Úvod
Úvod
Vážení uživatelé, do ruky se Vám dostává publikace Doprava a spoje v České republice, která obsahuje informace o vývoji zaměstnanosti, mezd, rozhodujících finančních ukazatelů a dopravních naturálních ukazatelů v odvětvích doprava a spoje. Tato odvětví jsou podle Odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ) tvořena následujícími oddíly:
60 - Pozemní a potrubní doprava
61 - Vodní doprava
62 - Letecká doprava
63 - Vedlejší a pomocné činnosti v dopravě; činnosti cestovních kanceláří a agentur
64 - Spoje
Publikace vychází v česko-anglické verzi a je k dispozici také v elektronické podobě. Skládá se ze čtyř částí.
Část A: Výsledky čtvrtletního zjišťování finančních ukazatelů
Údaje v první části publikace vycházejí ze zpracování Čtvrtletního výkazu pro ekonomické subjekty vybraných produkčních odvětví P 3-04. Pro výběr ekonomických subjektů zařazených do zjišťování byly použity administrativní zdroje, které jsou obsaženy v Registru ekonomických subjektů (RES). Středně velké podniky (zpravidla s 20 až 99 zaměstnanci) vyplňují výkaz P 3-04(b) a velké podniky (zpravidla se 100 a více zaměstnanci) výkaz P 3-04(c). Jednotlivé „mutace“ výkazu P 3-04 se liší počtem požadovaných ukazatelů. Základní ukazatele mají stejné metodické vymezení a sledují se na obou výkazech. Celkově bylo čtvrtletním výkazem v odvětví doprava a spoje obesláno zhruba tisíc jednotek, míra response (procento odpovědí) byla ve 4. čtvrtletí 2005 75,4 %. Údaje za soubor jednotek, které nejsou obesílány čtvrtletním výkazem (malé podniky, zpravidla s méně než 20 zaměstnanci nebo bez zaměstnanců) jsou odhadovány s využitím informací z měsíčního zjišťování SP 1-12 a následně upřesňovány podle posledních dostupných výsledků ročních šetření.
Údaje za jednotlivá období roku 2005 jsou metodicky srovnatelné s údaji za rok 2004. V důsledku oprav prováděných zpětně do předchozích období (opravy chybně vykázaných dat, pořízení pozdě došlých dotazníků) a také v důsledku zpřesnění odhadů za nešetřenou část souboru podle výsledků posledních dostupných ročních šetření se údaje za předchozí období liší od dříve publikovaných dat.
Publikace obsahuje základní ukazatele za celá odvětví podle jednotlivých oddílů (dvoumístných kódů) OKEČ a přehled finančních ukazatelů za velké podniky (se 100 a více zaměstnanci).
Finanční ukazatele, pokud není uvedeno jinak, jsou uváděny v mil. Kč v běžných cenách.
Část B: Výsledky čtvrtletního zjišťování naturálních ukazatelů v dopravě
Zdrojem čtvrtletních informací z hlediska naturálních ukazatelů jsou rezortní šetření Ministerstva dopravy ČR. Tabulky v této části publikace informují o čtvrtletním vývoji základních naturálních ukazatelů v jednotlivých druzích dopravy.
Tabulky jsou rozděleny do dvou skupin. Prvá skupina tabulek (3., 3.1 a 3.2) podává informaci o přepravě osob, druhá skupina (4., 4.1 - 4.9) o přepravě zboží.
Část C: Výsledky měsíčního zjišťování tržeb
Údaje ve třetí části publikace představují výsledky získané ze zpracování Měsíčního dotazníku SP 1-12.
Do roku 2002 byly výsledky tohoto zjišťování publikovány měsíčně ve společné publikaci Výsledky měsíčního šetření ve službách (kód publikace dle Edičního plánu 2002: 9002-02), od roku 2003 tvoří součást čtvrtletní publikace. Pravidelně jsou také prezentovány v Rychlých informacích a v Časových řadách, které ČSÚ zveřejňuje vždy 33. pracovní den po skončení sledovaného čtvrtletí na svých internetových stránkách.
