Metodické vysvětlivky
Metodické vysvětlivky
Obecný rámec šetření o inovacích
Pojem inovace vznikl z latinského slova „innovare“ – obnovovat. Z významu je patrné, že jde o novinku, novost či obnovu v lidské činnosti, a z tohoto důvodu je inovace nedílnou součástí života člověka. V tomto pojetí se však nebudeme zabývat obecně lidskou činností, ale činností, která je spjata se zlepšováním a zdokonalováním produkce výrobků a služeb, výrobního procesu a ekonomického potenciálu podniků. Zatímco v minulosti převládaly inovace založené na zkušenostech získaných z praktické činnosti, tak v současnosti převládají inovace získané aplikací vědecko-technologických poznatků. Inovace v nejširším smyslu, které přesahují možnosti kvantitativního statistického šetření, představují zkvalitňování vývoje výrobních, ekologických a společenských sfér života. V šetření, které proběhlo v ČSÚ, jsme se však zaměřili na užší pojetí inovace, na tzv. technické inovace, tj. na tvorbu
nových či zlepšování existujících výrobků a poskytovaných služeb, výrobních technologií
a procesů. Inovace v tomto pojetí tedy představuje proces provádění kontinuálních
změn (v technickém řešení výrobku, technologii výroby, použitých materiálech atd.), marketingové a organizační inovace.
Výzkum a vývoj i podpora inovačního prostředí jsou jedny z nejdůležitějších prostředků
ke zvýšení konkurenceschopnosti výrobků a služeb. Zajištění fungujícího prostředí v této oblasti je proto přirozeně chápáno jako nezbytný předpoklad ekonomické prosperity země. Zkvalitnění výzkumné a vývojové základny a zajištění její inovační funkce vede ke zvýšení zájmu o investice do perspektivních odvětví. Rostoucí náklady a rizika spojená s tvorbou inovací způsobují, že soukromé ekonomické subjekty investují do této sféry méně než je společensky žádoucí. Z těchto, ale i z mnoha dalších důvodů, je inovační oblast podnikání součástí podpory a pozornosti hospodářské politiky vlády. Týká se to zejména zabezpečení dostatku rizikového a rozvojového kapitálu, kvalifikované pracovní síly, výzkumného
zázemí a dostupnosti informačních zdrojů. Opatření zaměřená na podporu inovačního podnikatelského prostředí zahrnují soubor regulačních nástrojů, které pozitivně ovlivňují chování podnikatelů, jejich ochotu podstupovat potřebné riziko. Inovační podnikatelské prostředí je určováno především stabilní makroekonomickou politikou, příznivou a transparentní legislativou. Inovační politika se však výrazně odlišuje od tradiční průmyslové politiky, neboť se na rozdíl od ní zaměřuje především na zvyšování kvality a konkurenční schopnosti výrobků a služeb prostřednictvím inovací. Vlivem inovací vzniká řada nových odvětví, jako například informační technologie, biotechnologie, nanotechnologie a jiné. Právě tyto obory se stávají v současném období významným faktorem strukturálních změn
a modernizace ekonomiky.
Pojem „inovace“ se objevil již začátkem 20.století a autorem, který se tímto pojmem intenzivně zabýval, byl rakouský ekonom Joseph A. Schumpeter (1883-1950). Pod pojem inovace zařadil:
- získání nového trhu
- výrobu zcela nového výrobku nebo výrobku existujícího v nové kvalitě
- zavedení nového výrobního procesu do výroby
- použití nového, dosud neznámého zdroje surovin nebo polotovarů
- vytvoření nové organizace výroby.
U nás je vznik a rozvoj teorie inovací spjat zejména s jménem dnes již zemřelého
prof. ing. Františka Valenty, DrSc., který působil od 60. let na Vysoké škole ekonomické v Praze a zabýval se především střídáním generací výrobků na úrovni podniku a klasifikací řádů inovace.
Následující tabulka uvádí v současné době používané klasifikace těchto inovačních řádů.
Tab. Klasifikace inovačních řádů

Podle nového pojetí inovací se rozlišují čtyři hlavní typy inovací: produktové inovace, procesní inovace, marketingové inovace a organizační inovace. Tato klasifikace udržuje nejvyšší možný stupeň kontinuity s předchozí definicí technické inovace produktu a procesu použitou v předchozím druhém vydání Oslo manuálu. Inovace produktů a inovace procesů se úzce vztahují ke konceptu technické inovace produktu a technické inovace procesu. Marketingové a organizační inovace ve srovnání s předchozí definicí rozšiřují řadu inovací pokrytou manuálem.
Inovace produktu představuje zavedení zboží nebo služeb nových nebo významně zlepšených s ohledem na jejich charakteristiky nebo zamýšlené užití. To zahrnuje významná zlepšení v technických specifikacích, komponentech a materiálech, software, uživatelské vstřícnosti nebo jiných funkčních charakteristikách..
