Přejít k obsahu

13.4.2006 Turisté nechají Praze 90 miliard

13.4.2006 Turisté nechají Praze 90 miliard
Mladá fronta DNES: Bohdana Jarošová

Praha - Devadesát miliard korun. To je částka, kterou loni zanechali v Praze turisté ze zahraničí. Za to by se daly pořídit například tři automobilky Hyundai.
„Absolutně přesná čísla sice nejsou známá, podle našeho odhadu přináší Praha do státní pokladny zhruba osmdesát procent všech příjmů z turistiky, které republika má,“ říká Pavel Vančura z Českého statistického úřadu.
Hlavní město má podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur dva taháky, které z něj činí vyhledávanou destinaci. „Aby bylo město světoznámé, musí mít vodu v centru. Voda přitahuje - ať už je to řeka nebo moře. V tomto například nemůže Praze konkurovat Vídeň. Už v minulém roce Praha rakouskou metropoli v počtu návštěvníků předehnala,“ tvrdí Okamura.
Dalším lákadlem jsou uličky Starého Města. „Největší pointou Prahy je Královská cesta. Jdete po ní hodinu a pořád jste ve středověkém městě. Takové místo nemá ve světě obdoby,“ pokračuje Okamura.
Podle čerstvé analýzy Asociace českých cestovních kanceláří a agentur utratí pražský turista průměrně sto dvacet dolarů za den. Japonci vydají v Praze až 147 dolarů, druzí největší grandi jsou Rusové se 144 dolary denně, 131 dolarů zanechají v peněženkách pražských obchodníků Izraelci.
„Největší položkou z toho je ubytování. Průměrná cena za noc ve čtyřhvězdičkovém hotelu se přes cestovní kancelář pohybuje mezi dvěma a třemi tisíci,“ říká Okamura.
Právě služby čtyřhvězdičkových hotelů jsou nejvíc v kurzu. „Ve čtyřhvězdičkových hotelech došlo k největšímu nárůstu návštěvnosti, trochu to pokleslo ve třech a ve dvou hvězdičkách. Hlavním důvodem je, že přestávají jezdit Britové, kteří se začali orientovat na další destinace, jako je Bratislava, Varšava, Tallinn,“ řekl Pavel Hlinka, prezident Národní federace hotelů a restaurací České republiky. Standard čtyřhvězdičkového hotelu zahrnuje čtyřiadvacetihodinovou recepci, telefon a televizi na pokoji, v hotelu musí být restaurace a malý bar, směnárna a možnost uložení věcí v trezoru. Samozřejmostí jsou relaxační služby, jako je sauna a bazén, či připojení na internet.
Mezi turisty převládali loni Britové, kteří do metropole létají na pijácké víkendy nízkorozpočtovými linkami. V centru, které podle zprávy asociace cestovních kanceláří hodnotí zahraniční turisté jako bezpečné, převažují dále Němci, Italové, Američané, Španělé a Francouzi.
Turisty však nelákají, jak by se zdálo, gastronomické zážitky. „České omáčky, knedlíky, guláše, vývary nemohou konkurovat španělské, francouzské nebo italské kuchyni ani škálou chutí, ani barevností,“ říká Tomio Okamura. Z Prahy si tak turisté kromě fotografií památek odvážejí české granáty. „Je to nový trend, který začíná vytlačovat české sklo. Granáty nejsou pro turisty tak těžké a přitom mají srovnatelnou hodnotu,“ podotýká Okamura.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha