Jak obchodujeme s Německem
28. 6. 2012
Zhruba třetina českého vývozu a více jak jedna čtvrtina českého dovozu je realizována s Německem, které je tak naším nejdůležitějším obchodním partnerem. Významná část vzájemného obchodu se váže na produkci automobilového průmyslu.
Pozice Německa na celkovém vývozu se sice postupně mírně snižovala, vývoz do Německa je však v rámci celkového vývozu stále dominantní. Zatímco v roce 2005 mířilo do Německa 33,6 % z celkového vývozu, v loňském roce byl tento podíl už „jen“ 32,1 %. Hodnota vývozu se postupně zvyšuje, s výjimkou mírného propadu v krizovém roce 2009. Už v roce 2010 došlo k opětovnému oživení, které trvá i nadále. Vloni tak vývoz do Německa dosáhl hodnoty 922 miliard Kč, v roce 2005 to bylo 629 miliard Kč. „Při pohledu na vývoj celkového vývozu a vývozu do Německa je zřetelně vidět, že právě v době krize došlo ve vzájemném obchodu k mnohem menšímu propadu než u ostatních států,“ říká ředitel odboru statistiky zahraničního obchodu Karel Král. Navíc také nepřetržitě roste přebytek obchodní bilance s Německem.
Dominantní postavení v českém vývozu na německý trh mají jednoznačně stroje a dopravní prostředky. V roce 2005 tvořily 52,2 % vývozu na tento trh a vloni už 57,8 %. „Zásadní postavení tu mají náhradní díly a příslušenství k motorovým vozidlům a osobní automobily,“ dodává Král. Naopak traktory nebo nákladní automobily z Německa dovážíme. Ve sledovaném období v českém vývozu do Německa posílila výpočetní technika, telefony a televizory.
Podíl dovozu z Německa na celkovém dovozu se snižoval rychleji než podíl vývozu. V roce 2005 jsme z Německa dovezli zboží za 550 miliard Kč, což tehdy tvořilo 30,1 % z celkového dovozu. V roce 2011 už bylo sice dovezeno zboží za 686 miliard Kč, ale to představovalo jen 25,6 % z celkového dovozu. „Vyšší podíl na českém trhu během času získalo zboží z Číny,“ vysvětluje jeden z faktorů Král.
I v dovozu z Německa hrají dlouhodobě výrobky automobilového průmyslu největší roli. Významným dováženým zbožím zůstávají léčiva. Struktura dováženého zboží se dlouhodobě ale nijak zásadně nemění.
Analýza zahraničního obchodu s Německem v letech 2005 až 2011 je dostupná na webových stránkách ČSÚ /rychle-informace/zahranicni-obchod-s-nemeckem-2011-j5159nimh5 a doplňující tabulky na /produkty/zahranicni-obchod-s-nemeckem-2011-wst6k3o8hj.
Kontakt:
Ing. Jiří Němeček
odbor vnější komunikace ČSÚ
Tel.: 274 054 220
GSM: 734 352 240
E-mail: j.nemecek@csu.gov.cz