Komentář
Komentář
Výsledky ročních statistických šetření (tzv. strukturální statistiky) ukazují na rostoucí význam terciární sféry v české ekonomice. Plně se to týká i odvětví dopravy a spojů, o čemž svědčí mimo jiné i vývoj přidané hodnoty a počtu zaměstnaných osob v období mezi roky 2000 a 2004. Zatímco v roce 2000 se doprava a spoje podílely na přidané hodnotě podnikatelské sféry 9,6 %, tak v roce 2004 již téměř 11 %. Za stejné období se zvýšil podíl osob zaměstnaných v těchto odvětvích z 8,6 % na 8,8 %.
Doprava a spoje vykázaly v řadě ukazatelů dynamický růst ve srovnání s rokem 2000. Například tržby vzrostly z 444 miliard Kč na více než 597 miliard Kč v roce 2004, což představovalo průměrné roční tempo růstu 8,7 %. Přidaná hodnota se ve stejné době zvýšila o 54,6 % a dosáhla v roce 2004 hodnoty 187,1 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že rostla mnohem rychleji než počet zaměstnaných osob, kterých bylo v roce 2004 evidováno téměř 343 tisíc (o 0,3 % více než v roce 2000), zvýšila se produktivita práce měřená její hodnotou na pracovníka o 54,1 % a předstihla tak růst průměrné mzdy o téměř 24 procentních bodů. Počet zaměstnanců se v roce 2004 ve srovnání s rokem 2000 snížil o 0,9 %, naopak počet podnikatelů vzrostl o více než 8 %. Podíl žen mezi podnikateli v roce 2004 činil 15,4 %, mezi zaměstnanci 32,7 %. Typické pro odvětví dopravy i spojů je to, že v souboru podniků členěném podle velikosti převládají menší firmy s 0 až 19 zaměstnanci (v roce 2004 jich bylo 98 %), které zaměstnávají zhruba 26 % celkového počtu pracujících osob, ale už jen 15 % zaměstnanců. Při srovnání přidané hodnoty na jednoho pracovníka v různě velkých podnicích byly v roce 2004 nejefektivnější podniky se 100 a více zaměstnanci.
Objemově významnější doprava se na celkové přidané hodnotě sekce dopravy a spojů v roce 2004 podílela 58,3 %, na celkových tržbách více než 76 % a na celkové zaměstnanosti téměř 81 %. Účetní přidaná hodnota na pracovníka vzrostla v roce 2004 oproti roku 2000 o téměř 72 %, průměrná mzda o 29,8 %. Rozmístnění zaměstnanců v jednotlivých velikostních skupinách podniků bylo následující: ve skupině podniků s 1-9 zaměstnanci jich pracovalo 11 %, v podnicích s 10-249 zaměstnanci necelých 30 % a v podnicích s 250 a více zaměstnanci 59 % z celkového počtu zaměstnanců v odvětví dopravy.
Dynamicky se vyvíjející odvětví spojů se sice na celkové zaměstnanosti sekce doprava a spoje podílelo v roce 2004 jen necelými 20 %, avšak jeho podíl na celkových tržbách činil již téměř 25 % a na přidané hodnotě více než 41 %. Přidaná hodnota vzrostla z 59 miliard Kč na téměř 78 miliard Kč v roce 2004, což představovalo růst o 32 %. Protože počet zaměstnaných osob ve stejném období poklesl o více než 7 %, vzrostla produktivita práce o 42 %. Rozmístnění zaměstnanců v jednotlivých velikostních skupinách podniků bylo následující: ve skupině podniků s 1-9 zaměstnanci jich pracovalo 1,2 %, v podnicích s 10-249 zaměstnanci necelých 8,6 % a ve skupině s 250 a více zaměstnanci, která se na celkových tržbách odvětví podílí více než 90 % pracovalo 93 % z celkového počtu zaměstnanců spojů.