Cestovní ruch v hl. m. Praze 2000 až 2005, situace z pohledu statistických údajů.
Ceny a průměrný evidenční počet zaměstnanců v hromadných ubytovacích zařízeních
Ceny a průměrný evidenční počet zaměstnanců v hromadných ubytovacích zařízeních
Průměrné ceny v pražských hromadných ubytovacích zařízeních cca o dvě třetiny překračují ceny v ostatních 14 krajích ČR
Za sledované období v Praze klesaly průměrné ceny ve všech kategoriích ubytovacích zařízení hotelového typu
V ostatních krajích ČR byl za totéž období zaznamenán více než pětinový růst cen
Všeobecně klesá počet zaměstnanců v ubytovacích zařízeních, v Praze však méně než v ostatních 14 krajích ČR
S kvalitou nabízených služeb souvisí i základní ekonomické údaje jako je cena a počty zaměstnanců.
Pokud jde o vývoj průměrných cen za ubytování ve sledovaném období lze v Praze celkově hovořit spíše o stagnaci s meziročními výkyvy. Pozornost si zaslouží vývoj cen ve 4 hvězdičkových hotelech, kde byl zaznamenán nejvýraznější pokles průměrných cen, a to průběžně ve všech sledovaných letech. Zatímco v roce 2000 průměrná cena v této kategorii hotelů představovala necelých 60% ceny v hotelech 5 hvězdičkových, v roce 2005 byly ceny v této relaci ani ne poloviční. A to i za situace, že trvalý pokles průměrných cen byl zaznamenán i v hotelech 5 hvězdičkových. Také v ostatních zařízeních hotelového typu oproti roku 2000 průměrné ceny poklesly. Důvod poklesu lze vysvětlit mimo jiné také lokalizací nově otvíraných zařízení. V Praze jsou ceny ovlivněny i polohou hotelu. V centrální části města jsou zpravidla nejvyšší ceny, ale nově vznikající zařízení jsou situována častěji mimo historické jádro, v němž jsou možnosti nové výstavby či zřízení hotelu výrazně omezeny. Nově otevíraná zařízení jsou spíše v necentrálních částech, kde jsou ceny poněkud nižší, a to ovlivní celkový průměr cen.
Naproti tomu v ubytovnách nehotelového typu se průměrné ceny mírně zvýšily, patrně spolu s růstem kvality vlastního ubytování i doprovodných služeb, na což je i v zařízeních nehotelového typu kladen velký důraz.
Tab. 2.4.1
Průměrné ceny a počty zaměstnanců v hromadných ubytovacích zařízeních v hl. m. Praze v letech 2000 – 2005 podle kategorie

Průměrný evidenční počet zaměstnanců pražských hromadných ubytovacích zařízení se od roku 2000 snížil o 7 %. Byl to ovšem nižší pokles než v republice celkem, kde za stejné období byl pokles dokonce o téměř 27 %. Pokles počtu zaměstnanců byl v Praze s výjimkou roku 2001 a 2004 každoroční. Oproti roku 2000 se s výjimkou hotelů 5 hvězdičkových a 4 hvězdičkových snížil počet zaměstnanců ve všech zbývajících kategoriích pražských ubytovacích zařízení. Ve skupině ostatních ubytovacích zařízení pracovalo na konci sledovaného období o 38,9 % osob méně než v roce 2000.
Ze všech zaměstnanců pražských ubytovacích zařízení jich 60 % pracovalo v hotelech dvou nejvyšších kategorií. V roce 2000 to bylo pouze necelých 45 % ze všech zaměstnanců. Je to dáno tím, že počet i kapacity těchto hotelů s vysokým standardem v Praze rostou. Klesá naopak počet zaměstnanců v nehotelových zařízeních. Pro ilustraci v roce 2000 bylo v Praze v kempech zaměstnáno 94 osob a v roce 2005 již jen 51 osob. Počet kempů v Praze o 1 toto zařízení vzrostl, ale kapacity (zde ovšem pouze vyjadřované počtem lůžek) se prakticky neměnily.
V roce 2005 se na počtu zaměstnaných v ubytovacích zařízeních v ČR podílela Praha 22,8 % (o pět procentních bodů více než v roce 2000). Z celkového počtu zaměstnaných v ČR v kategorii hotelů a podobných ubytovacích zařízení pracovalo v roce 2005 v pražských zařízeních této skupiny 29,5 %. Také podíl osob zaměstnaných v pražských hotelech 5 hvězdičkových a 4 hvězdičkových je vysoký, a to 86,4 % a 42,9 % z republikového údaje. Tato skutečnost pochopitelně souvisí s vysokým zastoupením pražských hotelů nejvyšší kategorie na celorepublikovém počtu těchto zařízení. Podíl zaměstnaných v pražských ostatních ubytovacích zařízeních byl naopak pouze 5,8 %.
Výrazně specifická struktura, jejich zaměření a kvalita poskytovaných služeb u pražských ubytovacích zařízení se odráží i v cenových rozdílech ve srovnání s ostatními kraji ČR.
Rozdíly průměrných cen za ubytování v jednotlivých krajích jsou značné. Praha se zcela vymyká průměrům za ostatní kraje. Ceny v hlavním městě jsou čtyřnásobkem cen v Libereckém kraji, kde je ubytování v průměru nejlevnější.
Vysoké průměrné ceny v pražských ubytovacích zařízeních souvisí se strukturou podle kategorie. V Praze se nachází 58 % z celorepublikové lůžkové kapacity 5 hvězdičkových a 4 hvězdičkových hotelů, kde se ceny pohybují v nejvyšší hladině. Ale i ve srovnání se stejnou kategorií jsou ceny v Praze vyšší než v ostatních regionech. Průměrná cena za ubytování v hlavním městě téměř 3krát přesahuje průměr České republiky. Ceny v nejluxusnějších 5 hvězdičkových hotelech byly v roce 2005 v Praze cca o 5 % vyšší než v republice celkem, ve 4 hvězdičkových hotelech už byl rozdíl v cenách 24 %.
Vývoj průměrných cen od roku 2000 do roku 2005 byl v Praze zcela odlišný od ostatních krajů. V Praze průměrné ceny stagnují na poměrně vysokých hodnotách a v ostatních regionech nastal všude vzestup průměrných cen.
Tab. 2.4.2
Průměrné ceny a počty zaměstnanců v hromadných ubytovacích zařízeních v krajích ČR v letech 2000 a 2005

Počty zaměstnanců hromadných ubytovacích zařízení v Praze několikanásobně převyšují údaje za ostatní regiony. Pouze kraj Karlovarský se Praze částečně přibližuje. Je to dáno i strukturou ubytovacích zařízení. Hotely s vyšším standardem služeb mají jednak vyšší kapacity, ale i rozsah poskytovaných služeb vyžaduje vyšší počty zaměstnanců. V přepočtu na 1 ubytovací zařízení v ČR v roce 2005 připadalo 6,4 zaměstnance, v Praze to bylo 18,5 zaměstnanců, v Karlovarském kraji 16,7 a v ostatních krajích to bylo mezi 2,5 v kraji Libereckém (nejnižší hodnota) po 7,6 v kraji Olomouckém.
Vývoj počtu zaměstnanců má v celé ČR obdobnou tendenci, tedy klesající. Ovšem v Praze a Karlovarském kraji bylo toto snížení nejméně markantní. V Karlovarském kraji je pokles zpomalován jednoznačným nárůstem kapacit ubytovacích zařízení a v Praze nárůstem kapacit v ubytovacích zařízeních s vysokým standardem služeb.