Přejít k obsahu

Statistický bulletin Libereckého kraje

METODICKÉ VYSVĚTLIVKY

OBYVATELSTVO
     Základem pro údaje o počtu a struktuře obyvatelstva jsou výsledky sčítání lidu, domů a bytů, která jsou uskutečňována zhruba v desetiletých intervalech. Z výsledků cenzů jsou k dispozici data o obyvatelstvu v nejpodrobnějším územním členění (až do základních sídelních jednotek). Na tyto výsledky pak průběžně navazují bilance demografických událostí, vycházející ze statistických hlášení řady Obyv 1-4 o sňatcích, narozeních, úmrtích (příčiny smrti jsou stanoveny podle Mezinárodní statistické klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů - 10. revize) a rozvodech. Zdrojem dat o stěhování je od roku 2005 Cizinecký informační systém a Informační systém evidence obyvatel. Údaje jsou zveřejňovány čtvrtletně v členění do krajů a okresů, (v Praze také do správních obvodů a městských částí), jednou ročně pak i do jednotlivých obcí.
Od roku 2001 jsou tedy demografické údaje výsledkem zpracování bilancí, navazujících na výsledky sčítání lidu, které se uskutečnilo k 1. 3. 2001. Údaje o stavech a pohybu obyvatelstva se týkají obyvatel, kteří mají na území ČR trvalé bydliště, od roku 2001 včetně cizinců s tzv. dlouhodobým pobytem (tj. s pobytem na základě víza nad 90 dnů podle zákona č. 326/1999 Sb.). V údajích jsou obsaženy i události (sňatky, narození a úmrtí) občanů s trvalým bydlištěm na území ČR, které nastaly v cizině.
     Údaje pro intenzitní ukazatele hrubých relativních měr demografických událostí jsou vztaženy na 1 000 obyvatel středního stavu. Obecně vyjadřuje střední stav obyvatelstva počet obyvatel daného území, bilancovaný k okamžiku, který byl zvolen za střed sledovaného období. Za střední stav obyvatelstva v kalendářním roce je tedy považován počet obyvatel k 1. 7. sledovaného roku. Střední stav obyvatel za jiná období se zjišťuje jako aritmetický průměr středních stavů příslušných měsíců.
Kojenecká úmrtnost udává počet zemřelých kojenců (do 1 roku věku) připadající na 1 000 živě narozených dětí v příslušném období. Novorozenecká úmrtnost udává počet zemřelých novorozenců (do 28 dnů) připadající na 1 000 živě narozených dětí v příslušném období. Publikované hrubé míry jednotlivých demografických procesů (porodnost, úmrtnost, a pod.) jsou ovlivněny mimo jiné i věkovou strukturou obyvatelstva příslušného území

ZAMĚSTNANOST A MZDY
     V tomto úseku jsou údaje zpracovány v podnikatelské sféře za ekonomické subjekty s 20 a více zaměstnanci (právnické i fyzické osoby), v odvětví finančního zprostředkování bez ohledu na počet zaměstnanců. V nepodnikatelské sféře jsou do zpracování zahrnuty všechny organizace bez ohledu na počet zaměstnanců.
     Územní třídění je provedeno podle sídla vykazujícího ekonomického subjektu (tedy včetně provozoven dislokovaných na jiném území - tzv. podniková metoda).
Do průměrného evidenčního počtu zaměstnanců (ve fyzických osobách) se zahrnují všichni stálí i dočasní zaměstnanci, kteří jsou ke zpravodajské jednotce v pracovním, služebním nebo členském poměru (kde součástí členství je pracovní vztah). Nezahrnují se např. ženy na mateřské dovolené, osoby na rodičovské dovolené (nepracují-li současně v pracovním poměru), učni, osoby pracující pro firmu na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, osoby vykonávající veřejné funkce (např. poslanci, senátoři, uvolnění členové zastupitelstev všech stupňů, soudci aj.). Průměrný evidenční počet zaměstnanců přepočtený vyjadřuje přepočet na plně zaměstnané (s plnou pracovní dobou).
     Průměrná hrubá měsíční mzda představuje podíl mezd bez ostatních osobních nákladů připadající na jednoho zaměstnance evidenčního počtu za měsíc. Do mezd se zahrnují základní mzdy a platy, příplatky a doplatky ke mzdě nebo platu, prémie a odměny, náhrady mezd a platů, odměny za pracovní pohotovost a jiné složky mzdy nebo platu, které byly v daném období zaměstnancům zúčtovány k výplatě. Jedná se o hrubé mzdy, tj. před snížením o pojistné na všeobecné zdravotní pojištění a sociální zabezpečení, zálohové splátky daně z příjmů fyzických osob a další zákonné nebo se zaměstnancem dohodnuté srážky.

