Komentář
Komentář
K O M E N T Á Ř
Vývoj v prosinci 2004
A. Indexy cen dovozu a vývozu zboží
Meziměsíční srovnání:
- Dovozní i vývozní ceny se v prosinci 2004 snížily o 1,7 %, resp. o 1,3 % a klesaly tak již druhý měsíc. Jedním z hlavních důvodů tohoto poklesu bylo výraznější posílení CZK vůči euru a dolaru oproti předchozímu měsíci.
- Dovozní ceny byly nejvíce ovlivněny cenami nerostných paliv, které v úhrnu klesly o 4,8 %, tedy nejvíce ze sledovaných skupin (především se v souladu s vývojem na světových trzích snížily ceny ropy a ropných výrobků). Výrazněji dále klesly ceny ostatních surovin o 3,0 %. Ceny strojů a dopravních prostředků se snižovaly již čtvrtý měsíc, tentokrát o 1,4 % (obdobně jako v listopadu se snížily ceny téměř u všech sledovaných podskupin strojů).
- U vývozních cen rovněž nejvíce klesly ceny nerostných paliv (o 6,0 %, zejména ropných výrobků) a s nimi v těsné souvislosti i ceny chemikálií (o 2,8 %, především organických chemikálií a plastů). Největší vliv na snížení celkového meziměsíčního indexu cen vývozu měl však stejně jako v listopadu pokles cen strojů a dopravních prostředků (o 1,1 %, snížily se ceny všech sledovaných podskupin, zejména pak ceny kovozpracujících strojů). Ceny této skupiny se snižují již od srpna. Zvýšily se opět pouze ceny nápojů a tabáku, tentokrát o 4,3 %.
- Směnné relace dosáhly hodnoty 100,4 %, tedy o 0,4 p.b. méně než v listopadu. Hodnota směnných relací byla z významnějších skupin nejvyšší ve skupinách ostatní suroviny (101,4 %) a polotovary (100,6 %) a naopak nejnižší u potravin (98,5 %), nerostných paliv (98,7 %) a chemikálií (98,9 %). Ve skupině stroje a dopravní prostředky dosáhly směnné relace hodnoty 100,3 % a proti listopadu se zvýšily o 0,2 p.b.
Meziroční srovnání:
- Dovozní ceny se zvýšily v prosinci meziročně pouze o 0,1 %, což bylo nejméně od února roku 2004. Na celkový index měl vedle silné koruny a levnější ropy také výrazný vliv neustálý pokles cen strojů a dopravních prostředků (o 4,2 %, tedy nejméně od února roku 2003, hlavně cen zařízení k telekomunikaci a záznamu a reprodukci zvuku). Svůj růst zpomalily téměř všechny skupiny, nejvíce pak nerostná paliva. I při tomto zpomalení však ceny nerostných paliv meziročně nejvíce rostly (o 14,1 %, především ropy, ropných výrobků a plynu) a významně ovlivnily výši celkového indexu. Ceny ostatních surovin již od července zpomalují svůj růst (meziroční zvýšení o 3,4 %, zejména u rud kovů).
- Rovněž vývozní ceny výrazně zpomalily meziroční tempo růstu na 2,5 % (v listopadu 4,3 %). Obdobně jako u dovozních cen se i zde jednalo o nejnižší cenový růst od února roku 2004 a svůj růst snížily všechny sledované skupiny až na nápoje a tabák. Ceny strojů a dopravních prostředků se od srpna i nadále snižovaly (v prosinci o 3,7 %, tedy nejvíce od prosince roku 2002, zejména strojů a zařízení všeobecně užívaných v průmyslu). K nejvýraznějšímu cenovému vzestupu dochází už od listopadu roku 2003 u nerostných paliv (nyní o 22,6 %, zejména u cen uhlí a ropných výrobků), bylo to však o 6,7 p.b. méně než v listopadu. S tímto zvýšením souvisí i nárůst cen chemikálií o 11,6 %. Nejvýrazněji však zvýšení celkového indexu cen vývozu ovlivnilo zvýšení cen polotovarů (o 10,4 %, zvláště cen železa a oceli i kovových výrobků).
- Směnné relace dosáhly hodnoty 102,4 %, tedy nejvyšší od března. Z váhově významnějších skupin byly vysoké hodnoty směnných relací zejména u chemikálií (110,9 %), polotovarů (107,7 %) a nerostných paliv (107,4 %), a naopak nízké u ostatních surovin (97,3 %) a potravin (98,7 %). U cen strojů a dopravních prostředků dosáhly hodnoty 100,5 %, tedy o 0,2 p.b. více než v listopadu.
Vývoj v roce 2004
V průměru za celý rok 2004 se dovozní ceny meziročně zvýšily o 1,6 %, vývozní ceny pak o 3,7 %. V porovnání s rokem 2003 se dovozní ceny zvýšily o 1,9 p.b., vývozní ceny o 2,8 p.b. Ceny zahraničního obchodu tedy zrychlily svůj růst. Nejvýraznější vlivy, které působily na růst cen zahraničního obchodu v roce 2004 byl jednak růst cen nerostných paliv (což se projevilo následně i v růstu cen chemikálií, zvláště pak organických chemikálií a plastů) a dále pak zvyšování cen kovů, především železa, oceli a šrotu (s tím souvisí pak i zvyšování cen zejména polotovarů).
