Metodické vysvětlivky
Metodické vysvětlivky
Metodické poznámky
A. Soubor stavebních podniků
Publikované údaje jsou výsledkem zpracování výkazů Stav P 6-04, jež předkládají podniky s 20 a více zaměstnanci (do roku 1996 s 25 a více zaměstnanci), které mají OKEČ 451 a 452 - tedy s charakterem stavebních prací tzv. hlavní stavební výroby. (Výkaz není požadován od podniků s OKEČ 453, 454, resp. 455 - s charakterem prací převážně tzv. přidružené (řemeslné) stavební výroby, proto je soubor zpracovaných výkazů menší než u měsíčního výkazu Stav 1-12.)
Sledované údaje o zakázkách poskytují pohled na vývoj na stavebním trhu z hlediska zájmu zadavatelů stavebních zakázek, pokud jde o objem a o budoucí zaměření (strukturu) stavebních prací a o podíl veřejných a soukromých zakázek. Ve vztahu ke zpravodajským jednotkám představují mj. „zásobu práce“ pro příští období, příp. informaci o změnách v celkové struktuře zakázek.
B. Stručný metodický výklad některých pojmů
Zakázkami se rozumí objem stavebních prací k provedení podle dodavatelských smluv. Jde o práce, které má zpravodajská jednotka potvrzeny smlouvami se zadavateli (včetně dodatečných doplňkových objednávek ap.), bez ohledu na začátek prací a dobu jejich realizace. Vykazují se v cenách platných při převzetí zakázky, bez daně z přidané hodnoty.
Stav zakázek ke konci sledovaného čtvrtletí zachycuje jednak hodnotu přijatých (se zadavatelem vzájemně potvrzených) dosud nezahájených zakázek, jednak - u zakázek rozpracovaných - hodnotu prací, které zbývají k provedení. Znamená to, že stavební práce na zakázkách dosud nezahájených se vykazují celým objemem, zatímco práce na akcích rozestavěných se zahrnují jen v jejich zůstatkové hodnotě (tj. v hodnotě prací, které zbývají k provedení). Nezahrnují se sem akce, které již byly dokončeny, i když dosud nebyly předány a vyfakturovány.
Za přírůstky zakázek se považují během sledovaného čtvrtletí nově přijaté a potvrzené zakázky, jakož i dodatečné a doplňkové objednávky (rovněž potvrzené) k dřívějším zakázkám. Patří sem též zakázky „krátkodobé“, tj. které byly ve sledovaném čtvrtletí přijaty a plně realizovány.
Za storna zakázek se považují během sledovaného čtvrtletí zrušené zakázky, které byly předtím přijaty a potvrzeny. Vykazují se v hodnotě, kterou měly v době stornování (opět bez daně z přidané hodnoty). Patří sem též příp. zkrácení zakázek (dílčí storna).
Zakázky stavebních prací k provedení v tuzemsku a v zahraničí se sledují odděleně - zakázky v zahraničí jen celkovým objemem (stav ke konci čtvrtletí), zakázky v tuzemsku podrobněji.
Zakázky stavebních prací k provedení v tuzemsku - přírůstky, storna a stav ke konci čtvrtletí - jsou sledovány jednak podle druhu stavebních prací a podle směrů výstavby, jednak v rozdělení na veřejné a soukromé zakázky.
Druhy stavebních prací:
a) stavební práce na nové výstavbě a na rekonstrukcích a modernizacích,
b) stavební práce na opravách a údržbě,
c) ostatní stavební práce.
Směry výstavby
Stavební práce na nové výstavbě a na rekonstrukcích a modernizacích se člení do těchto směrů:
a) bytové budovy - patří sem bytové domy (domy určené převážně k bydlení),
b) nebytové budovy nevýrobní - patří sem všechny nebytové nevýrobní budovy, např. budovy léčebné, školské, administrativní (vč. administrativních budov pro výrobní, zemědělské, obchodní a jiné podniky), kulturní, hotely atp.,
c) nebytové budovy výrobní - patří sem všechny nebytové výrobní budovy (pro průmysl, zemědělství, obchod, dopravu, spoje ap.),
d) inženýrské stavby - patří sem např. mosty, komunikace, dráhy, podzemní stavby, vedení trubní a elektrická,
e) vodohospodářské stavby - patří sem hydromeliorace, hráze a nádrže na tocích, úpravy toků a kanály.
Rozlišují se veřejní a soukromí (ostatní) zadavatelé. Rozdělení dává možnost zjištění, jakou měrou se podílejí zadavatelé veřejných zakázek na stavebním trhu.
Zadavatel veřejné zakázky je právnická osoba, která v souladu s platnými předpisy o finančním hospodaření používá veřejných prostředků k financování veřejných zakázek. Veřejnou zakázkou se rozumějí práce, výkony, služby a výrobky sloužící k uspokojování veřejných potřeb, financované plně nebo zčásti ze státního rozpočtu, z rozpočtů měst a obcí nebo ze státních fondů. Obchodní společnosti, příp. i organizace ve státním vlastnictví sem nepatří, pokud nesplňují podmínky uvedené v předchozí větě.
Soukromými (ostatními) zadavateli se rozumějí všichni ostatní zákazníci (zejména subjekty, jejichž činnost se řídí obchodním zákoníkem).
Z celkového objemu zakázek stavebních prací v tuzemsku (stavu ke konci čtvrtletí) se zjišťuje, jaký objem prací má být proveden v příštích 12 měsících (tj. do jednoho roku od konce sledovaného čtvrtletí) a z toho objem prací k provedení v prvních 6 měsících (tj. v prvních dvou čtvrtletích po sledovaném čtvrtletí); rozdíl mezi těmito údaji představuje práce k provedení „ve druhém půlroce“, rozdíl mezi „12 měsíci“ a celkovým objemem zakázek pak zásobu práce na 13. a další měsíce po sledovaném čtvrtletí.
C. Další poznámky
1. Vymezení veřejných zakázek je uvedeno v zákonu č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
2. Data za 1. až 3. čtvrtletí byla dodatečně doplněna a data za 4. čtvrtletí jsou definitivní.