VÝBĚROVÉ ŠETŘENÍ PRACOVNÍCH SIL
     Výběrové šetření pracovních sil je prováděno v náhodně vybraných bytech (0,6 % všech trvale obydlených bytů). Všechny zjištěné údaje jsou převáženy četností jednotlivých věkových skupin mužů a žen. Skutečná hodnota míry nezaměstnanosti v ČR leží s 95 % pravděpodobností v intervalu ± 4 % ze svého odhadu (tj. ± 0,3 procentního bodu). Na úrovni krajů je tento interval podstatně širší a pohybuje se od ± 10 % z odhadu v kraji Moravskoslezském po ± 23 % z odhadu v hl. m. Praha.
     Do počtu zaměstnaných jsou zahrnuty všechny osoby patnáctileté a starší, které během referenčního týdne příslušely mezi zaměstnance, členy produkčních družstev, pracující na vlastní účet, zaměstnavatele či pomáhající rodinné příslušníky.
Za nezaměstnané se považují všechny osoby patnáctileté a starší, které ve sledovaném období byly bez práce, aktivně ji hledaly a byly připraveny k nástupu do zaměstnání nejpozději do 14 dnů. Za nezaměstnané jsou považování i ti, kteří již práci našli, ale nástup je stanoven nejpozději za 14 dnů.
     Míra ekonomické aktivity vyjadřuje podíl počtu zaměstnaných a nezaměstnaných (pracovní síly) na počtu všech osob starších patnácti let.
Obecná míra nezaměstnanosti vyjadřuje podíl počtu nezaměstnaných osob na celkové pracovní síle (součet všech zaměstnaných a nezaměstnaných) - udává se v %.

NEZAMĚSTNANOST (PODLE ÚDAJŮ MPSV)
     Údaje o nezaměstnanosti jsou převzaty z informačního systému Ministerstva práce a sociálních věcí (podle evidence úřadů práce). Neumístění uchazeči o práci jsou občané trvale bydlící na příslušném území, kteří nejsou v pracovním nebo obdobném vztahu k zaměstnavateli, ani nevykonávají samostatnou výdělečnou činnost a požádali úřad práce o zprostředkování vhodného zaměstnání.
     Míra registrované nezaměstnanosti se vypočte jako podíl vyjádřený v procentech, kde v čitateli je počet dosažitelných, neumístěných uchazečů o zaměstnání, občanů ČR a občanů EU (EHP), vedených úřady práce podle bydliště uchazeče ke konci sledovaného měsíce. Jedná se o evidované nezaměstnané, kteří nemají žádnou objektivní překážku pro přijetí do zaměstnání a při nabídce vhodného pracovního místa mohou do něj bezprostředně nastoupit (nejsou ve vazbě, ve výkonu trestu, nepobírají peněžitou pomoc v mateřství, hmotné zabezpečení po dobu mateřské dovolené, nejsou v pracovní neschopnosti, nejsou zařazeni do rekvalifikačních kurzů a nevykonávají krátkodobé zaměstnání). Jmenovatel tvoří pracovní sílu tj. počet zaměstnaných v národním hospodářství s jediným nebo hlavním zaměstnáním podle výsledků výběrového šetření pracovních sil (VŠPS- klouzavý průměr posledních čtyř čtvrtletí ) + počet pracujících cizinců ze třetích zemí s platným povolením k zaměstnávání, zaměstnaných občanů EU registrovaných ÚP (klouzavý průměr posledních 12-ti měsíců) a cizinců s platným živnostenským oprávněním (klouzavý průměr za poslední 2 pololetí) + přesná evidence registrovaných – dosažitelných, neumístěných uchazečů o zaměstnání, občanů ČR a občanů EU (EHP), vedená úřady práce podle bydliště uchazeče.