Měsíčním statistickým dotazníkem SP 1-12 se sleduje vývoj odvětví měřený indexem tržeb. Jednotky s 50 a více zaměstnanci jsou obesílány plošně, v podnicích s nižším počtem zaměstnanců nebo bez zaměstnanců se provádí výběr, jehož velikost závisí na celkovém počtu jednotek v dané velikostní skupině v rámci pododvětví (zpravidla 3 místné OKEČ). Ve skupinách podniků s malým počtem zaměstnanců, kde je podle RES malý počet jednotek, je šetření plošné. Ve skupinách, kde se uplatňuje náhodný výběr jednotek, se současně provádí tzv. rotace, částečná obměna vzorku s cílem na jedné straně aktualizovat soubor obesílaných jednotek, na druhé straně zachovat srovnatelnost s údaji zjištěnými v předchozích letech. Zpravidla to znamená, že náhodně vybrané podniky zůstávají ve výběru dva po sobě jdoucí roky, poté jsou z výběru vyřazeny a nahrazeny novými vykazujícími jednotkami. Celkově bylo měsíčním výkazem v odvětví doprava a spoje obesláno zhruba 2,8 tisíc jednotek, míra response (procento odpovědí) se v jednotlivých měsících liší s tím, že počet došlých dotazníků za právě zpracovávaný měsíc je nižší. Průměrná míra návratnosti ve 4. čtvrtletí 2005 dosahovala 51,6 %.
Na výkaze SP 1-12 jsou sledovány tržby, a to jak včetně DPH, tak tržby bez DPH, pro výpočet indexu tržeb se používají tržby bez DPH. V měsíčním šetření je přijat předpoklad, že v průběhu roku se počet jednotek nemění, proto výsledky měsíčního šetření se mohou lišit od výsledků publikovaných ze čtvrtletních, respektive ročních šetření, která jsou koncipována pro odhad absolutního objemu tržeb (nikoliv pouze indexu) a bere se v něm tudíž v úvahu i měnící se počet podniků v jednotlivých obdobích. Dalším důvodem možných rozdílů jsou v některých odvětvích s velkým rozptylem hodnot tržeb i nestejné výběrové soubory.
Pro výpočet agregovaných indexů se používají váhy roku 2000. Vahami jsou tržby získané měsíčním šetřením na úrovni třímístných OKEČ v jednotlivých měsících roku 2000.
Za každý nejnižší stupeň OKEČ jsou z měsíčního šetření vypočteny meziroční indexy tržeb v běžných cenách. Za stejné stupně OKEČ jsou statistikou cen zjišťovány i meziroční cenové deflátory pro jednotlivé měsíce a cenové deflátory jednotlivých měsíců k průměru roku 2000.
Měsíční tržby v běžných cenách za nejnižší stupně OKEČ jsou pomocí řetězení deflátorů převáděny do cenové hladiny roku 2000. Sčítáním tržeb ve stálých cenách se získají agregované tržby (za 2 místné OKEČ) ve stálých cenách, z nichž se podílem spočítají meziroční indexy ve stálých cenách. Agregovaný deflátor je podílem agregovaných tržeb v běžných a stálých cenách. Součet měsíčních tržeb za rok 2000 v běžných cenách se rovná součtu tržeb ve stálých cenách.
Obsahem této části publikace jsou meziroční a bazické (průměr roku 2000 = 100) indexy tržeb v běžných i ve stálých cenách sezónně neočištěné.
Publikovaná data za rok 2004 jsou již definitivní, údaje běžného roku jsou předběžné, definitivní data za rok 2005 budou zveřejněny v červnu 2006.
Část D: Grafická část
Grafy v této části publikace zobrazují podíl sekce Dopravy, skladování, pošt a telekomunikací na hrubé přidané hodnotě ČR (Graf 1), podíl dvoumístných OKEČ na celkových tržbách sekce (Graf 2), poměr přepravních výkonů vnitrozemské nákladní dopravy a HDP v ČR (Graf 3), srovnávají vývoj přepravních výkonů železniční a silniční nákladní dopravy (Graf 4), meziroční trend tržeb s meziročními indexy tržeb očištěnými o počet pracovních dnů (Grafy 5 a 7) a meziměsíční index tržeb vypočtený z trendové složky časové řady s 3-měsíčními klouzavými průměry, které byly vypočteny ze sezónně očištěných dat.
Poznámka:
Případné drobné nesoulady mezi propočtenými či agregovanými údaji mohou být způsobeny vlivem zaokrouhlování.