Dopravní podmínky
Dopravní podmínky Intenzita cestovního ruchu je v přímé úměře závislá na kvalitě dopravních podmínek té které oblasti. Z tohoto hlediska můžeme konstatovat, že poněkud méně příznivá poloha Libereckého kraje v rámci evropské dopravní sítě je kompenzována již zmíněnou blízkostí a snadnou dostupností Německa a Polska. Na území kraje se rozprostírá několik již zmíněných pohoří. Toto vše má velký význam pro vedení dopravní infrastruktury a jejího udržování v průběhu celého roku.
K nejbližším dopravním uzlům vícedruhových koridorů a evropské sítě železničních koridorů patří Praha, Děčín a Pardubice. Samotná železniční doprava v kraji byla historicky vždy na velmi dobré úrovni z pohledu rozsahu železniční sítě. V současnosti, zejména vzhledem k technické zastaralosti, jen těžko konkuruje silniční dopravě. Regionální doprava je zajišťována osobními vlaky, nadregionální doprava je zajišťována rychlíky a spěšnými vlaky. V osobní dopravě chybí rychlé napojení Libereckého kraje na mezinárodní koridorovou síť do Hradce Králové (resp. Pardubic), Prahy a Ústí nad Labem. V Libereckém kraji neleží žádné tratě, které jsou součástí mezinárodní koridorové sítě. Železniční doprava má svůj jistý potenciál v možných kapacitách a šetrnosti k životnímu prostředí (ve srovnání se silniční dopravou). Proto by její rozvoj měl být chápán, nejen ve vztahu k cestovnímu ruchu, jako žádoucí. |
Tab. 2 Délka silnic a dálnic podle okresů k 31. 12. 2004
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR | v km |
![]() | Délka silnic a dálnic | v tom | ||||
dálnice | I. třída | z toho rychlostní silnice | II. třída | III. třída | ||
Liberecký kraj | 2 437 | - | 329 | 18 | 487 | 1 621 |
v tom okres: | ||||||
Česká Lípa | 690 | - | 103 | - | 152 | 435 |
Jablonec nad Nisou | 446 | - | 64 | - | 40 | 342 |
Liberec | 671 | - | 101 | 15 | 106 | 464 |
Semily | 630 | - | 61 | 3 | 188 | 381 |
O existenci letectví na území Libereckého kraje se historické prameny zmiňují již na počátku minulého století (např. letiště ve Starých Pavlovicích, plachtařská letiště na horských svazích – Pláně, Rašovka, Královka a další). V současné době se na tomto území nachází 8 letišť - 3 letiště s travnatou vzletovou a přistávací dráhou (VPD) pro letadla do celkové hmotnosti 5 700 kg, z toho dvě veřejná (Hodkovice nad Mohelkou a Česká Lípa), jedno neveřejné (Liberec) a 5 letišť pro sportovní létající zařízení (Česká Lípa – Ramš, Český Dub, Lomnice nad Popelkou, Druzcov a Ralsko – Hradčany). Vzhledem k tomu, že Liberecký kraj má pro rozvoj letecké dopravy výhodnou polohu, není divu, že se do budoucna plánuje její provoz na komerční úrovni. V tomto případě se jako nejvhodnější jeví pouze letiště Liberec, případně letiště Mnichovo Hradiště. Jejich komerční využití však závisí na velikosti spádové oblasti. Nyní jsou lety zajišťující dopravu do Libereckého kraje směrovány na letiště Praha – Ruzyně a Mnichovo Hradiště. Lodní dopravu v Libereckém kraji ovlivňují geografické podmínky a administrativní hranice kraje, a proto se omezuje pouze na rekreační plavbu lodí po Máchově jezeře v katastru obce Doksy. |
![]() |