ORGANIZAČNÍ STATISTIKA
     Údaje o organizační struktuře národního hospodářství jsou sestaveny z dat vedených v Registru ekonomických subjektů (dále jen RES), který vytváří a spravuje ČSÚ na základě zákona
č.230/2006 Sb., o státní statistické službě. Obsahuje atributy ekonomických subjektů, členěné do jednotlivých evidenčních záznamů, které jsou významné pro statistické sledování jednotky.
     V RES jsou evidovány ekonomické subjekty, tj. právnické osoby a dále fyzické osoby, které mají postavení podnikatele. Ekonomický subjekt, který podle informací ze statistických zjišťování nebo z administrativních zdrojů vykazuje ekonomickou aktivitu, se považuje za statistickou jednotku typu podnik (viz nařízení Rady č. 696/1993 a č. 2 186/1993).
     Fyzické osoby zahrnují soukromé podnikatele podnikající dle živnostenského zákona, samostatně hospodařící rolníky, zemědělské podnikatele – fyzické osoby a dále fyzické osoby provozující jinou podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů.
Právnické osoby zahrnují sdružení fyzických nebo právnických osob. Nejčastějšími případy takových sdružení jsou sdružení vytvářená podle obchodního zákoníku: obchodní společnosti, komanditní společnosti, společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti. Dalšími sdruženími jsou občanská sdružení, politická hnutí a strany, odbory, zájmová a církevní sdružení, komory (notářů, architektů, lékárníků atd.). Další skupinu tvoří účelová sdružení majetku, která představují různé nadace (fondy) zřízené k obecně prospěšným cílům. Jednotky územní samosprávy jsou jednotky zřízené zákonem upravujícím samosprávu obce, týká se i vyšších či nižších jednotek samosprávních. Jiné subjekty, o kterých to stanoví zákon, patří sem všechny ostatní právnické osoby: banky, spořitelny, příspěvkové, státní a družstevní podniky a řada subjektů zřízených přímo zákonem (rozhlas, TV).
RES je měsíčně aktualizován daty z obchodního rejstříku, živnostenských úřadů, ze statistických zdrojů.
     Institucionální sektor je souhrnem ekonomických subjektů (institucionálních jednotek), které mají stejné ekonomické chování. Ekonomické chování každého subjektu (institucionální jednotky) je jednoznačně dáno hlavní ekonomickou funkcí a povahou činnosti.

STAVEBNÍ OHLÁŠENÍ A POVOLENÍ
     Údaje o podaných stavebních ohlášeních a vydaných stavebních povoleních (SOP) jsou zpracovány na základě výkazů předkládaných jednotlivými stavebními úřady, odbory dopravy a životního prostředí krajských úřadů, pověřených obecních úřadů a újezdními úřady. Stavební ohlášení a stavební povolení odpovídají zákonu č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) se stanovením závazných podmínek pro provedení a užívání stavby. Orientační hodnota staveb zahrnuje celkové náklady včetně technologie (v běžných cenách) vynaložené na přípravu, realizaci a uvedení stavby do provozu.
     Nová výstavba představuje zcela novou konstrukci, nové stavební dílo. Změnami dokončených staveb se rozumí nástavby, jimiž se stavby zvyšují, přístavby, jimiž se stavby půdorysně rozšiřují, a které jsou vzájemně provozně propojeny s dosavadní stavbou a vestavby, tj. stavební úpravy, při nichž se zachovává vnější půdorysné i výškové ohraničení stavby.
     Ochranou životního prostředí se rozumí stavební akce k ochraně čistoty vod, ovzduší a klimatu, k ekologické likvidaci nebo využití odpadů, k ochraně přírody a krajiny, na rekultivaci půdy a k omezení působení fyzikálních faktorů na životní prostředí.
     Údaje o zrušených bytech vycházejí z údajů o změnách v užívání staveb (§ 126 stavebního zákona) a odstraňování staveb (§ 128 stavebního zákona).

