15,7 % a představovalo 81,0 % rozpočtu. Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace tvořící necelou patnáctinu celkových příjmů se zvýšily 1,6násobně a již překročily předpoklady rozpočtu. Vysoké plnění i značný růst byl dosažen především kompenzačními platbami z rozpočtu EU a s úhradou od ČSOB za realizovanou záruku státu při prodeji IPB. |
Podíl běžných výdajů na celkových výdajích vyšší než záměr SR | Běžné výdaje celkem ve výši 650,6 mld. Kč byly meziročně větší o 5,0 % a dosáhly 81,0 % celoročního rozpočtu. Pomalý růst i nízké plnění měly výdaje na platy zaměstnanců a ostatní platby za provedené práce. Vysoko již překročily alikvótní částku rozpočtu neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně (100,7 mld. Kč představuje přímé náklady na vzdělá í z kap. MŠMT do rozpočtů obcí a krajů). Největší výdajovou položku představují sociální dávky j(262,8 mld. Kč), jejichž objem se meziročně zvýšil o 3,0 % a již překročil alikvótu. Vyplacené důchody 192,7 mld. Kč byly o 1,9 % větší a dosáhly 83,0 % rozpočtu. Výdaje kap. Státní dluh jsou vyšší o čtvrtinu než před rokem a do celoročního plnění SR již zbylo pouze 7,1 %. Čerpání kapitálových výdajů představuje nepatrně více než polovinu rozpočtu a meziroční růst 5,1 %. |
Přebytek na tzv. důchodovém účtu | Zatímco saldo příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a výdajů na sociální dávky je záporné ve výši 24,6 mld. Kč, tak rozdíl příjmů z pojistného na důchody a výdajů na důchody včetně správních výdajů je kladný ve výši 3,5 mld. Kč, což je výsledek lepší o 23,1 mld. Kč než před rokem, avšak nižší než celoroční záměr SR o 6,7 mld. Kč. |
Zdroje dat: ČSÚ, MF ČR, ČNB, MPSV: propočty ČSÚ.
Poslední informace této zprávy pocházejí ze dne 10. prosince 2004. Analýza vycházela z měsíčních statistických údajů.