Úvod
Úvod
Statistické informace poskytované Českým statistickým úřadem (ČSÚ) jsou často důležitým podkladem, na základě kterého dochází k závažným ekonomickým rozhodnutím (vlády, České národní banky, Ministerstva financí, …, ale i běžných občanů) nebo pohybům (na kapitálovém trhu, kurzu koruny, …). Obdobně důležité v mezinárodním měřítku jsou statistické informace Eurostatu a národních statistických úřadů pro formování ekonomické politiky Evropské Unie, přijímání rozhodnutí Evropské centrální banky, Mezinárodního měnového fondu a dalších mezinárodních institucí. Je proto logické, že otázkám kvality údajů a služeb statistických úřadů bylo věnováno v posledních letech hodně pozornosti i času.
Diskuse na téma zvyšování kvality statistických informací začaly intenzívnět od 90. let minulého století. Souvisely s řešením problémů s kvalitou dat některých statistik (indexy spotřebitelských cen – USA, Švýcarsko, konjunkturní statistiky – Eurostat), s tlakem externích uživatelů a dalších stran na využívání poznatků ze soukromého sektoru, s potřebou poskytovat „něco hodnotného za peníze“ s méně a méně zdroji a se snahou zefektivnit ESS (evropský statistický systém).
V souladu s obecnými poznatky z podnikatelské sféry vyústila diskuse v doporučení přejít od zlepšování kvality jednotlivých statistických informací ke zlepšování kvality řízení všech činností statistického úřadu. Uvedené pojetí znamená přechod od nahodilého zabezpečování kvality k systémovému a komplexnímu přístupu zabezpečení kvality veškeré činnosti. Tento přístup - nazývaný TQM (Total Quality Management = Celková kvalita řízení Alternativně se používá i překlad „Celkové řízení kvality“. V dalším textu studie je používána podle kontextu obojí možnost.) - je definován jako “přístup vedení organizace zaměřený na kvalitu, založený na účasti všech zaměstnanců, mající za cíl dlouhodobou prosperitu, spokojenost uživatelů a prospěch zaměstnanců organizace”. Vychází z filozofie, že zkvalitnění řízení všech činností se promítne do kvality výstupů příslušné organizace. Smyslem této studie je popsat základní principy přístupu TQM (používané modely a nástroje), používané definice a používané postupy zajištění kvality ve statistice a zahraniční i české zkušenosti s aplikací uvedených principů.