BYTOVÁ VÝSTAVBA
     Údaje o bytové výstavbě jsou zpracovány z měsíčního statistického výkaznictví, ke kterému mají výkaznickou povinnost stavební úřady. Zahrnují celou bytovou výstavbu na území (včetně nástaveb, vestaveb a přístaveb), kterou vznikají nové byty. Nejsou zahrnuty byty vzniklé změnou účelu užívání bez stavebních úprav. Údaje jsou zpracovány územní metodou a relevantní k území krajů i okresů.
     Stavby pro bydlení jsou bytové budovy, u nichž převažuje funkce bydlení, rodinné domy a nástavby, vestavby a přístavby k nim. Bytem se rozumí místnost nebo soubor místností, které jsou podle rozhodnutí stavebního úřadu určeny k bydlení a mohou svému účelu sloužit jako samostatné bytové jednotky. Byty zahájené (ohlášené i povolené) jsou takové, na které bylo ve sledovaném období podáno stavební ohlášení o provedení jednoduchých staveb podle §104 odst. 2, písmeno a) až d) nebo vydáno stavební povolení podle §115 se závaznými podmínkami pro provedení a užívání stavby ve smyslu stavebního zákona. Byty dokončené jsou byty v dokončených budovách, které vyžadovaly stavební ohlášení nebo povolení anebo byla stavba prováděna na podkladě veřejnoprávní smlouvy (§116) nebo certifikátu vydaného autorizovaným inspektorem (§117) a lze je užívat na základě oznámení stavebnímu úřadu (§120) nebo kolaudačního souhlasu (§122). Počty rozestavěných bytů představují rozdíl mezi zahájenými a dokončenými byty k poslednímu dni sledovaného období.

ZEMĚDĚLSTVÍ
     Statistické zjišťování o výrobě masa je prováděno měsíčně výkazem, který předkládají ekonomické subjekty v zemědělství a potravinářském průmyslu zabývající se porážkami velkých hospodářských zvířat. Soubor zpravodajských jednotek je tvořen na základě seznamu provozních jatek, sanitních jatek a porážkových míst podle evidence Státní veterinární správy.
     Údaje o prodeji vybraných rostlinných výrobků se zjišťují v podnikatelských subjektech (se sídlem na příslušném území), zabývajících se rostlinnou výrobou a s výměrou zemědělské půdy nad 10 ha. Přitom údaje za podniky s výměrou nad 1 000 ha jsou zjišťovány plošně, za ostatní podniky výběrově s dopočtem na celek (výběr 11 - 100 ha 3 %, 101 – 1 000 ha 30 %).

PRŮMYSL
     Od roku 2007 došlo ve výkaznické povinnosti ke změně publikování průměrného evidenčního počtu zaměstnanců ve fyzických osobách na přepočtené osoby.
Údaje jsou publikovány za podnikatelské subjekty s převažující průmyslovou činností se 100 a více zaměstnanci, které jsou zařazeny podle Odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ) do odvětví (subkategorií) 10 až 41. Klasifikace člení průmysl na tři základní skupiny (kategorie):
     C - Dobývání nerostných surovin
     D - Zpracovatelský průmysl
     E - Výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody

     Údaje jsou zjišťovány podnikovou metodou, tedy za podniky se sídlem na příslušném území,včetně jejich závodů a provozoven v jiných krajích. Vzhledem k nižší relevantnosti k příslušnému území nejsou údaje již dále členěny do okresů. V kategorii 100 a více zaměstnanců je zjišťování úplné.
     Tržby za prodej vlastních výrobků a služeb se oceňují v základních běžných cenách, které fakturuje výrobce kupujícímu a jsou vedeny na účtech 601 a 602. Nezahrnují daň na výrobu a výrobky (DPH, spotřební daň, clo). Tržby z průmyslové činnosti zahrnují tržby (příjmy) za prodej vlastních průmyslových výrobků a služeb průmyslové povahy, prodaných externím odběratelům.
     Počínaje lednem 2007 ČSÚ v souladu s metodikou Eurostatu přešel v krátkodobé statistice průmyslu na publikování měsíčních údajů o počtu zaměstnaných osob. Na rozdíl od dříve publikovaného průměrného evidenčního počtu zaměstnanců nový ukazatel zahrnuje i osoby pracující na dohody o pracích mimo pracovní poměr a ostatní zaměstnané, kteří se podílejí na práci ve firmě a nejsou s ní v pracovním poměru. Nově se jedná o počty přepočtené na plný pracovní úvazek. Přechod se odráží i ve výpočtu ukazatele průměrné mzdy a produktivity práce. Meziroční srovnatelnost publikovaných údajů je zajištěna.

