Co na internetu nakupujeme?
Graf 9: Jednotlivci nakupující na internetu, 2. čtvrtletí sledovaného roku
(% jednotlivců v dané skupině)
Zdroj: Český statistický úřad, 2010
Ve druhém čtvrtletí 2010 udávala čtvrtina (25 %, 2 247 tis.) jednotlivců starších 16 let, že v uplynulém roce nakoupili přes internet. Oproti roku 2005 se jedná o téměř pětinásobný nárůst (v r. 2005 nakupovalo přes internet 476 tis., tj. 5 % jednotlivců).
Častěji přitom nakupují na internetu muži (28 %) než ženy (23 %). Ve věkové kategorii 25–34 let nakupuje on-line 44 % jednotlivců. Nejmenší podíl nakupujících je mezi nejstaršími, pouhá 3 % jednotlivců starších 65 let nakoupila v posledních 12 měsících přes internet.
Graf 10: Zboží nakupované přes internet, 2. čtvrtletí 2010
(% jednotlivců, kteří nakoupili přes internet v posledních 12 měsících)
Zdroj: Český statistický úřad, 2010
Třetina těch, kteří v uplynulých 12 měsících nakoupili přes internet pro soukromé účely, si objednala vstupenky (na kulturní, sportovní či jiné akce, 796 tis. nakupujících), čtvrtina elektroniku (552 tis.) nebo oblečení, obuv a módní doplňky (540 tis. nakupujících).
Mezi zboží, které častěji přes internet nakupují ženy, patří kosmetika a zdravotnické potřeby, oblečení, obuv a módní doplňky, hračky a stolní a knihy. Naopak mezi zboží, které častěji nakupují muži, patří počítačové hry, ostatní software, počítačový hardware, mobilní telefony, fotoaparáty, elektronika a sportovní potřeby.
Stejně jako v minulých letech, i v roce 2010 většina těch, kteří objednali zboží nebo služby přes internet, za ně platila způsobem nevyužívajícím internet: 61 % všech nakupujících platilo dobírkou, 22 % hotově nebo kartou při osobním odběru. Platbu prostřednictvím internetu (platební kartou, převodem přes internetové bankovnictví, prostřednictvím systémů jako je PayPal apod.) využilo 38 % všech nakupujících.
Poznámka: podrobné metodické informace vztahující se k tomuto textu jsou k nalezení pod následujícím odkazem:
http://www.czso.cz/csu/czso/informace_o_setreni_informacni_technologie_v_domacnostech_a_mezi_jednotlivci