Inovace produktů mohou využívat nových znalostí nebo technologií, anebo mohou být postaveny na nových užitích nebo kombinacích existujících znalostí či technologií. Termín „produkt“ je používán pro pokrytí jak zboží tak služeb. Inovace produktů zahrnují jak zavedení nového zboží a služeb tak i významná zlepšení ve funkčních či uživatelských charakteristikách stávajícího zboží a služeb.
Nové produkty představují zboží a služby, které se od produktů dříve produkovaných daným podnikem významně liší svými charakteristikami nebo zamýšleným užitím.
Významná zlepšení stávajících produktů se mohou objevit prostřednictvím změn v materiálech, komponentech a jiných charakteristikách zlepšujících výkonnost.
Inovace produktů ve službách mohou zahrnovat významná zlepšení v tom, jak jsou poskytovány (na příklad pokud jde o efektivnost nebo rychlost), přidání nových funkcí nebo charakteristik ke stávajícím službám, nebo zavedení zcela nových služeb.
Procesní inovace představuje zavedení nové nebo významně zlepšené produkce anebo dodavatelských metod. To zahrnuje významné změny v technice, zařízení a/nebo softwaru
Procesní inovace zahrnují nové nebo významně zlepšené metody pro tvorbu nebo poskytování služeb. Mohou obsahovat podstatné změny v zařízení, software používaných v podnicích zaměřených na služby nebo procedury či techniky, které jsou užívány při dodávání služeb.
Procesní inovace také zahrnují nové nebo podstatně zlepšené techniky, zařízení a software v přidružených podpůrných činnostech jako je nákup, účetnictví, práce na počítači a údržba.
Marketingová inovace představuje zavedení nové marketingové metody obsahující významné změny v designu produktu nebo balení, umístění produktu, podpoře produktu či ocenění.
Marketingové inovace se zaměřují na lepší adresování potřeb zákazníka, otevření nových trhů, nebo nové umístění podnikového produktu na trh, s cílem zvýšit své prodeje.
Rozlišujícím znakem marketingové inovace ve srovnání s ostatními změnami v marke-tingových nástrojích podniku je zavedení marketingové metody, která nebyla podnikem dříve používána. Musí být součástí nového marketingového konceptu nebo strategie, která reprezentuje významný odklon od stávajících marketingových metod podniku. Nová marketingová metoda může být buď vyvinuta inovujícím podnikem nebo převzata od jiných podniků nebo organizací. Nové marketingové metody mohou být implementovány jak pro nové tak stávající produkty.
Marketingové inovace zahrnují významné změny v designu produktu, které jsou součástí nového marketingového konceptu. Změny v designu produktu se zde vztahují ke změnám v podobě a vzhledu produktu, které nemění jeho funkční nebo uživatelské charakteristiky. Obsahují rovněž změny v balení produktů jakými jsou potraviny, nápoje a prací prostředky,
u nichž balení představuje hlavní determinantu vzhledu produktu. Příkladem marketingové inovace v designu produktu je zavedení významné změny v designu nábytkové řady, která jí dá nový výraz a zvýší její přitažlivost. Inovace v designu produktu mohou rovněž zahrnovat zavedení významných změn v podobě, vzhledu či chuti potravin anebo nápojů, jako je uvedení nových příchutí potravinového produktu, jehož cílem je zasáhnout nový segment zákazníků. Příkladem marketingové inovace v balení je použití fundamentálně nového obalu pro tělový krém, jehož záměrem je dát produktu osobitý vzhled a zapůsobit tak na nový tržní segment.
Nové marketingové metody v umístění produktu zahrnují primárně zavedení nových prodejních kanálů. Prodejní kanály se zde vztahují k metodám používaným k prodeji zboží
a služeb zákazníkům a nikoliv k logistickým metodám (doprava, skladování a přesun produktů), které se zabývají hlavně efektivností.
Nové marketingové metody v podpoře produktu se týkají použití nových konceptů podpory podnikového zboží a služeb.
Inovace v oceňování zahrnují nové cenové strategie prodeje podnikového zboží nebo služeb.
Sezónní, pravidelné a jiné rutinní změny v marketingových nástrojích se obecně nepovažují
za marketingové inovace. Aby takové změny byly marketingovými inovacemi, musí zahrnovat marketingové metody, které nebyly podnikem dříve používány
Organizační inovace představuje zavedení nové organizační metody v podnikových obchodních praktikách, organizaci pracovního místa nebo externích vztazích.