STAVEBNICTVÍ
     Výkaznická povinnost vyplývá ze zákona pro podnikatelské subjekty se sídlem na příslušném území, které mají převažující činnost stavební (OKEČ 45) a počet zaměstnanců 20 a více. Při vědomí toho, že se jedná o podniky se sídlem na příslušném území (nemusejí zde vyvíjet svou činnost), je možno publikovat údaje za kraje i za okresy.
     Stavební práce provedené podle dodavatelských smluv (hodnota „S") představují celkovou hodnotu výkonů ze stavební činnosti a z přijatých poddodávek prací od jiných organizací. Nepatří sem poddodávky pro jiné dodavatele stavebních prací ani dodávky prací realizované mezi závodovými jednotkami vlastní organizace. Vykazují se bez daně z přidané hodnoty. Stavební práce podle dodavatelských smluv se rozdělují na práce provedené v tuzemsku a v zahraničí. Tuzemské stavební práce jsou členěné podle druhu provedených prací na stavební práce na nové výstavbě, rekonstrukci a modernizaci, na stavební práce na opravách a údržbě a na ostatní stavební práce. Stavební práce v zahraničí zahrnují objem stavebních prací provedených pro konečného uživatele v zahraničí včetně přijatých poddodávek od jiných organizací.
     Základní stavební výroba - stavební práce provedené vlastními pracovníky (hodnota „ZSV") - představuje objem prací, které organizace provedla pracovníky zahrnutými do jejího evidenčního počtu (vč. produktivní práce učňů). Součástí ZSV je i objem prací na nové výstavbě a rekonstrukcích a modernizacích pro vlastní organizaci i pro jiné stavební organizace.
     V průměrném evidenčním počtu zaměstnanců nejsou zahrnuty zaměstnanci, které pro stavební podniky pracují přes agentury práce. Dále není podchycen počet cizinců pracujících ve stavebnictví.

CESTOVNÍ RUCH
     Do statistického šetření o kapacitě ubytovacích zařízení byla zahrnuta hromadná ubytovací zařízení sloužící cestovnímu ruchu, provozovaná na komerčním principu právnickými nebo fyzickými osobami. Individuální ubytovací zařízení (ubytování v soukromí) nejsou šetřena od r. 2002. Zjišťování je založeno na využívání specifického registru ubytovacích zařízení (RUBT), ubytovací zařízení vykazují stav k 31. prosinci nebo ke dni ukončení provozu.
     Hromadná ubytovací zařízení jsou zařízení, která pravidelně (nebo nepravidelně) poskytují přechodné ubytování hostům. Mezi hromadná ubytovací zařízení patří hotely, penziony, turistické ubytovny, chatové osady, kempy a ostatní ubytovací zařízení (např. léčebné lázně, rekreační zařízení podniků, školící střediska).
     Hotel je ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty s různým rozsahem poskytovaných služeb (podle třídy). Penzion je ubytovací zařízení s nejméně 5 pokoji, nebo 10 lůžky pro hosty, s omezenějším rozsahem a nižší úrovní poskytovaných služeb. Kemp je ubytovací zařízení pro přechodné ubytování ve vlastním zařízení hostů, případně i v ubytovacích objektech provozovatele. Chatová osada je ubytovací zařízení pro přechodné ubytování hostů výhradně v ubytovacích objektech provozovatele.
     Pro výpočet hrubého využití lůžek je užit celkový počet stálých lůžek v ubytovacím zařízení, výpočet čistého využití lůžek vychází z počtu lůžek, která byla skutečně k dispozici.

