Přejít k menu Přejít k obsahu

Souhrnné hodnocení sociální oblasti

 
Nejvyšší bodový zisk (69 bodů) za sociální oblast připadl správnímu obvodu pověřeného obecního úřadu Hodkovice nad Mohelkou. Kladně byla posouzena především dostupnost zdravotní péče, tj. existence zdravotnických zařízení na území obvodu. Maximálním bodovým ziskem byla ohodnocena také dopravní obslužnost obce v sobotu. Výrazně dobře si správní obvod vede v oblasti bytové výstavby, o čemž svědčí ukazatel o počtu dokončených bytů na 1 000 obyvatel. Na dobrou úroveň bydlení ukazuje výsledná vysoká hodnota indexu bydlení. V neposlední řadě je nutné zdůraznit, že správní obvod právě do sociální oblasti investuje relativně vysoké finanční prostředky ze svého rozpočtu. Správní obvod vykazuje dobré výsledky i z hlediska míry nezaměstnanosti – zvýšení míry nezaměstnanosti v letech 2000 – 2005 nezaznamenalo takový nárůst, jako tomu bylo v případě většiny správních obvodů. O dobrém stavu základního školství svědčí poměrně nízký podíl dětí ve věku 6 – 14 let vyjíždějících z obce do škol. Protikladem však je vyšší podíl nezaměstnaných osob ve věku nad 50 let. Ve správním obvodu se nevyskytuje tolik rodin, které by vychovávaly 3 a více dětí, ale najdeme zde relativně vysoký podíl bezdětných rodin.

Správní obvody pověřených obecních úřadů Lomnice nad Popelkou, Rokytnice nad Jizerou a Jilemnice spadají do intervalu se ziskem 62 – 66 bodů. Pro tyto správní obvody je společným znakem zájem o veřejné dění, který dokládá ukazatel vyjadřující účast v řádných volbách do zastupitelstev obcí v roce 2006. Dobře byla vyhodnocena také dopravní obslužnost v sobotu, avšak frekvence spojů již byla nižší. Dalším pozitivem je nízké zastoupení neúplných rodin – správní obvod Lomnice nad Popelkou vykázal ve srovnání s ostatními správními obvody dokonce naprosto nejnižší podíl těchto rodin. Zároveň zde můžeme pozorovat vyšší podíl rodin se 3 a více dětmi. Bytová potřeba místních domácností je dobře uspokojena, což dokládá vysoký počet trvale obydlených bytů připadajících na 100 cenzových domácností. Ve SO POU Rokytnice nad Jizerou byl v letech 2000 až 2005 zaznamenán vysoký počet dokončených bytů na 1 000 obyvatel. Do sociální problematiky investují zejména obce ze správního obvodu obce s POU Lomnice nad Popelkou.

Graf 5 Souhrnné hodnocení správních obvodů pověřených obecních úřadů  Libereckého kraje - sociální oblast
V intervalu 57 – 61 bodů se nacházejí 2 správní obvody pověřených obecních úřadů, a to Liberec a Jablonec nad Nisou. Oba správní obvody mají zajištěnou kvalitní dopravní obslužnost obcí s dostatečnou frekvencí spojů v sobotu. Místním podmínkám vyhovuje i síť základních škol, takže podíl 6 – 14letých dětí vyjíždějících z obcí do školy je relativně nízký. Z hlediska vybavenosti, kategorie a obytné plochy bytů můžeme úroveň bydlení v těchto obvodech označit za vysokou, správní obvod Jablonec nad Nisou vykazuje i vysoký počet trvale obydlených bytů na 100 cenzových domácností. Správní obvody nemají problém s dostupností zdravotní péče. Otázka nezaměstnanosti specifických skupin se v případě správního obvodu Jablonec nad Nisou dotýká zejména mladých lidí do 25 let, zatímco ve správním obvodu Liberec je více ohrožena starší generace, tj. osoby nad 50 let věku. Podíl dlouhodobě nezaměstnaných osob je v obou obvodech víceméně srovnatelný a hodnota tohoto ukazatele dosahuje, ve srovnání s ostatními obvody, spíše lepšího průměru. Mezi méně příznivé charakteristiky obvodů patří především nízký podíl výdajů (z místních rozpočtů) určených na sociální problematiku, vysoký podíl neúplných rodin a nízké zastoupení početnějších rodin, tj. rodin, které v době zatím posledního sčítání lidu, domů a bytů (rok 2001) vychovávaly alespoň 3 děti.

