Téměř všechny podniky mají rychlý internet
19. 3. 2013
K internetu bylo v lednu 2012 připojeno 96,6 % podniků s více než deseti zaměstnanci. Zatímco v roce 2002 se více než polovina podniků připojovala prostřednictvím klasické vytáčené linky a DSL technologie byly v České republice na úplném začátku, v lednu 2012 již DSL linku pro připojení k internetu používalo 60 % podniků. Vyplývá to z pravidelného ročního šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ).
S rozšiřováním nových technologií se zvyšuje i rychlost připojení. „Před deseti lety uvádělo 87 % podniků rychlost připojení k internetu nižší než 2 Mb/s, v roce 2012 jich má stejné procento naopak rychlost vyšší“, říká Eva Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. Více než 40 % velkých firem, například v oblasti peněžnictví a pojišťovnictví nebo v telekomunikačních činnostech, uvádí rychlost svého připojení vyšší než 100 Mb/s.
Webovými stránkami disponovalo v lednu 2012 osm z deseti podniků. Oproti roku 2000, kdy mělo webovou stránku 40 % firem, se jejich podíl zdvojnásobil. Zároveň se výrazně změnil vzhled a obsah webových stránek. Třetina podniků má dnes svou webovou stránku i v jiném než českém jazyce, nejvíce velké podniky z oboru ubytování, naopak nejmenší podíl cizojazyčných mutací webových stránek mají malé firmy ve stavebnictví.
Více než polovina podniků zaslala fakturu elektronickou cestou a tři čtvrtiny jich takto fakturu přijalo. Tzv. e-fakturu však vystavilo pouze 13 % a přijalo 25 % podniků. „Dokumenty, tzn. i elektronické faktury lze zasílat také prostřednictvím datových schránek. Tuto cestu pro zaslání faktury využilo necelých 5 % podniků a prostřednictvím datových schránek pak fakturu přijala téměř desetina podniků,“ komentuje současnou situaci Eva Skarlandtová.
Elektronický nákup v roce 2011 uskutečnilo 44 % podniků, na celkových nákupech se elektronické podílely 27 %. Nejčastěji byly elektronické nákupy uskutečňovány prostřednictvím webových stránek. V roce 2011 takto nakupovalo 38 % firem, hodnota elektronických nákupů uskutečněných přes webové stránky však dosahovala necelých 7 % celkové hodnoty nákupů. Elektronickou výměnu dat přes internet využívala k nákupu téměř pětina podniků a na celkových nákupech zaujímal tento způsob 13 %. Dokonce i elektronická výměna dat přes jiné sítě než internet s 6 % takto nakupujících firem zaujímá na hodnotě celkových nákupů vyšší podíl, než jak je tomu u webových stránek.
Procento podniků elektronicky prodávajících je již tradičně nižší než procento firem elektronicky nakupujících. V roce 2011 prodávalo elektronickou cestou své zboží nebo služby 26 % podniků, tržby z těchto prodejů tvořily téměř čtvrtinu celkových tržeb. Přes webové stránky i pomocí elektronické výměny dat přes internet jich prodávalo v roce 2011 cca 16 %. Hodnota tržeb z takto uskutečněných prodejů tvořila 6 % celkových tržeb z prodejů přes webové stránky a 11 % celkových tržeb z prodejů pomocí elektronické výměny dat přes internet.
V lednu 2012 používalo v podnicích v České republice 43 % zaměstnanců v práci počítač, přístup k internetu mělo z pracovního počítače 36 % zaměstnanců. Přenosný počítač počátkem roku 2012 poskytlo svým zaměstnancům 63 % a chytrý telefon (smartphone) 40 % firem. K pracovním účelům využívá alespoň jedno z těchto přenosných zařízení 13 % zaměstnanců.
Detailní údaje jsou zdarma k dispozici v publikaci ČSÚ „Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru 2012“: www.czso.cz/csu/czso/vyuzivani-informacnich-a-komunikacnich-technologii-v-podnikatelskem-sektoru-2012-hs39uefzuz
Mnoho dalších informací k tématu (vč. mezinárodního srovnání) naleznete na webu ČSÚ v části „Využívání informačních technologií v podnikatelském sektoru“: www.czso.cz/csu/czso/podnikatelsky_sektor
Kontakty:
Ing. Tomáš Chrámecký Odbor vnější komunikace ČSÚ Tel.: 274 052 765 GSM: 737 280 892 E-mail: tomas.chramecky@csu.gov.cz | Mgr. Eva Skarlandtová Oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ Tel.: 274 052 674 E-mail: eva.skarlandtova@csu.gov.cz |