Metodické vysvětlivky
Metodické vysvětlivky
Vzdělávací systém České Republiky:
Mateřská škola zabezpečuje předškolní výchovu, je určena pro děti od tří let věku až do svého nástupu na základní školu, docházka je nepovinná.
Základní škola je povinné vzdělávání v délce devíti let a dělí se na pětiletý první stupeň a čtyřletý druhý stupeň. Poslední čtyři, resp. dva roky povinné devítileté školní docházky lze absolvovat na osmiletém, resp. šestiletém gymnáziu nebo na taneční konzervatoři.
Gymnázium poskytuje ve čtyřletém, šestiletém a osmiletém studiu úplné střední vzdělání zakončené maturitní zkouškou a je orientované především na přípravu k vysokoškolskému studiu.
Střední odborná škola (SOŠ) nabízí čtyřleté obory ukončené maturitní zkouškou a dvouleté až tříleté obory ukončené závěrečnou zkouškou. Žáky připravuje především pro výkon odborných činností v praxi. Specifickým typem SOŠ jsou konzervatoře s obory zpěv, hudba, tanec a dramatické umění, které mají šest až osm ročníků a studium je zakončeno absolutoriem (poskytují tedy vyšší odborné vzdělání).
Praktická škola připravuje žáky v oborech se zvlášť upravenými plány a je určena pro žáky, kteří ukončili docházku na speciální škole.
Střední odborné učiliště (SOU) připravuje žáky na dělnická povolání a odborné činnosti. Nabízí dvouleté a tříleté obory ukončené závěrečnou zkouškou a obory čtyřleté ukončené maturitní zkouškou.
Učiliště připravuje žáky na dělnická povolání v oborech se zvlášť upravenými plány pro žáky, kteří ukončili základní školu v nižších ročnících.Tyto učební obory jsou ukončeny vyučením.
Vyšší odborná škola zajišťuje dvouleté až tři a půlleté studium pro absolventy maturitních oborů a je ukončováno absolutoriem. Absolvent má právo užívat za svým jménem označení absolventa vyšší odborné školy (diplomovaný specialista, zkratka DiS.).
Na vysoké škole je možné studovat po získání úplného středního vzdělání nebo úplného středního odborného vzdělání (výjimkou jsou umělecké vysoké školy, kam lze přijmout uchazeče s výjimečným talentem i bez dosažení středoškolského vzdělání). Vysoké školy nabízejí studium jednostupňové nebo dvoustupňové a doktorské. Jednostupňové studium má buď tříleté bakalářské obory nebo čtyřleté až šestileté obory magisterské. Některé vysoké školy realizují dvoustupňové studium, kde absolvent bakalářského studijního programu může pokračovat ve dvou až tříletém magisterském studijním programu ( tzv.magisterský navazující ). Tříleté studium je zakončeno státní zkouškou, čtyřleté až šestileté i obhajobou diplomové práce. Na to může navazovat doktorský studijní program, který je zaměřen na vědecké bádání, samostatnou tvůrčí činnost v oblasti výzkumu, vývoje či umění. Standardní doba doktorského studia je tři roky.
Soukromé vysoké školy poskytují převážně bakalářské studium, ale na základě úpravy zákona č.111/98 Sb. o vysokých školách ze dne 4.4.2001 dle §2 odstavce 5, mohou soukromé vysoké školy poskytovat i magisterské studium. Studium je plně hrazeno studenty.
Speciální školy pečují především o postižené děti, pro které jsou v těchto školách vytvářeny vhodnější podmínky pro vzdělávání a výchovu, než by jim mohly poskytnout běžné školy.
- speciální základní školy jsou školy pro žáky se smyslovým a tělesným postižením a školy při zdravotnických zařízeních
- zvláštní školy jsou školy pro žáky s mentálním postižením ( případně v kombinaci s jiným postižením )
- pomocné školy jsou školy pro děti s vysokým stupněm mentálního postižení; rehabilitační třídy pomocné školy představují alternativní vzdělávací program pomocné školy pro těžce mentálně postižené děti, který se přizpůsobuje jejich psychickým a fyzickým zvláštnostem
- přípravný stupeň je školské účelové zařízení určené pro děti s těžkým mentálním postižením před jejich zařazením do pomocné školy
Dětské domovy, výchovné ústavy a diagnostické ústavy vychovávají opuštěné děti a děti a mládež s výchovnými problémy ve věku 3 až 18 let. U některých z těchto zařízení jsou zřízeny i školy, které svým chovancům poskytují odpovídající vzdělání. Typické pro ně je trvalé nebo dlouhodobé ubytování. Statistické členění těchto dat za školní rok 2004/05 je jiné než v předchozích letech; v souladu s novým zákonem o výkonu ústavní a ochranné výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
Základní umělecké školy poskytují svým žákům ( dětem i dospělým ) vzdělávání v uměleckých oborech ve volném čase.
Jazykové školy poskytují možnost studovat cizí jazyky ve volném čase. Celostátně jsou sledovány jen státní jazykové školy.
Poznámky k tabulkám:
- počty pedagogických pracovníků ( učitelů, ředitelů a jejich zástupců )jsou vždy uváděny ve fyzických osobách ( s výjimkou pracovníků vysokých škol ).
- Údaje v propočtových tabulkách jsou počítány převážně z údajů za denní studium. Výjimkou je průměrný počet žáků připadající na 1 učitele ( učitelé mohou působit na obou formách studia a proto nejsou sledováni zvlášť za denní studium a zvlášť za ostatní druhy studia
- všechny údaje vycházejí z výsledků rezortních statistických zjišťování, organizovaných MŠMT ČR a ze systému SIMS ( Sdružené informace matrik studentů ) vysokých škol
- pokud není uvedeno pod tabulkou: data = stav k 30.9.2004 ( vyšší odborné školy k 15.10.2004 a vysoké školy k 31.10.2004 )
Zdrojem dat pro tuto publikaci jsou výsledky resortních statistických zjišťování, organizovaných MŠMT ČR. Sběr těchto dat za ČR se provádí v Ústavu pro informace ve vzdělávání ( Statistická ročenka školství 2004/2005 – výkonové ukazatele ).