     Statistika o výjezdovém a domácím cestovním ruchu přešla od r. 2003 z ročního na čtvrtletní zjišťování. Jeho zdrojem je výběrové šetření cestovního ruchu (dále jen VŠCR). Účelem VŠCR je nejen navázat na předchozí roční šetření z hlediska požadavků veřejnosti, ale především přizpůsobení struktury a metodického vymezení ukazatelů mezinárodním požadavkům v souvislosti se začleněním ČR do Evropské unie. Údaje o výjezdovém a domácím cestovním ruchu se zjišťují u jednoho vybraného člena domácnosti staršího 15 let, který obvykle bydlí v šetřeném bytě. Jedná se o dvoustupňový náhodný výběr. Jednotkou výběru prvního stupně je sčítací obvod a na druhém stupni se provádí prostý náhodný výběr bytů ve sčítacích obvodech. Zjištěné údaje jsou pomocí koeficientů přepočteny na celou populaci starší 15 let. VŠCR probíhá na území ČR s měsíční periodicitou a výsledky se publikují čtvrtletně.
Domácí cestovní ruch – turistika tuzemských rezidentů v domácím prostředí (ČR) mimo jejich obvyklé prostředí.
Delší cesta – cesta za účelem trávení volného času a rekreace, při které osoba alespoň 4x za sebou přenocovala mimo své obvyklé prostředí. Delší cesta se shoduje s termínem dovolená.
Kratší cesta – cesta za účelem trávení volného času a rekreace, při které osoba alespoň 1x a nejvíce 3x nepřetržitě za sebou přenocovala mimo své obvyklé prostředí (včetně víkendových pobytů).
Od roku 2006 se ve výstupech o návštěvnosti používá namísto pojmu "cizinci" metodicky přesnější výraz "nerezidenti".

PRACOVNÍ NESCHOPNOST
     Zpravodajskou jednotkou pro účely evidence a statistického vykazování pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz jsou všechny nefinanční podniky, finanční instituce, organizace rozpočtové, příspěvkové, družstevní (výrobní družstva, zemědělská družstva a jiné družstevní organizace), soukromé neziskové instituce sloužící domácnostem atd. (popř. jejich nižší organizační složky resp. organizační seskupení), pokud tyto jednotky samostatně provádějí agendu nemocenského pojištění. Do zpracování byly dále zařazeny sumáře, které v rámci tohoto statistického zjišťování předkládají Okresní správy sociálního zabezpečení za ty organizace, které samy nelikvidují nemocenské pojištění. Vzhledem k tomu, že uvedené sumáře nejsou předkládány v odvětvovém členění (OKEČ), byly celé zahrnuty do položky „nezjištěno“.





CENY
     Od počátku roku 2007 jsou Českým statistickým úřadem nově uváděny cenové indexy výrobců, které jsou vypočteny podle nových revidovaných indexních schémat, vycházejících za struktury roku 2005.
To má za následek úplnou revizi jednotlivých cenových okruhů v průběhu roku 2006. Byly revidovány váhové systémy, výběry cenových reprezentantů cen výrobců i zpravodajských jednotek (respondentů). Zmíněné váhy byly stanoveny na základě tržeb a výnosů v roce 2005
     Zároveň s tím došlo u cenových indexů cen výrobců ke změně základního období: pro indexy cen zemědělských výrobců, stavebních prací a tržních služeb se jím stal průměr roku 2005; pro index cen průmyslových výrobců je jím však pouze prosinec roku 2005. Existence jednotného indexního referenčního období pro všechny cenové indexy však zachována zůstala – je jím průměr roku 2005.
     Samotné cenové indexy jsou vypočítávány na základě cen za výběrové soubory reprezentantů a vybrané zpravodajské jednotky agregací jednoduchých indexů cen reprezentantů do úhrnů pomocí výpočetního vzorce typu Laspeyres v modifikované podobě. Pro tento výpočet se používají stálé váhy z roku 2005.
     Od roku 2007 jsou publikovány i cenové indexy spotřebitelských cen, vypočtené podle nových revidovaných indexních schémat, která vycházejí ze struktury spotřeby domácností v roce 2005.
V rámci komplexní revize, která probíhala za jednotlivé cenové okruhy v průběhu roku 2005, byly revidovány váhové systémy a výběry cenových reprezentantů spotřebitelských cen. Použitá klasifikace je platná klasifikace konečné spotřeby CZ-COICOP (Classification of Individual Consumption by Purpose). Váhy byly stanoveny na základě výdajů domácností ze statistiky rodinných účtů. Údaje byly korigovány statistikou národních účtů.
Současně došlo u cenových indexů spotřebitelských cen ke změně ceny základního období, kterým u nových cenových indexů publikovaných od roku 2007 je prosinec 2005. Jako jednotné indexní referenční období byl zaveden pro všechny cenové indexy průměr roku 2005.
     Cenové indexy jsou vypočítávány na základě zjištěných cen za výběrové soubory reprezentantů a vybrané zpravodajské jednotky agregací jednoduchých indexů cen reprezentantů do úhrnu pomocí výpočetního vzorce typu Laspeyres v modifikované podobě. Pro výpočet se používají stálé váhy z roku 2005.
     K zajištění návaznosti a srovnatelnosti dosavadních časových řad indexů publikovaných do konce roku 2006 (na struktuře roku 1999) na nové indexy publikované od ledna 2007 se používají koeficienty (přepočtové můstky). Koeficient je definován jako následující podíl: meziroční index vypočtený na novém váhovém schématu dělený meziročním indexem vypočteným na původním váhovém schématu. Koeficient za prosinec 2006 pro úhrnný index spotřebitelských cen je roven 0,997.




