Přejít k obsahu

Statistická ročenka Královéhradeckého kraje

Metodické vysvětlivky

1. ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA, OKRESY

V dlouhodobých časových řadách je kladen důraz především na metodickou srovnatelnost dat. V celém období docházelo k řadě změn vyvolaných snahou státní statistiky o mezinárodní porovnatelnost metod a výsledků zjišťování. Rovněž organizační struktura hospodářství se postupně měnila. Pro správné posouzení dlouhodobého vývoje bylo proto nutno časové řady ukazatelů přepočítat na metodiku a organizační strukturu posledního publikovaného roku, tedy roku 2008. Všechny hodnotové ukazatele jsou však vyjádřeny v běžných cenách, protože pro přepočet do stálých cen nejsou v regionálním členění k dispozici dostatečně relevantní údaje o cenovém vývoji, a to jak ve výrobní, tak ve spotřební oblasti.

Z pohledu územního uspořádání byly všechny údaje přepočteny na nově vzniklé vyšší územní samosprávné celky (kraje). Přepočet byl proveden přerozdělením dat za celé okresy. K 1. lednu 2007 došlo k přesunu některých obcí mezi okresy, aby byla území správních obvodů obcí s rozšířenou působností skladebná do okresů. Rozsah těchto přesunů je v jednotlivých krajích různý. V některých krajích k žádným přesunům nedošlo, v jiných byly přesuny poměrně rozsáhlé. Naší snahou bylo přepočítat údaje vedené v dlouhodobých časových řadách na novou územní strukturu. Přepočet je jednoznačně možný v ukazatelích, které jsou vedeny až do úrovně obcí. Pokud jsou údaje zjišťovány výběrovým šetřením a na nižší územní úroveň pouze dopočítávány matematickostatistickými metodami, je přepočet obtížnější a v části ukazatelů není možný vůbec.

Vzhledem k provedeným přepočtům se některé údaje odlišují od dat dříve publikovaných. V některých případech se v zájmu dlouhodobé porovnatelnosti obsahová náplň odlišuje od dat publikovaných v mezikrajovém a meziokresním srovnání (kapitola 15), popřípadě i od dat publikovaných v jednotlivých úsecích.

Časová řada ukazatelů regionálního hrubého domácího produktu je plně srovnatelná. Rovněž údaje o emisích ze stacionárních i mobilních zdrojů znečistění (REZZO 1 – 4) jsou v časové řadě porovnatelné.

Údaje o obyvatelstvu jsou v celé časové řadě metodicky srovnatelné. Do roku 2000 navazovaly na výsledky sčítání lidu k 3. březnu 1991, od roku 2001 již navazují na definitivní výsledky sčítání lidu k 1. březnu 2001, na jejichž základě jsou zpracovávány demografické bilance v tomto desetiletí. Navíc jsou v nich zahrnuty počty dlouhodobě přítomných cizinců (v souladu s mezinárodními úmluvami). Relativní ukazatele jsou počítány na střední stavy obyvatel v příslušných letech a jsou rovněž plně srovnatelné.

V úseku trh práce poskytuje časově srovnatelné údaje o trhu práce na úrovni krajů výběrové šetření pracovních sil. V podnikových statistikách docházelo ke značným změnám hranice mezi většími (sledovanými) a menšími (nesledovanými) podniky. Tyto změny se promítají především ve vývoji počtu zaměstnanců, méně již ve vývoji průměrné měsíční mzdy. Vývoj souboru vykazujících jednotek byl následující:


1995 a 1996

podniky s 25 a více zaměstnanci zapsané v obchodním rejstříku (v zemědělství podniky s 1 000 a více ha zemědělské půdy, specializované zemědělské podniky, v průmyslu, obchodu, pohostinství a ubytování podniky se 100 a více zaměstnanci), všechny subjekty v peněžnictví a pojišťovnictví, všechny subjekty nepodnikatelské sféry, bez ozbrojených složek

1997 - 2001

podniky s 20 a více zaměstnanci zapsané i nezapsané v obchodním rejstříku, všechny subjekty v peněžnictví a pojišťovnictví, všechny subjekty nepodnikatelské sféry, bez ozbrojených složek

2002 - 2008

podniky s 20 a více zaměstnanci zapsané i nezapsané v obchodním rejstříku, všechny subjekty v peněžnictví a pojišťovnictví, všechny subjekty nepodnikatelské sféry, včetně dříve nepublikovaných částí rezortu Ministerstva vnitra a Ministerstva obrany

Údaje jsou členěny podle kraje místa pracoviště, od roku 2002 jsou nově započteny i malé podnikatelské subjekty do 20 zaměstnanců. Zařazení do odvětví se řídí podle hlavní činnosti celého ekonomického subjektu (podniku).

