Přejít k menu Přejít k obsahu

ŽP10 Podíl vyjíždějících využívajících k cestě do zaměstnání veřejnou dopravu – vlak a autobus na celkovém počtu vyjíždějících k 1. 3. 2001

 
Zdroj: SLDB 2001

Vyjížďka a dojížďka do zaměstnání představuje nejčetnější formu mobility obyvatel a zjišťuje se pouze při sčítání lidu, domů a bytů, tedy naposledy v roce 2001. Osoby dojíždějící/vyjíždějící do zaměstnání mimo obec jsou osoby, které uvedly, že místo jejich pracoviště bylo v jiné obci nebo v jiném státu, než ve kterém měly trvalý (dlouhodobý) pobyt.

V souvislosti s tímto ukazatelem a jeho vlivem na životní prostředí je podstatný použitý dopravní prostředek. V případě sčítání bylo možné uvést všechny obvykle používané dopravní prostředky (tj. vlak, autobus, MHD, automobil – řidič nebo spolucestující, motocykl, kolo, jiný dopravní prostředek, žádný dopravní prostředek – pěšky). Pro účely naší analýzy s ohledem na dostupnost dat za obce jsme pozornost zaměřili na vlak nebo autobus jako veřejnou dopravu a automobil jako individuální dopravu (v kombinaci s ostatními dopravními prostředky).

Při hodnocení ukazatelů je pak podstatné si uvědomit, využíváním kterého dopravního prostředku více zatížíme životní prostředí. Obecně lze říci, že veřejná doprava jako celek produkuje výrazně méně měrných emisí než individuální automobilová doprava. Pro dobrou ekologickou bilanci v rámci jednotlivých způsobů dopravy je ovšem nutné, aby byla vytvořena dostatečná a fungující síť veřejné dopravy ve všech obcích.
 

Vzorec - Ukazatele byly vypočteny podle následujícího modelu:
 

Optimum:

dojíždějící/vyjíždějící využívající veřejnou dopravu: maximum


dojíždějící/vyjíždějící využívající individuální dopravu: minimum