Přejít k obsahu

Konstrukce - Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97

ÚROVNĚ VZDĚLÁNÍ


Klasifikace úrovní vzdělání je uspořádána do následující dvoustupňové struktury:

1. stupeňudává základní úrovně vzdělání (0 až 6).
2. stupeňcharakterizuje typ následného vzdělávání nebo určení (A, B, C)


Určení úrovně vzdělání

1)
Pro určení správné úrovně vzdělání respondenta je standardně používán postup založený na zařazení výukového programu podle vyhodnocení klasifikačních a doplňkových hledisek popsaných v metodické části klasifikace.

Klasifikační hlediska představují výčet konkrétních podmínek, jejichž splnění opravňuje k zařazení respondenta do příslušné úrovně dosaženého vzdělání.

Doplňková hlediska poskytují podklady pro přiřazení správného typu následného vzdělávání nebo určení. Hlavními doplňkovými hledisky jsou (i) zaměření programu a (ii) druh následného vzdělávání nebo určení, příp. (iii) úhrnná teoretická doba trvání programu.


2)
Pro snadnější a správné kódování úrovně vzdělání absolventů českého vzdělávacího systému bude možno v budoucnosti použít i pomocný číselník SKOLY_PROGRAMY, který bude obsahovat historii českých škol a vzdělávacích programů. Tento číselník není standardním nástrojem klasifikace ISCED 97. Vzniká postupně za účinné spolupráce Ústavu pro informace ve vzdělávání a dalších odborných pracovišť resortu MŠMT. V číselníku budou uvedeny vybrané vzdělávací programy českých škol a jejich začlenění do příslušných úrovní ISCED 97 spolu s uvedením ročníků prvních a posledních absolventů. Číselník bude uložen v databázovém prostředí ČSÚ a po dokončení jeho první verze bude umístěn na internet.


OBORY VZDĚLÁNÍ



Obory vzdělání klasifikace ISCED 97 jsou uspořádány do třístupňové struktury. Kódy položek oborů vzdělání jsou numerické a mají následující strukturu:

1. stupeňXŠiroce vymezené obory10 položek
2. stupeňXXÚzce vymezené obory26 položek
3. stupeňXXXPodrobně vymezené obory91 položek *)
*) bez tzv. sumárních kódů – viz metodická část


Určení oboru vzdělání

1)
Pro určení oboru vzdělání respondenta je standardně používán postup založený na postupném zpřesňování absolvovaného oboru vzdělání podle popisů oborů uvedených v metodické části.

2)
Pro určení oboru vzdělání absolvovaného v českém prostředí byly na základě oborů vzdělání reálně zavedených v našem vzdělávacím systému vytvořeny detailně vymezené obory jako pětimístné kódy v pomocném číselníku OBORY_DETAIL, kde první 3 znaky kódu položky tohoto číselníku jsou podrobně vymezeným oborem ISCED 97. Při provádění statistického zjišťování zde lze výhodně použít nástrojů pro vyhledávání textu. Pětimístné kódy položek nemají mezinárodní platnost a nelze je proto používat pro předávání údajů do mezinárodních systémů. Před předáním je třeba provést agregaci na podrobně, resp. úzce vymezené obory – dle požadavku zadavatele. Soubor je uložen v databázovém prostředí ČSÚ a umístěn na internetu (viz systematická část).