Údaje o nezaměstnanosti z hlediska počtu a struktury nezaměstnaných jsou plně srovnatelné. Ke změně metodiky však došlo v polovině roku 2004 ve výpočtu míry registrované nezaměstnanosti. Od roku 2005 je tento ukazatel publikován již pouze v nové metodice.

V zemědělství došlo od roku 2002 k významné změně metodiky zjišťování. V souladu s normami Evropské unie jsou do zemědělství započítávány subjekty, jejichž hospodářství přesahuje tzv. „prahové hodnoty“ (hospodaření na 1 ha zemědělské půdy nebo chov 1 kusu dobytka nebo 2 kusů prasat nebo 50 slepic, apod.). Menší zemědělská hospodářství byla zařazena do sektoru domácností jako „hobby aktivity“ obyvatelstva. Na regionální úrovni však jejich rozsah není možno s dostatečnou spolehlivostí zjistit. Rovněž zpětný přepočet časových řad na srovnatelnou základnu není možný.

V průmyslu jsou srovnatelné pouze údaje od roku 1997, kdy jsou na regionální úrovni zpracovávána data za podniky se 100 a více zaměstnanci a sídlem na příslušném území. Od tohoto roku jsou také sledovány tržby z průmyslové činnosti namísto dřívější výroby zboží (hrubé výroby). Rovněž ve stavebnictví jsou k dispozici plně srovnatelné údaje až od roku 1997 (podniky s 20 a více zaměstnanci a sídlem na příslušném území). Naproti tomu údaje o bytové výstavbě a stavebních povoleních a ohlášeních jsou bez větších problémů srovnatelné v celé časové řadě.

Ve vzdělávání bylo nutno časové řady zcela rekonstruovat, došlo ke změně systému vykazování. Střední stupeň vzděláváví již nelze jednoznačně členit podle jednotlivých typů škol. Ve všech typech škol jsou kromě toho započteni žáci dříve samostatně vykazovaní ve speciálních školách. Data jsou přebírána z rezortního informačního systému Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

V kultuře jsou údaje o počtu zařízení získávány přímým zjišťováním v jednotlivých okresech, bez ohledu na zřizovatele. V časové řadě jsou plně srovnatelné.

Ve zdravotnictví jsou údaje čerpány z rezortního informačního systému Ministerstva zdravotnictví. Časová řada je srovnatelná od roku 2000, kdy jsou uváděna zařízení všech rezortů (do tohoto roku pouze zařízení v rezortu Ministerstva zdravotnictví). Není zde uvažováno s detašovanými pracovišti zdravotnických zařízení (na rozdíl od kapitoly 14). Srovnatelnost časové řady je narušena v roce 2007, kdy jsou do počtu lékařů započítáváni též smluvní zaměstnanci.

V sociálním zabezpečení je zdrojem údajů rezortní zjišťování Ministerstva práce a sociálních věcí. Jeho výsledky poskytují pohled na zařízení sociální péče z hlediska řídící struktury. V roce 2007 došlo v souvislosti s novelizací zákona ke značným změnám ve struktuře (i názvech) jednotlivých zařízení soviální péče.

V kriminalitě a nehodovosti jsou údaje čerpány z rezortního informačního systému Ministerstva vnitra. Údaje jsou v časové řadě plně srovnatelné. Starší údaje není možno publikovat vzhledem ke skutečnosti, že nejsou k dispozici data podle okresů a nebylo tudíž možno zpracovat ani údaje za nové kraje.

OKRESY

Pro hodnocení návaznosti dat o jednotlivých okresech platí stejné zásady jako v časových řadách za celý kraj. Vzhledem ke skutečnosti, že jsou v tabulkách zpracovány údaje za roky 2006 – 2008, je nutno počítat s tím, že část údajů je přepočtena na novou územní strukturu v celé časové řadě a druhou část přepočíst nelze (v tabulkách podle okresů je to označeno).



* * *


Na internetových stránkách ČSÚ jsou další údaje zveřejňovány na:
/hkk/kraj
/hkk/okresy