Komentář
Komentář
Ve 4. čtvrtletí 2006 se počet aktivně působících jednotek v oblasti zdravotního pojištění oproti stejnému období roku 2005 nezměnil, v ČR působilo aktivně celkem 9 zdravotních pojišťoven. Celkem bylo ve zdravotních pojišťovnách zaměstnáno 7 043 osob (přepočtené počty), což bylo o 1,7 % méně než ve stejném období roku 2005 (7 167 osob). Průměrná měsíční mzda (propočtená z mezd bez ostatních osobních nákladů a z výše uvedených stavů zaměstnaných osob) vzrostla z částky 28 594 Kč za 4. čtvrtletí 2005 na 31 294 Kč za 4. čtvrtletí 2006 a meziročně se tak zvýšila o 9,4 %. Ve 4. čtvrtletí 2006 bylo zdravotními pojišťovnami pořízeno za 71,5 mil. Kč dlouhodobého nehmotného majetku a za 76,7 mil. Kč dlouhodobého hmotného majetku (včetně pozemků). Předepsané pojistné (předpis bez plateb pojistného státem) ve 4. čtvrtletí 2006 dosáhlo 37,2 mld. Kč a meziročně vzrostlo o cca 1,4 mld. Kč, tj. o 4,0 %. Na tomto růstu se podílelo zvýšení minimální mzdy z částky 7 570 Kč na částku 7 955 Kč (nařízení vlády č. 513/2005 Sb.), neboť platby pojistného na zdravotní pojištění se odvozují v některých případech od výše minimální mzdy.
Předepsané pojistné za 1. – 4. čtvrtletí 2006 (předpis bez plateb pojistného státem), které představuje rozhodující část celkových výnosů zdravotních pojišťoven, dosáhlo ve sledovaném období 139,4 mld. Kč a meziročně tak vzrostlo o
cca 8,8 mld. Kč, tj. o 6,7 %. K tomu je třeba doplnit, že předepsané pojistné zjišťované na bázi předpisu nevyjadřuje skutečné příjmy zdravotních pojišťoven, které jsou nižší o nezaplacené pojistné.
Skutečné příjmy zdravotních pojišťoven, tj. výběr pojistného včetně platby státu za pojištěnce, za které je plátcem pojistného stát, dosáhly za 1. – 4. čtvrtletí roku 2006 celkem 180,4 mld. Kč, což znamenalo v porovnání se stejným obdobím roku 2005, kdy činily 163,6 mld. Kč, nárůst o 10,3 % (zdroj Ministerstvo zdravotnictví ČR z výsledků 1. až 12. přerozdělování pojistného na všeobecné zdravotní pojištění v letech 2006 a 2005).
Příjmy zdravotních pojišťoven v těchto obdobích nelze srovnávat s ohledem na to, že v průběhu roku 2006 došlo k mimořádnému zvýšení platby státu za státní pojištěnce. Proti původně rozpočtované částce ve výši 513 Kč na jednoho pojištěnce, která byla do systému poskytnuta v lednu 2006, byla v únoru a březnu uhrazena státem za jednoho pojištěnce částka 560 Kč a od 1. 4. 2006 byla v důsledku přijetí zákona č. 117/2006 Sb. platba za „státní pojištěnce“ zvýšena na 636 Kč za jednoho takového pojištěnce. Zároveň v průběhu obou srovnávaných let došlo ke změně frekvence platby státu za „státní pojištěnce“ (jedná se o návratnou finanční výpomoc, tzv. „předsunutou platbu“ ze státního rozpočtu ve smyslu ust. § 12 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů), poskytnuté částky se však výrazně odlišovaly.
Zatímco v roce 2005 byla do systému veřejného zdravotního pojištění poskytnuta v 1. pololetí „předsunutá platba“ ve výši 2,8 mld. Kč, jedná se v roce 2006 o částku 5,5 mld. Kč, a to v lednu 2006 ve výši 3 mld. Kč a v dubnu 2006 ve výši 2,5 mld. Kč. První splátka „předsunuté platby“ byla v roce 2005 uskutečněna ve 3. čtvrtletí daného roku ve výši 1,4 mld. Kč, druhá splátka byla realizována ve 4. čtvrtletí ve stejné výši. Také v roce 2006 se první polovina splátky těchto finančních prostředků uskutečnila ve 3. čtvrtletí roku, a to tím způsobem, že jako první byla v měsíci srpnu splacena polovina druhé „předsunuté platby“ ve výši 1,3 mld. Kč a jako druhá byla v měsíci září splacena polovina první „předsunuté platby“ ve výši 1,5 mld. Kč. Jako třetí byla v měsíci listopadu splacena druhá polovina druhé „předsunuté platby“ ve výši 1,2 mld. Kč a jako čtvrtá byla v měsíci prosinci splacena druhá polovina první „předsunuté platby“ ve výši 1,5 mld. Kč. Z uvedeného vyplývá, že zatímco v roce 2005 byla „předsunutá platba“ poskytnuta ve výší 2,8 mld. Kč a splacena ve dvou splátkách, byla „předsunutá platba“ v roce 2006 poskytnuta v celkové výši 5,5 mld. Kč a její splacení rozvrženo do čtyř splátek v průběhu druhého pololetí daného kalendářního roku.
Bez poskytnutí „předsunuté platby“ ve srovnávaných obdobích let 2005 a 2006 by příjmy z výběru pojistného včetně platby státu za „státní pojištěnce“ vzrostly meziročně o 11,5 %. Jestliže však očistíme také vliv mimořádného navýšení platby státu za „státní pojištěnce“ proti původně rozpočtované částce na rok 2006 ve výši 513 Kč za jednoho „státního pojištěnce“ měsíčně a porovnáme tento údaj se stejným obdobím roku 2005, vzrostly by příjmy z výběru pojistného včetně platby státu za „státní pojištěnce“ mezi srovnávanými obdobími pouze o 7,1 %.
Z celkových nákladů zdravotních pojišťoven (náklady a výdaje zjištěné nákladovou metodou z příslušných fondů zdravotních pojišťoven) za 1. - 4. čtvrtletí 2006 připadalo 95,6 % na náklady vynaložené na zdravotní péči, jejichž objem se v porovnání se stejným obdobím roku 2005 zvýšil o 1,9 % (viz tabulka 3). Rozhodující podíl v nákladech na zdravotní péči představují náklady na ústavní péči (49,9 %), u kterých byl i jeden z nejvyšších nárůstů ve srovnání se stejným obdobím roku 2005 (8,4 %). Další nárůst v porovnání se stejným obdobím roku 2005 byl u nákladů na ambulantní péči praktických lékařů, a to o 7,4 %.
Bilanční suma zdravotních pojišťoven (souhrn aktiv, resp. pasiv) dosáhla ke konci roku 2006 objemu ve výši 63,2 mld. Kč a proti stavu ke konci roku 2005 se zvýšila o 6,6 mld. Kč. Pořizovací hodnota dlouhodobého nehmotného a dlouhodobého hmotného majetku (odpisovaného) - netto v aktivech zdravotních pojišťoven se v porovnání s koncem roku 2005 snížila o 101 mil. Kč.