Prosíme Vás o vyplnění ankety spokojenosti uživatelů - záleží nám na vašem názoru!

Přejít k obsahu

Tiskové prohlášení ČSÚ k podnětu obce Kuřimská Nová Ves Veřejnému ochránci práv


Tiskové prohlášení ČSÚ k podnětu obce Kuřimská Nová Ves Veřejnému ochránci práv


Veřejný ochránce práv JUDr. Otakar Motejl dnes 16. září 2009 informoval veřejnost o výsledku svého šetření na základě podnětu starostky obce Kuřimská Nová Ves, který se týkal údajně nesprávného vykazování počtu obyvatel v této obci Českým statistickým úřadem (ČSÚ) v letech 2006 a 2007 a následného nesprávného stanovení podílu obce na výnosu z některých daní. Na základě svých zjištění Veřejný ochránce práv navrhl ČSÚ, aby obci vyplatil náhradu škody v odhadované výši 499 000,- Kč. ČSÚ tento návrh neakceptoval. Veřejný ochránce práv proto v rámci svých pravomocí přistoupil ke zveřejnění případu jako sankci vůči ČSÚ.

K závěrům Veřejného ochránce práv zveřejňuje ČSÚ toto své stanovisko:

ČSÚ se ztotožňuje s těmi závěry Veřejného ochránce práv, v nichž požaduje, aby jeho šetření podnětu obce Kuřimská Nová Ves přispělo k vyjasnění stanovisek zainteresovaných státních orgánů a k nalezení příhodnějších mechanismů ke stanovování podílu obcí na výnosu z některých daní. ČSÚ však odmítá závěr Veřejného ochránce práv, že zavinil chybu, která dotyčnou obec poškodila.

ČSÚ si je vědom metodických a v důsledku toho faktických rozdílů, které existují mezi údaji Informačního systému evidence obyvatelstva (ISEO), spravovaného Ministerstvem vnitra, a počty obyvatel podle bilance ČSÚ, které slouží jako podklad Ministerstvu financí (MF) pro určení podílu obce na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmu. Proto již od roku 2001 ČSÚ doporučuje, aby se určujícím údajem o počtu obyvatel obce stal právě údaj z evidence obyvatel. Tento svůj návrh ČSÚ při projednávání předmětné vyhlášky MF již několikrát uplatňoval jak při jednáních s MF, tak v jednáních s Ministerstvem vnitra (MV). Úsilí ČSÚ lze dokumentovat mj.:

  • stanovisky v rámci připomínkového řízení k novele zákona o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů,
  • každoročními stanovisky a připomínkami ČSÚ při projednávání vyhlášky MF o podílu jednotlivých obcí na stanovených částech sdílených daní,
  • dopisy předsedy ČSÚ na ministry financí a vnitra k této problematice,
  • jednáním zástupců zainteresovaných stran a ustavením pracovní skupiny složené ze zástupů MF, MV a ČSÚ k řešení uvedené problematiky,
  • žádostmi o pomoc v úsilí ČSÚ směřovanými na představitele obcí a místní samosprávy, pro něž ĆSÚ připravil podklad, následoval poslanecký návrh o změně zákona o rozpočtovém určení daní, který ale nebyl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR.

ČSÚ při sestavování bilance počtu obyvatel v obcích vychází mj. z údajů převzatých od orgánů státní správy, konkrétně z Cizineckého informačního systému (CIS) spravovaného Cizineckou policií ČR. V případě Kuřimské Nové Vsi je to údaj klíčový, protože rozdíl v počtu obyvatel byl fakticky způsoben migrací cizích státních příslušníků. Další kontrola primárních dat od těchto poskytovatelů je nemožná, protože ČSÚ nemá zákonné oprávnění provádět kontroly ani kvality dat v administrativních zdrojích, ani údajů u osob, domů a bytů a nemá k tomu ani potřebné rozpočtové a kapacitní zajištění.

Šetřením Veřejného ochránce práv nebylo vyvráceno sdělení ČSÚ, že údaje od CIS obdržel Úřad se zpožděním, nemohl tedy bilance k příslušnému datu upravit a tím vznikl rozdíl mezi statisticky vykázaným a skutečným počtem obyvatel v obci.

V souladu se zákonem o státní statistické službě je ČSÚ odpovědný za své statistické výstupy, avšak neodpovídá za důsledky, které vznikly jejich užitím pro jiné než statistické účely. ČSÚ postupoval v souladu s platnou legislativou, využíval údaje z jiných zákonem přípustných administrativních zdrojů a při jejich zpracování dodržoval vlastní platnou metodiku, která je mimo jiné akceptována příslušnými orgány Evropské unie. ČSÚ se proto nemůže ztotožnit se závěrem Veřejného ochránce práv, že způsobil obci Kuřimská Nová Ves škodu a měl by jí poskytnout náhradu.


* * *


Český statistický úřad (ČSÚ) v souladu se zákonem č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů, zodpovídá za sběr a zpracování statistických údajů o ekonomickém, sociálním, demografickém a environmentálním rozvoji a publikování výsledných informací pro statistické účely. Tyto údaje mohou být využity pro jiné než statistické účely pokud tak stanoví zvláštní zákon či jiný právní předpis nebo pokud se tak rozhodne jejich uživatel na základě vlastního uvážení. ČSÚ za takové použití jím produkovaných údajů nemůže nést žádnou zodpovědnost.

ČSÚ v souladu se zásadami transparentnosti a objektivity zveřejňuje informace o používaných zdrojích dat a metodice jejich zpracování, například na svých webových stránkách. Používaná metodika musí být v souladu s nařízeními a doporučeními orgánů Evropské unie pro státní statistickou službu členských zemí a zpravidla prochází i auditem. Při využívání zdrojů primárních údajů ČSÚ preferuje přechod od administrativně zatěžujících zjišťování k přebírání dat z administrativních zdrojů. To však s sebou nese problém, že ČSÚ z legislativních, kapacitních, administrativních a dalších důvodů nemůže provádět kontrolu správnosti dat v primárním administrativním zdroji, který není ve správě a zodpovědnosti ČSÚ. Úřad se obrací na správce administrativního zdroje ve věci správnosti od něj přebíraných údajů jen v případě, kdy je dán vnější či vnitřní podnět, například v souvislosti s možností neobjektivnosti použitých dat.

V případě demografických údajů ČSÚ zpracovává data za zhruba 6250 obcí a jejich částí. Při tak velkém objemu dat není možné pracovat jinak než s využitím jednotné metodiky a automatizovaného zpracování. To vylučuje, aby z důvodů metodiky nebo provádění výpočtu došlo k chybě u jedné či několika obcí. Možná nesrovnalost tak může pocházet jen z nesprávnosti primárních dat. ČSÚ stále více údajů v této oblasti přebírá z administrativních zdrojů a tím odstraňuje nebo snižuje administrativní zátěž občanů nebo samosprávy. ČSÚ však nemůže svévolně měnit údaje odcházející z administrativních zdrojů bez souhlasu správce tohoto zdroje.


Tiskový referát
Kanceláře předsedy ČSÚ