ZNAČKY V TABULKÁCH

- nulový údaj
0 nenulový údaj, jehož velikost je menší než polovina jednotky v tabulce
x číselný údaj není logicky možný
. údaj není znám
i.d. údaj nelze zveřejnit (individuální údaj)

Výpočty v tabulkách jsou prováděny z nezaokrouhlených údajů (včetně součtů)




ÚZEMNÍ ZMĚNY OD 1. 1. 2007
     Na základě vyhlášky č. 513/2006 Sb., ze dne 3. listopadu 2006, kterou se mění vyhláška č. 564/2002 Sb., o stanovení území okresů České republiky a území obvodů hlavního města Prahy, ve znění pozdějších předpisů došlo téměř ve všech krajích České republiky (kromě Ústeckého kraje) ke změnám hranic okresů. Vyhláška nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2007.
     Smyslem této vyhlášky bylo sladění území okresů se správními obvody obcí s rozšířenou působností. Jedná se o případy, kdy správní obvody ORP byly vytvořeny přes hranice okresů v rámci "bývalého" kraje (podle zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu). Změnu nebylo možno provést, pokud by obec přecházela z jednoho kraje do druhého (nelze bez novely citovaného zákona); to bude zřejmě realizováno až v připravovaném zákonu o územně správním členění státu.
K 1. lednu 2007 se tedy v důsledku převedení 119 obcí do jiného okresu změnilo vymezení 47 okresů. Po této změně zbývá 33 obcí, které leží v jiném okrese než sídlo správního obvodu obce s rozšířenou působností, do něhož příslušná obec náleží.
     Český statistický úřad bude postupně přepočítávat údaje za předcházející období na srovnatelnou územní strukturu okresů platnou po 1. lednu 2007. V současné době však není pro tyto přepočty k dispozici dostatek relevantních údajů. Proto musíme v meziročním vývoji ukazatelů za území okresů, kterých se tyto změny týkaly, uvádět tečku.