Do intervalu s 52 – 56 body byly zařazeny 4 správní obvody pověřených obecních úřadů – Tanvald, Železný Brod, Turnov a Chrastava. Jejich bodové zisky za jednotlivé ukazatele jsou však značně diferencované. I přesto byl nejvyšší bodový zisk v průměru za tyto čtyři obvody zaznamenán v případě ukazatele ilustrujícího účast místních obyvatel ve volbách do zastupitelstev obcí, výsledek tak poukazuje na vyšší zájem obyvatel ovlivňovat prostřednictvím voleb dění v místě jejich bydliště. S výjimkou správního obvodu Turnov je sobotní dopravní obslužnost na uspokojivé úrovni, tj. ve většině obcí na území obvodu je doprava zajištěna vlaky i autobusy. Frekvence spojů v tento den je však dostačující pouze ve správním obvodu Tanvald. K nejvýraznějšímu růstu míry nezaměstnanosti v průběhu šestiletého období let 2000 – 2005 došlo ve správním obvodu Tanvald, naopak nejnižší nárůst zaznamenal správní obvod Turnov. Z hlediska jednotlivých skupin nezaměstnaných jsou, prakticky ve všech 4 obvodech, nejvíce ohroženi mladí lidé do 25 let a ve správních obvodech Chrastava a Turnov, ve větší míře než v ostatních obvodech, také lidé nad 50 let. Dlouhodobá nezaměstnanost více postihuje nezaměstnané ze správního obvodu Tanvald. Poměrně vysoký je i podíl dětí (6 – 14 let), které musí do školy z obcí dojíždět. Ve větší míře se v těchto obvodech vyskytují bezdětné rodiny, proto je zde i méně rodin s více než 3 dětmi a negativněji byla ohodnocena také úroveň bydlení.

Kartogram - souhrnné hodnocení správních obvodů pověřených obecních úřadů – sociální oblast (pro zvětšení klikněte na kartogram)Celkem 9 správních obvodů pověřených obecních úřadů získalo při hodnocení sociální oblasti 47 – 51 bodů. Jednalo se o správní obvod Semily, Hrádek nad Nisou, Cvikov, Mimoň, Doksy, Česká Lípa, Jablonné v Podještědí, Frýdlant a Nové Město pod Smrkem. V uvedených správních obvodech se ve větší míře vyskytují rodiny se třemi a více dětmi. Na druhé straně zejména ve správních obvodech spadajících do okresu Česká Lípa častěji žijí neúplné rodiny. Dopravní obslužnost obcí (je zde zajištěna doprava vlakem i autobusem) v sobotu je příznivá ve správním obvodu Nové Město pod Smrkem, Frýdlant, Mimoň a Hrádek nad Nisou, v obcích v ostatních obvodech je situace spíše opačná. Co se týče frekvence spojů v sobotu jsou už podmínky méně příznivé prakticky ve všech obvodech. Dalším charakteristickým rysem této skupiny správních obvodů je menší intenzita bytové výstavby, nižší úroveň bydlení i počet trvale obydlených bytů na 100 cenzových domácností. Místní rozpočty neuvolňují tolik finančních prostředků do sociální oblasti, zdravotní péče je dostupná v omezenějším rozsahu a existuje zde relativně vysoký podíl dětí ve věku 6 – 14 let vyjíždějících do škol (s výjimkou správního obvodu Jablonné v Podještědí).

Zbývající 2 správní obvody pověřených obecních úřadů – Český Dub a Nový Bor, spadají do intervalu s nejmenším ziskem bodů, tj. 46 bodů a méně. Ve správním obvodu Český Dub byla vykázána velmi vysoká účast ve volbách do zastupitelstev obcí. Rostoucí míra nezaměstnanosti ohrožuje nejen pracující ve věku do 25 let, ale i osoby ve věku nad 50 let, stejně tak není zanedbatelný ani podíl dlouhodobě nezaměstnaných osob na celkovém počtu uchazečů o zaměstnání. Sociální prostředí těchto obvodů negativním způsobem ovlivňuje vysoký podíl bezdětných rodin, obtížněji dostupná zdravotní péče, nedostačující dopravní obslužnost a počet spojů v sobotu a nižší podíl výdajů obcí do sociální oblasti, dále také vysoký podíl vyjíždějících dětí ve věku 6 – 14 let a nižší intenzita bytové výstavby.

Graf 6 Relativní četnost obcí podle stanovených intervalů za sociální oblast a podíl obyvatel a rozlohy kraje k 31. 12. 2005