V dovozu se nejvíce meziročně zvýšily ceny ostatních surovin (o 9,1 %, především rud kovů a kovového odpadu) a nerostných paliv (o 6,5 %, zejména ropy a ropných výrobků). Nejvíce se snížily ceny strojů a dopravních prostředků (o 1,4 %, hlavně ceny zařízení k telekomunikaci a záznamu a reprodukci zvuku.
Rovněž ve vývozu se významně meziročně zvýšily ceny nerostných paliv (o 20,1 %, zejména uhlí a ropných výrobků), dále pak polotovarů (o 8,2 %, především železa, oceli a kovových výrobků) a chemikálií (o 7,3 %, hlavně organických chemikálií a plastů). Ceny strojů a dopravních prostředků vzrostly o 0,3 % (především strojních zařízení pro určitá odvětví průmyslu). Ve vývozu se v průměru meziročně snížily pouze ceny nápojů a tabáku – o 9,1 %.
Meziroční směnné relace dosáhly v úhrnu v roce 2004 pozitivní hodnoty 102,1 %, tedy o 0,9 p.b. více než v roce 2003.
B. Indexy cen mezinárodní dopravy a bankovních služeb
Meziměsíční srovnání:
- U mezinárodní železniční dopravy osobní klesly cenové indexy po území ČR (aktiva) a u tranzitu shodně o 1,6 %, ve směru z ČR (pasiva) o 1,5 %.
- U mezinárodní železniční dopravy nákladní (jen po území ČR) klesl index cen v dovozním směru jen o 0,1 %, ve vývozním směru o 1,8 % a u tranzitu o 1,5 %.
- Ceny mezinárodní letecké dopravy osobní klesly ve směru do ČR o 2,1 %, ve směru z ČR vzrostly o 1,3 %. U nákladní dopravy klesl index cen ve směru do ČR o 1,9 %, ve směru z ČR se opět nezměnil.
- Ceny bankovních služeb ve styku se zahraničím zůstaly beze změny.
Meziroční srovnání:
- U mezinárodní železniční dopravy osobní klesly ceny po území ČR (aktiva) o 2,7 % a ceny tranzitu o 2,8 %. Ve směru z ČR (pasiva) vzrostly o 10,5 %.
- U mezinárodní železniční dopravy nákladní (jen po území ČR) vzrostly ceny u dovozního směru o 6,0 %, u vývozního směru o 9,0 %. Ceny tranzitu zůstaly pod úrovní loňského roku o 3,5 %.
- Ceny mezinárodní letecké dopravy osobní ve směru do ČR klesly o 2,2 %, ve směru z ČR vzrostly o 3,5 %. U nákladní dopravy ceny ve směru do ČR klesly o 7,0 %, ve směru z ČR zůstaly i nadále na úrovni loňského roku.
Ceny bankovních služeb ve styku se zahraničím byly v úhrnu vyšší o 1,2% vlivem vzrůstu cen za hladké platby o 1,4 %. Ceny za dokumentární akreditivy a dokumentární inkasa se nezměnily.
Vývoj v roce 2004
U mezinárodní železniční dopravy osobní byly cenové změny po celý rok 2004 ovlivněny pouze změnami kurzu EUR. V průměru byly ceny proti roku 2003 vyšší - po území ČR (aktiva) o 1,2 %, ve směru z ČR (pasiva) o 14,9 % a u tranzitu o 1,0 %, což však bylo o 10,8 p.b., 1,4 p.b. a 10,4 p.b. méně než v roce 2003. V tomto zvýšení se kromě kurzovních změn promítlo u pasiv i zvýšení tarifních cen některých evropských železnic, ke kterému došlo 14.12.2003.
Ceny mezinárodní železniční dopravy nákladní (jen po území ČR) byly v dovozním i ve vývozním směru téměř po celý rok vyšší než v roce 2003 v důsledku zvýšení tarifních cen v lednu 2004. To se promítlo i do sledovaných průměrných cen, které proti roku 2003 v průměru vzrostly v dovozním směru o 7,2 %, ve vývozním směru o 15,5 %. U tranzitu, kde se ceny celý rok měnily pouze vlivem změny kurzu EUR, klesly v průměru o 1,6 %.
Ceny mezinárodní letecké dopravy osobní ve směru do ČR, kde se kromě cenových změn projevují i změny kurzů, byly v průměru o 1,8 % vyšší než v roce 2003. Ve směru z ČR byly ceny vyšší po celý rok, průměrný nárůst proti roku 2003 činil 5,4 %. U nákladní dopravy ve směru do ČR byly v průměru ceny nižší o 3,2 %, ve směru z ČR se v průměru nezměnily.
Ceny bankovních služeb ve styku se zahraničím za hladké platby v průběhu roku jen velmi mírně vzrostly, ceny za dokumentární akreditivy a dokumentární inkasa se celý rok nezměnily. V porovnání s rokem 2003 byl roční průměr cen úhrnu o 0,7 % vyšší - za hladké platby o 0,8 %, za dokumentární akreditivy o 0,2 %, za dokumentární inkasa zůstal beze změny.