Hranice okresů platné od 1. 1. 2007

MAPA-Hranice okresů platné od 1. 1. 2007


Název okresu
Územní struktura k 1. 1. 2007
Územní stuktura k 31. 12. 2006
Rozdíl
počet
obcí
počet
obyvatel
výměra
v ha
počet
obcí
počet
obyvatel
výměra
v ha
počet
obcí
počet
obyvatel
výměra
v ha
Benešov
115
91 685
147 472
115
94 110
152 779
-
-2 425
-5 307
Kladno
100
153 295
71 964
100
151 980
69 149
-
1 315
2 814
Kolín
89
91 154
74 359
100
97 817
84 623
-11
-6 663
-10 264
Mělník
69
95 943
70 108
70
95 915
71 240
-1
28
-1 132
Mladá Boleslav
120
117 883
102 282
123
119 106
105 779
-3
-1 223
-3 497
Nymburk
87
86 845
85 009
90
88 171
87 607
-3
-1 326
-2 598
Praha-východ
110
121 085
75 495
91
111 162
57 971
19
9 923
17 524
Praha-západ
79
100 322
58 065
80
101 049
58 615
-1
-727
-550
Příbram
121
110 185
169 208
120
107 300
162 797
1
2 885
6 411
Rakovník
83
52 882
89 627
84
54 669
93 029
-1
-1 787
-3 402
České Budějovice
109
182 323
163 830
107
182 055
162 569
2
268
1 261
Písek
75
70 282
112 679
76
70 498
113 814
-1
-216
-1 135
Tábor
110
102 322
132 597
111
102 374
132 724
-1
-52
-126
Domažlice
85
59 120
112 341
86
59 444
114 012
-1
-324
-1 671
Klatovy
94
88 021
194 561
95
88 124
193 950
-1
-103
611
Plzeň-město
15
178 812
26 141
1
163 392
13 766
14
15 420
12 375
Plzeň-jih
90
58 735
99 004
99
69 725
107 589
-9
-10 990
-8 586
Plzeň-sever
98
71 915
128 677
101
75 918
131 406
-3
-4 003
-2 729
Cheb
40
93 735
104 600
39
90 692
93 277
1
3 043
11 323
Karlovy Vary
54
117 754
151 496
55
120 797
162 819
-1
-3 043
-11 323
Česká Lípa
57
102 462
107 288
59
106 256
113 708
-2
-3 794
-6 419
Liberec
59
164 955
98 886
57
161 161
92 467
2
3 794
6 419
Hradec Králové
104
160 412
89 158
101
159 756
87 556
3
656
1 602
Rychnov nad Kněžnou
80
78 753
98 185
83
79 409
99 787
-3
-656
-1 602
Chrudim
108
103 476
99 263
113
104 784
102 965
-5
-1 308
-3 703
Pardubice
112
161 849
88 009
114
162 175
88 900
-2
-326
-891
Svitavy
116
104 586
137 864
113
101 839
133 472
3
2 747
4 392
Ústí nad Orlicí
115
137 840
126 723
111
138 953
126 522
4
-1 113
202
Jihlava
123
110 876
119 932
121
109 437
118 013
2
1 439
1 920
Třebíč
167
113 987
146 294
172
116 298
150 888
-5
-2 311
-4 595
Žďár nad Sázavou
174
119 375
157 854
171
118 503
155 179
3
872
2 675
Blansko
116
105 116
86 267
130
108 753
94 246
-14
-3 637
-7 979
Brno-venkov
187
190 834
149 899
162
175 151
123 792
25
15 683
26 107
Břeclav
63
112 954
103 879
70
123 194
117 359
-7
-10 240
-13 480
Hodonín
82
157 291
109 909
81
156 951
108 637
1
340
1 273
Vyškov
80
87 103
87 610
81
87 443
88 883
-1
-340
-1 273
Znojmo
144
112 585
159 046
148
114 391
163 693
-4
-1 806
-4 648
Olomouc
96
229 171
162 027
95
228 956
161 778
1
215
249
Šumperk
77
124 595
131 306
78
124 810
131 554
-1
-215
-249
Kroměříž
79
107 673
79 567
80
107 927
79 911
-1
-254
-344
Zlín
88
192 774
103 360
87
192 520
103 016
1
254
344
Bruntál
67
98 173
153 605
68
98 590
154 907
-1
-417
-1 302
Frýdek-Místek
72
209 585
120 847
77
227 846
127 271
-5
-18 261
-6 424
Karviná
17
275 754
35 623
16
273 970
34 724
1
1 784
899
Nový Jičín
53
151 957
88 160
57
159 481
91 769
-4
-7 524
-3 608
Opava
77
176 624
111 311
80
180 305
112 606
-3
-3 681
-1 296
Ostrava-město
13
337 197
33 153
1
309 098
21 422
12
28 099
11 731


Změny hranic okresů v Libereckém kraji od 1. 1. 2007
MAPA-Změny hranic okresů v Libereckém kraji od 1. 1. 2007




V Libereckém kraji se změny týkaly pouze 2 obcí. Obce Jablonné v Podještědí a Janovice v Podještědí přešly z okresu Česká Lípa do okresu Liberec. Ve struktuře správních obvodů obcí s rozšířenou působností, ani obcí s pověřeným obecním úřadem k žádným změnám nedošlo.

Územní změny v Libereckém kraji k 1. 1. 2007

Původní okres
Nový okres
Název obce
Počet obyvatel
k 31. 12. 2006
Výměra
k 31. 12. 2006 (ha)
Česká Lípa
Liberec
Jablonné v Podještědí
3 722
5 785
Česká Lípa
Liberec
Janovice v Podještědí
72
634


V minulém roce se zvýšil počet obcí, kterým byl udělen předsedou Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky statut města ze 36 na 39. Nově byla ustanovena města Lučany nad Nisou v okrese Jablonec nad Nisou, Osečná v okrese Liberec a Ralsko v okrese Česká Lípa. Navíc byl 2 obcím vrácen titul městys – Holany v okrese Česká Lípa a Zásada v okrese Jablonec nad Nisou.