Rozlišujícím znakem organizační inovace ve srovnání s jinými organizačními změnami
v podniku je implementace organizační metody (do podnikových praktik, organizace pracovního místa nebo externích vztahů), která nebyla v podniku dříve použita a je výsledkem strategického rozhodnutí přijatého managementem.
Organizační inovace v obchodních praxi zahrnuje implementaci nových metod pro organizaci standardních postupů a procedur pro provádění práce. To obsahuje například zavádění nových postupů vedoucích ke zlepšení učení a sdílení znalostí uvnitř podniku.
Inovace v organizaci pracovního místa zahrnují implementaci nových metod pro rozdělení odpovědností a přijímání rozhodnutí mezi zaměstnance, rozdělení práce uvnitř a mezi podnikovými aktivitami (a organizačními jednotkami), jakož i nové koncepty pro strukturování činností , jako integrace rozličných podnikových aktivit.
Nové organizační metody v podnikových externích vztazích zahrnují zavádění nových způsobů organizace vztahů s jinými podniky či veřejnými institucemi, jako je vytvoření nových typů spolupráce s dodavateli, a první oddělení (outsourcing) nebo subkontraktování obchodních činností v produkci, obstarávání, distribuci, náboru a pomocných službách.
Změny v obchodních praktikách, organizaci pracovního místa nebo externích vztazích, které jsou založeny na organizačních metodách již v podniku používaných nejsou organizačními inovacemi. Inovací není ani formulace manažerských strategií jako takových.
Splynutí nebo získání jiných podniků není považováno za organizační inovaci, ani tehdy když podnik splývá anebo získává jiný podnik poprvé.
Okruh zpravodajských jednotek, výběrový a základní soubor
Ke sběru potřebných dat byl využit harmonizovaný dotazník členských zemí EU ke čtvrtému inovačnímu šetření CIS 4 (Community innovation survey). Šetření proběhlo na základě nařízení Komise (ES) č.1450/2004 ze dne 13. srpna 2004, kterým se provádí rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1608/2003/ES o tvorbě a rozvoji statistiky Společenství v oblasti inovací. V jeho rámci bylo provedeno třetí statistické šetření u nás sledující
období let 2003-2005. Formou výběrového šetření zohledňujícího regionální dimenzi bylo prostřednictvím dotazníku o inovacích TI 2005 osloveno 8370 zpravodajských jednotek podnikatelského sektoru z vybraných oblastí výroby a služeb (finančních i nefinančních) s alespoň 10 zaměstnanci. Šlo o ekonomické subjekty, které podle své převažující činnosti patří do některého z následujících odvětví ekonomických činností (OKEČ):
10-14 Těžba nerostných surovin
Zpracovatelský průmysl (15-37)
15-16 Potravinářský a tabákový průmysl
17-19 Textilní a kožedělný průmysl
20-22 Dřevozpracující a papírenský průmysl, vydavatelská činnost
23-24 Koksování a chemický průmysl
25-26 Výroba plastů a ostatních nekovových minerálních výrobků
27-28 Výroba kovů a kovodělných výrobků
29 Výroba strojů a zařízení
30-33 Výroba elektrických a optických přístrojů
34-35 Výroba dopravních prostředků
36-37 Výroba nábytku, zpracování druhotných surovin, ostatní zprac. průmysl
40-41 Výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody
45 Stavebnictví
Služby (50-52, 55, 60-67, 70-74)
50 Obchod, opravy a údržba motorových vozidel, maloobchod.prodej pohonných hmot
51 Velkoobchod a zprostředkování velkoobchodu (kromě motorových vozidel)
52 Maloobchod kromě motorových vozidel, opravy výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost
60-64 Doprava, skladování, pošty a telekomunikace
65-67 Peněžnictví a pojišťovnictví
72 Zpracování dat a související činnosti
73 Výzkum a vývoj
74 Ostatní podnikatelské činnosti
Výběrový soubor těchto zpravodajských jednotek byl získán z Registru ekonomických subjektů (RES) kombinací plošného a stratifikovaného náhodného výběru v příslušných odvětvích. Jejich zpravodajská povinnost byla uzákoněna ve Sbírce zákonů vyhláškou. č.576/2004 , kterou se stanoví Program statistických zjišťování na rok 2005.
Data zveřejněná v této publikaci byla získána na základě 74% návratnosti dotazníků (rozesláno 8370 dotazníků, navráceno 6188 dotazníků); celkové údaje získané výběrovým šetřením byly aplikací matematicko-statistických metod dopočteny na celý základní soubor. Výše zmíněná data jsou publikována v členění podle OKEČ (dvou, resp. třímístného)
a ve třech velikostních skupinách podle počtu zaměstnanců, kterými jsou:
- malé podniky s 10-49 zaměstnanci,
- střední podniky s 50-249 zaměstnanci,
- velké podniky s více než 250 zaměstnanci.